Pakolaislasten kokemuksia osallisuudesta Yhteisöllinen kotoutuminen -hankkeen toiminnoissa
Marold, Mirja (2019)
Marold, Mirja
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120324166
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120324166
Tiivistelmä
Opinnäytetyön johtavana ajatuksena oli antaa ääni pakolaislapsille, jotka ovat ikänsä ja taustansa puolesta heikossa asemassa. Opinnäytetyöni tavoitteena oli kuvata pakolaislasten kokemuksia osallisuudesta Yhteisöllinen kotoutuminen -hankkeen Keski-Suomen toiminnoissa. Heidän kokemuksensa ansaitsevat tulla kuulluksi. Varhaiskasvatuksessa, koulumaailmassa, nuorisotyössä ja lastensuojelussa osallisuus on keskeinen käsite, josta on kirjoitettu oppaita ja oppikirjoja. Lasten osallisuus on tunnustettu ja tutkittu aihe ja siihen on syynsä.
Suomessa joka viides lapsi ja nuori kärsii vakavasta yksinäisyydestä. Osattomuus ja syrjäytyminen ovat osallisuuden vastakohtia ja uhka ihmisen hyvinvoinnille. Niin kauan kuin yksinäisyys ja syrjäytyminen vaarantavat lasten hyvinvointia, tulee lasten osallisuutta vahvistaa ja kehittää. Tämän opinnäytetyön tutkimusaineistosta nousseita huomioita voidaan käyttää lasten osallisuuden vahvistamiseen erityisesti kolmannen sektorin toimijoiden parissa.
Opinnäytetyön tilaajana toimi Pelastakaa Lapset ry:n Yhteisöllinen kotoutuminen -hanke, Keski-Suomen toimipiste. Hanke on alkanut keväällä 2018 ja päättyy helmikuussa 2020. Hankkeen rahoittajana on toiminut AMIF eli Euroopan unionin Turvapaikka-, maahanmuutto- ja kotoutumisrahasto. Hankkeen tavoitteena on ollut kehittää kaksisuuntaista kotoutumista pakolaistaustaisten ja valtaväestöperheiden parissa. Toimintaa hankkeen piirissä on järjestetty perhekeskeisesti ja yhteisöllisesti.
Tutkimukseni oli empiirinen, kvalitatiivinen tutkimus. Haastattelin seitsemää 8–16 -vuotiasta pakolaistaustaista lasta, jotka olivat olleet hankkeen toiminnassa aktiivisesti mukana. Keräsin tutkimusaineiston puolistrukturoituina yksilöhaastatteluina lokakuussa 2019. Tutkimus oli teoriaohjaava ja osittain aineistolähtöinen. Lasten kokemukset heidän itsensä kertomina loivat aineiston, jonka tulkintaan vaikuttivat käsitykseni osallisuudesta, kotoutumisesta ja lapsen kehityksestä.
Opinnäytetyöni tietoperusta rakentuu aiheen kannalta oleellisiin käsitteisiin kuten lapsen kehitys ja lapsen oikeudet kuin myös osallisuus, yhteisöllisyys, vapaaehtoistoiminta ja kotoutuminen. Opinnäytetyössäni avaan käsitteiden merkitystä ja peilaan niitä pakolaislasten kokemuksiin.
Vuosi 2019 0n lapsen oikeuksien juhlavuosi, YK:n lapsen oikeuksien sopimuksen täyttäessä kolmekymmentä vuotta. Lapsen oikeudet ovat niin tilaajaorganisaation kuin tämänkin opinnäytetyön sykkivä sydän. Lapsilla on oikeus tulla kuulluiksi ja nähdyiksi. Lapsilla on oikeus osallisuuteen.
Tutkimuksen tuloksista voidaan päätellä lasten osallisuuden olevan herkkää. Alkuvaiheen kotoutujalapset tarvitsevat erityistä tukea. Lapsi tarvitsee osallistuakseen aikuisen ohjausta, mutta myös kavereidensa hyväksyntää ja rohkaisua. Lapsi kokee osallisuutta paljolti toiminnan ja tekemisen kautta. Osallisuutta voidaankin vahvistaa kehittämällä lasten kanssa toiminnallisia areenoita, joissa lapset voivat yhdessä kokea elämyksiä ja oppia uutta. The aim of this thesis was to give a voice to the refugee children who are in most vulnerable position due to their age and background. The aim of my thesis was to describe the experiences on social inclusion of refugee children in the activities of Central Finland in the project called 'Communal Integration'. Their experiences deserve to be heard. In early childhood education, the school world, youth work and child protection, inclusion is a central concept that are often used in guides and text books. Children's involvement is a recognized and well-researched topic, and there are reasons for it.
