Graafisen ilmeen luominen media-alan mikroyritykselle
Alho, Erkki (2019)
Alho, Erkki
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120324257
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120324257
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli luoda graafinen ilme toimintaansa aloittavalle media-alan mikroyritykselle. Tässä opinnäytetyössä graafisen ilmeen suunnitteluprosessiin kuuluivat yrityksen logon ja liikemerkin rakentaminen sekä niiden pohjalta erilaisten sovellusten suunnittelu. Lisäksi opinnäytetyön tavoitteena oli koota yritykselle graafinen ohjeistus.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin mikroyrittäjyyttä sekä brändin merkitystä mikroyritykselle. Lisäksi teoriaosuudessa tarkasteltiin graafisen ilmeen suunnitteluprosessia mikroyrityksen näkökulmasta. Suunnitteluprosessin toteutus alkoi yrityksen brändin ytimen määrittelyllä ja yrityksen nimen valinnalla, minkä tueksi ja taustaksi opinnäytetyössä käsiteltiin undergroundia. Tämän jälkeen yritykselle suunniteltiin logo ja liikemerkki, joiden toimivuutta testattiin erilaisissa sovelluksissa (käyntikortti, paita ja lomakepohja).
Opinnäytetyön lopputuloksena syntyi valmis graafinen ohjeistus toimintaansa aloittavalle media-alan mikroyritykselle, Newground Media Oy:lle. Graafinen ohjeistus auttaa pientä yritystä ylläpitämään graafisen ilmeensä yhteneväisenä ja johdonmukaisena. Brändin ytimen sekä yrityksen toiminta-ajatuksen ja nimen määrittely ovat tärkeimmät vaiheet, kun aloittavalle yritykselle luodaan graafista ilmettä. The aim of this thesis was to create a graphic look for a start-up micro media company. In this thesis the process of designing a graphic look involved designing a company logo and also designing various applications based on the created look. In addition, the aim of this thesis was to compile a graphic design manual for the company.
The theoretical part of this thesis dealt with a micro-entrepreneurship and the importance of the brand for a micro-enterprise. In addition, the theoretical part focused on the graphic design process from a micro-enterprise perspective. The implementation of the design process began with defining the core of the company brand and choosing the company’s name. This was followed by designing the logo. Lastly, the logo’s functionality was tested in various applications (business card, T-shirt and invoice tem-plate).
As a result, a complete graphic design manual was created for the start-up micro media company, Newground Media Oy. The graphic design manual helps small companies to maintain their graphic look consistent. Defining the core of the brand as well as the mission and the name for the company are the most important steps in creating a graphic look for a start-up company.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa käsiteltiin mikroyrittäjyyttä sekä brändin merkitystä mikroyritykselle. Lisäksi teoriaosuudessa tarkasteltiin graafisen ilmeen suunnitteluprosessia mikroyrityksen näkökulmasta. Suunnitteluprosessin toteutus alkoi yrityksen brändin ytimen määrittelyllä ja yrityksen nimen valinnalla, minkä tueksi ja taustaksi opinnäytetyössä käsiteltiin undergroundia. Tämän jälkeen yritykselle suunniteltiin logo ja liikemerkki, joiden toimivuutta testattiin erilaisissa sovelluksissa (käyntikortti, paita ja lomakepohja).
Opinnäytetyön lopputuloksena syntyi valmis graafinen ohjeistus toimintaansa aloittavalle media-alan mikroyritykselle, Newground Media Oy:lle. Graafinen ohjeistus auttaa pientä yritystä ylläpitämään graafisen ilmeensä yhteneväisenä ja johdonmukaisena. Brändin ytimen sekä yrityksen toiminta-ajatuksen ja nimen määrittely ovat tärkeimmät vaiheet, kun aloittavalle yritykselle luodaan graafista ilmettä.
The theoretical part of this thesis dealt with a micro-entrepreneurship and the importance of the brand for a micro-enterprise. In addition, the theoretical part focused on the graphic design process from a micro-enterprise perspective. The implementation of the design process began with defining the core of the company brand and choosing the company’s name. This was followed by designing the logo. Lastly, the logo’s functionality was tested in various applications (business card, T-shirt and invoice tem-plate).
As a result, a complete graphic design manual was created for the start-up micro media company, Newground Media Oy. The graphic design manual helps small companies to maintain their graphic look consistent. Defining the core of the brand as well as the mission and the name for the company are the most important steps in creating a graphic look for a start-up company.