Yritys X:n verkkopalvelun käytettävyystestaus
Virtanen, Joni (2019)
Virtanen, Joni
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120324173
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120324173
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa Yritys X:n verkkosivuston käytettävyysongelmia sekä antaa ohjeita ja kehitysehdotuksia näiden ongelmien korjaamiseksi. Työn toimeksiantajana oli digitoimisto Agenda Helsinki Oy, jonka asiakas yritys X on.
Luvussa kaksi taustoitetaan käytettävyyden ja käyttäjäkokemuksen määritelmiä sekä miten nämä kaksi käsitettä eroavat toisistaan. Näiden lisäksi luvussa käsitellään myös käytettävyyden ja käyttäjäkokemuksen merkitystä yrityksille. Luvussa kolme käydään läpi, miten erilaisten digitaalisten palveluiden käytettävyyttä voidaan arvioida käytettävyystestauksen avulla.
Luvussa neljä kuvataan, miten käytettävyystestaus toteutettiin Yritys x:n verkkosivuston prototyypille nojautuen aiemmassa luvussa esitettyyn teoriaan. Luvussa viisi puolestaan esitellään käytettävyystestauksen avulla löydetyt ongelmat verkkosivuston käytettävyydessä, mitä kehitysehdotuksia ongelmien korjaamiseksi ideoitiin sekä miten näiden pohjalta verkkosivustoa lopulta muutettiin. Lopuksi luvussa kuusi käydään läpi pohdintaa opinnäytetyön tekemiseen ja siinä saatuihin tuloksiin liittyen.
Luvussa kaksi taustoitetaan käytettävyyden ja käyttäjäkokemuksen määritelmiä sekä miten nämä kaksi käsitettä eroavat toisistaan. Näiden lisäksi luvussa käsitellään myös käytettävyyden ja käyttäjäkokemuksen merkitystä yrityksille. Luvussa kolme käydään läpi, miten erilaisten digitaalisten palveluiden käytettävyyttä voidaan arvioida käytettävyystestauksen avulla.
Luvussa neljä kuvataan, miten käytettävyystestaus toteutettiin Yritys x:n verkkosivuston prototyypille nojautuen aiemmassa luvussa esitettyyn teoriaan. Luvussa viisi puolestaan esitellään käytettävyystestauksen avulla löydetyt ongelmat verkkosivuston käytettävyydessä, mitä kehitysehdotuksia ongelmien korjaamiseksi ideoitiin sekä miten näiden pohjalta verkkosivustoa lopulta muutettiin. Lopuksi luvussa kuusi käydään läpi pohdintaa opinnäytetyön tekemiseen ja siinä saatuihin tuloksiin liittyen.