Advertoriaali yritysasiakkaille
Ilomäki, Eetu (2019)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120324240
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120324240
Tiivistelmä
Tutkimus on tehty toimeksiantona sanomalehti Pohjalaiselle. Tutkimuksella pyritään kartoittamaan lehden yritysasiakkaiden mielikuvia, ajatuksia, valmiuksia ja halukkuutta advertoriaalimainontaan liittyen. Näiden lisäksi tutkimuksessa selvitettiin yritysasiakkaiden valmiuksia ja kyvykkyyttä tuottaa itse kirjoitettua ja kuvallista mainontasisältöä. Tavoitteena on selvittää, että tarvitseeko Pohjalaisen markkinoida advertoriaaleja tai niitä vastaavaa sponsoroitua sisältöä enemmän yritysasiakkailleen. Tutkimustavaksi valikoitui kvalitatiiviset haastattelut. Haastatteluja kerättiin 4 kappaletta. Haastattelut pidettiin kesäkuun ja heinäkuun 2019 aikana.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu sanomalehtimainonnan, advertoriaalien, natiivimainonnan, markkinoinnin vastuullisuuden sekä mielikuvamarkkinoinnin tärkeimmästä advertoriaaleihin sidoksissa olevasta teoriasta. Koska advertoriaaleihin liittyen ei juurikaan ole tehty tutkimuksia suomeksi, oli opinnäytetyön kannalta tärkeää koostaa kattava teoriapohja tutkimukselle.
Tutkimuksessa tuli selväksi, että sanomalehti Pohjalaisen yritysasiakkaat ovat hyvin tietoisia advertoriaaleista ja huomioivat, kun muut toimijat julkaisevat niitä. Tutkimuksessa mukana olleilla yrityksillä on myös teoriassa valmiudet tuottaa kirjoitettua ja kuvallista sisältöä itse, mutta he luottavat pääasiassa mainonnan ammattilaisiin. Tutkimuksen mukaan yritysasiakkaat pitävät advertoriaaleja hyvänä tapana tuoda esiin tarinoita tai tiedottaa uusista projekteista.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu sanomalehtimainonnan, advertoriaalien, natiivimainonnan, markkinoinnin vastuullisuuden sekä mielikuvamarkkinoinnin tärkeimmästä advertoriaaleihin sidoksissa olevasta teoriasta. Koska advertoriaaleihin liittyen ei juurikaan ole tehty tutkimuksia suomeksi, oli opinnäytetyön kannalta tärkeää koostaa kattava teoriapohja tutkimukselle.
Tutkimuksessa tuli selväksi, että sanomalehti Pohjalaisen yritysasiakkaat ovat hyvin tietoisia advertoriaaleista ja huomioivat, kun muut toimijat julkaisevat niitä. Tutkimuksessa mukana olleilla yrityksillä on myös teoriassa valmiudet tuottaa kirjoitettua ja kuvallista sisältöä itse, mutta he luottavat pääasiassa mainonnan ammattilaisiin. Tutkimuksen mukaan yritysasiakkaat pitävät advertoriaaleja hyvänä tapana tuoda esiin tarinoita tai tiedottaa uusista projekteista.