Rekrytoinnin uudet keinot sosiaalisessa mediassa
Jääskeläinen, Tuomas (2019)
Jääskeläinen, Tuomas
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120324229
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120324229
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli rekrytoinnin uudet keinot sosiaalisessa mediassa. Työlle oli kaksi tavoitetta, joista ensimmäinen oli löytää toimeksiantajayritykselle uusia keinoja rekrytointiin sosiaalisessa mediassa. Toinen tavoite oli selvittää, millaisia rekrytointi-ilmoitusten tulisi olla sosiaalisessa mediassa. Työssä pohdittiin myös, miten sosiaalisen median merkitys rekrytoinnissa tulee tulevaisuudessa muuttumaan. Toimeksiantajayrityksestä puhutaan opinnäytetyössä yrityksenä X tai toimeksiantajayrityksenä, jolle työn aihe on ajankohtainen. Nimeä ei tuotu esille yrityksen toiveesta. Kyseisellä yrityksellä on ympäri vuoden paljon rekrytointeja. Sosiaalisen median merkitys rekrytoinneissa on myös kasvanut vuosien aikana entistä enemmän, mikä tekee tästä työstä ajankohtaisen muillekin yrityksille.
Työssä syvennyttiin sosiaalisen median kanavista tarkemmin Facebookiin ja Instagramiin. Kyseiset sosiaalisen median kanavat olivat relevantteja toimeksiantajalle, minkä takia ne valittiin. Kirjoitusprosessissa teoreettinen viitekehys rakennettiin sosiaalisen median ja rekrytoinnin ympärille. Työn viitekehyksen rakentamiseen ja johtopäätöksiin hyödynnettiin monipuolisia lähteitä. Lähteiksi valittiin alan kirjallisuutta, sekä verkkolähteitä.
Opinnäytetyössä päädyttiin käyttämään laadullista tutkimusotetta, koska sen avulla pystyttiin parhaiten pohtimaan syvällisesti niin tutkimusongelmaa kuin myös siihen liittyviä vastauksia. Tutkimustapana hyödynnettiin teemahaastattelua. Haastattelut nauhoitettiin, jonka jälkeen haastattelut litteroitiin ja analysoimiseen hyödynnettiin teemoittelua, jota varten aineisto järjesteltiin haastatteluteemoittain. Haastateltavaksi valittiin viiden erilaisen yrityksen edustajaa, jotta saataisiin mahdollisimman monipuolisia vastauksia haastatteluiden kysymyksiin. Haastateltavat työskentelivät tiiviisti rekrytoinnin ja/tai sosiaalisen median parissa. Näiden haastatteluiden pohjalta lähdettiin pohtimaan toimeksiantajayritykselle uusia keinoja rekrytoida sosiaalisessa mediassa.
Haastatteluiden avulla onnistuttiin keksimään neljä uutta rekrytointikeinoa, jotka olivat mobiilihakemiseen panostaminen, kampanjavideoiden kuvaus, Facebookin Työpaikat-osion ja Messengerin käyttäminen ja kohdennetun mainonnan hyödyntäminen. Saatiin myös mietittyä millaisia rekrytointi-ilmoitusten tulisi olla. Haastatteluiden pohjalta pystyttiin toteamaan, että sosiaalisen median kohdennetun mainonnan käyttäminen on yksi tärkeimmistä keinoista rekrytoida. Visuaalisuuden hyödyntäminen sekä lyhyet informatiiviset tekstit ovat puolestaan tärkeitä rekrytointi ilmoituksissa. Haasteiksi nousivat sosiaalisen median vaatima nopeus vastata ja jatkuvasti muuttuva ympäristö. Rekrytointi sosiaalisessa mediassa tulee kasvamaan tulevaisuudessa, mutta siitä huolimatta perinteiset rekrytointikanavat ovat tulleet jäädäkseen. Opinnäytetyön lopussa pohditaan vielä työn jatkotutkimusehdotuksia. Nämä ehdotukset ovat, että tutkittaisiin, miten toimeksiantajayritykselle uudet keinot saataisiin käyttöön ja millaista hyötyä niistä olisi yritykselle.
Työssä syvennyttiin sosiaalisen median kanavista tarkemmin Facebookiin ja Instagramiin. Kyseiset sosiaalisen median kanavat olivat relevantteja toimeksiantajalle, minkä takia ne valittiin. Kirjoitusprosessissa teoreettinen viitekehys rakennettiin sosiaalisen median ja rekrytoinnin ympärille. Työn viitekehyksen rakentamiseen ja johtopäätöksiin hyödynnettiin monipuolisia lähteitä. Lähteiksi valittiin alan kirjallisuutta, sekä verkkolähteitä.
Opinnäytetyössä päädyttiin käyttämään laadullista tutkimusotetta, koska sen avulla pystyttiin parhaiten pohtimaan syvällisesti niin tutkimusongelmaa kuin myös siihen liittyviä vastauksia. Tutkimustapana hyödynnettiin teemahaastattelua. Haastattelut nauhoitettiin, jonka jälkeen haastattelut litteroitiin ja analysoimiseen hyödynnettiin teemoittelua, jota varten aineisto järjesteltiin haastatteluteemoittain. Haastateltavaksi valittiin viiden erilaisen yrityksen edustajaa, jotta saataisiin mahdollisimman monipuolisia vastauksia haastatteluiden kysymyksiin. Haastateltavat työskentelivät tiiviisti rekrytoinnin ja/tai sosiaalisen median parissa. Näiden haastatteluiden pohjalta lähdettiin pohtimaan toimeksiantajayritykselle uusia keinoja rekrytoida sosiaalisessa mediassa.
Haastatteluiden avulla onnistuttiin keksimään neljä uutta rekrytointikeinoa, jotka olivat mobiilihakemiseen panostaminen, kampanjavideoiden kuvaus, Facebookin Työpaikat-osion ja Messengerin käyttäminen ja kohdennetun mainonnan hyödyntäminen. Saatiin myös mietittyä millaisia rekrytointi-ilmoitusten tulisi olla. Haastatteluiden pohjalta pystyttiin toteamaan, että sosiaalisen median kohdennetun mainonnan käyttäminen on yksi tärkeimmistä keinoista rekrytoida. Visuaalisuuden hyödyntäminen sekä lyhyet informatiiviset tekstit ovat puolestaan tärkeitä rekrytointi ilmoituksissa. Haasteiksi nousivat sosiaalisen median vaatima nopeus vastata ja jatkuvasti muuttuva ympäristö. Rekrytointi sosiaalisessa mediassa tulee kasvamaan tulevaisuudessa, mutta siitä huolimatta perinteiset rekrytointikanavat ovat tulleet jäädäkseen. Opinnäytetyön lopussa pohditaan vielä työn jatkotutkimusehdotuksia. Nämä ehdotukset ovat, että tutkittaisiin, miten toimeksiantajayritykselle uudet keinot saataisiin käyttöön ja millaista hyötyä niistä olisi yritykselle.