Millenniaalien representaatio Helsingin Sanomissa
Lippu, Anna-Maija (2019)
Lippu, Anna-Maija
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120324198
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120324198
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan, kuinka Helsingin Sanomien artikkelit representoivat eli esittävät millenniaalit. Millenniaaleilla tarkoitetaan noin vuosien 1980–2000 välillä syntyneitä ihmisiä. Tutkimuksen tavoite on selvittää sisällönanalyysin avulla, millainen mielikuva millenniaaleista muodostuu Helsingin Sanomien artikkelien perusteella.
Tutkimuskysymys on ”Miten Helsingin Sanomat esittää millenniaalit?” Tutkimusaineistona on Helsingin Sanomien verkkosivujen artikkelit, jotka kertovat millenniaaleista tai mainitsevat heidät kuvaavasti. Artikkelit ovat julkaistu aikavälillä tammikuu 2017–elokuu 2019. Vaikka millennaaleja kutsutaan eri nimillä, kuten esimerkiksi Y-sukupolvi, tässä tutkimuksessa keskitytään ainoastaan sanan ”millenniaali” käyttöön.
Raportin tietoperustassa esitellään tutkimuksen kannalta keskeiset käsitteet ja tutkimuksia millenniaaleista sekä kerrotaan, millaisia artikkeleita millenniaaleista on julkaistu muissa tunnetuissa suomalaismedioissa lähivuosina.
Tutkimus on toteutettu erittelemällä jokaisesta artikkelista tietyt kohdat ja asettelemalla ne analyysitaulukkoon. Tutkimuksen tuloksia on tarkasteltu ennalta määrättyjen hypoteesien pohjalta. Tutkimus on tehty aikavälillä syyskuu–lokakuu 2019.
Tutkimuksen tuloksista voi päätellä, että Helsingin Sanomien representaatio millenniaaleista on melko monipuolista. Tietyt seikat toistuvat tuloksissa, mutta muuten aineisto kattaa laajan kirjon aiheita, asenteita ja lähteitä. Nopean selailun perusteella artikkelit saattavat jättää negatiivisen vaikutelman millenniaaleista, mutta tarkemman analyysin jälkeen aineistosta hahmottuu neutraaleja ja väillä positiivisiakin sävyjä.
Raportin lopuksi pohditaan tutkimustulosten syitä ja merkityksiä. Millenniaali-sukupolven määritelmää tarkastellaan kriittisesti ja ehdotetaan siihen liittyviä jatkotutkimuksia. Ennalta esitettyjen hypoteesien valossa pohditaan muun muassa negatiivisen representaation syitä ja sen takana piileviä funktioita.
Tutkimuskysymys on ”Miten Helsingin Sanomat esittää millenniaalit?” Tutkimusaineistona on Helsingin Sanomien verkkosivujen artikkelit, jotka kertovat millenniaaleista tai mainitsevat heidät kuvaavasti. Artikkelit ovat julkaistu aikavälillä tammikuu 2017–elokuu 2019. Vaikka millennaaleja kutsutaan eri nimillä, kuten esimerkiksi Y-sukupolvi, tässä tutkimuksessa keskitytään ainoastaan sanan ”millenniaali” käyttöön.
Raportin tietoperustassa esitellään tutkimuksen kannalta keskeiset käsitteet ja tutkimuksia millenniaaleista sekä kerrotaan, millaisia artikkeleita millenniaaleista on julkaistu muissa tunnetuissa suomalaismedioissa lähivuosina.
Tutkimus on toteutettu erittelemällä jokaisesta artikkelista tietyt kohdat ja asettelemalla ne analyysitaulukkoon. Tutkimuksen tuloksia on tarkasteltu ennalta määrättyjen hypoteesien pohjalta. Tutkimus on tehty aikavälillä syyskuu–lokakuu 2019.
Tutkimuksen tuloksista voi päätellä, että Helsingin Sanomien representaatio millenniaaleista on melko monipuolista. Tietyt seikat toistuvat tuloksissa, mutta muuten aineisto kattaa laajan kirjon aiheita, asenteita ja lähteitä. Nopean selailun perusteella artikkelit saattavat jättää negatiivisen vaikutelman millenniaaleista, mutta tarkemman analyysin jälkeen aineistosta hahmottuu neutraaleja ja väillä positiivisiakin sävyjä.
Raportin lopuksi pohditaan tutkimustulosten syitä ja merkityksiä. Millenniaali-sukupolven määritelmää tarkastellaan kriittisesti ja ehdotetaan siihen liittyviä jatkotutkimuksia. Ennalta esitettyjen hypoteesien valossa pohditaan muun muassa negatiivisen representaation syitä ja sen takana piileviä funktioita.