In Finland every fifth child and young person suffers from deep loneliness. Social exclusion is the opposite of inclusion and a threat to human well-being. As long as loneliness and exclusion endanger children's well-being, children's involvement must be strengthened and developed. The observations from the research material in this thesis can be used to strengthen the involvement of children, especially among third sector actors.
The Save the Children Association's Community Integration Project in Central Finland was key role in mys thesis. The project started in spring 2018 and will end in February 2020. The project has been funded by AMIF, the European Union Fund for Asylum, Migration and Integration. The goal of the project has been to develop two way integration among refugee and Finnish families. The project activities have been organized in a family-oriented and communal way.
My research was an empirical, qualitative study. I interviewed seven refugee children aged 8-16. They have been actively involved in the project. I collected the research material in semi-structured individual interviews in October 2019. The research method was theory-driven and partly followed grounded theory -model for research. The children's experiences, described by them, created material that was interpreted by my conceptions of inclusion, integration and child development.
The theory of my thesis is based on concepts such as child development, communality, volunteering, integration, children's rights and inclusion. In my thesis I open up the meaning of concepts and compare them to the experiences of refugee children.
The year 2019 marks the thirtieth anniversary of the rights of the child, with the 30th anniversary of the UN Convention on the Rights of the Child. The rights of the child are the heart of both the Save the Children organization and this thesis. Children have the right to be heard and seen. Children have the right to social inclusion.
The results of the study suggest that the social inclusion among children is sensitive. Not much is needed for a child to feel left out. In order to participate, the child needs the guidance of an adult, but also the approval and encouragement of their friends. The child experiences social inclusion mostly through action and play. Social inclusion can be developed together with children by creating arenas for activities where children can experience and learn together.
Suomessa joka viides lapsi ja nuori kärsii vakavasta yksinäisyydestä. Osattomuus ja syrjäytyminen ovat osallisuuden vastakohtia ja uhka ihmisen hyvinvoinnille. Niin kauan kuin yksinäisyys ja syrjäytyminen vaarantavat lasten hyvinvointia, tulee lasten osallisuutta vahvistaa ja kehittää. Tämän opinnäytetyön tutkimusaineistosta nousseita huomioita voidaan käyttää lasten osallisuuden vahvistamiseen erityisesti kolmannen sektorin toimijoiden parissa.
Opinnäytetyön tilaajana toimi Pelastakaa Lapset ry:n Yhteisöllinen kotoutuminen -hanke, Keski-Suomen toimipiste. Hanke on alkanut keväällä 2018 ja päättyy helmikuussa 2020. Hankkeen rahoittajana on toiminut AMIF eli Euroopan unionin Turvapaikka-, maahanmuutto- ja kotoutumisrahasto. Hankkeen tavoitteena on ollut kehittää kaksisuuntaista kotoutumista pakolaistaustaisten ja valtaväestöperheiden parissa. Toimintaa hankkeen piirissä on järjestetty perhekeskeisesti ja yhteisöllisesti.
Tutkimukseni oli empiirinen, kvalitatiivinen tutkimus. Haastattelin seitsemää 8–16 -vuotiasta pakolaistaustaista lasta, jotka olivat olleet hankkeen toiminnassa aktiivisesti mukana. Keräsin tutkimusaineiston puolistrukturoituina yksilöhaastatteluina lokakuussa 2019. Tutkimus oli teoriaohjaava ja osittain aineistolähtöinen. Lasten kokemukset heidän itsensä kertomina loivat aineiston, jonka tulkintaan vaikuttivat käsitykseni osallisuudesta, kotoutumisesta ja lapsen kehityksestä.
Opinnäytetyöni tietoperusta rakentuu aiheen kannalta oleellisiin käsitteisiin kuten lapsen kehitys ja lapsen oikeudet kuin myös osallisuus, yhteisöllisyys, vapaaehtoistoiminta ja kotoutuminen. Opinnäytetyössäni avaan käsitteiden merkitystä ja peilaan niitä pakolaislasten kokemuksiin.
Vuosi 2019 0n lapsen oikeuksien juhlavuosi, YK:n lapsen oikeuksien sopimuksen täyttäessä kolmekymmentä vuotta. Lapsen oikeudet ovat niin tilaajaorganisaation kuin tämänkin opinnäytetyön sykkivä sydän. Lapsilla on oikeus tulla kuulluiksi ja nähdyiksi. Lapsilla on oikeus osallisuuteen.
Tutkimuksen tuloksista voidaan päätellä lasten osallisuuden olevan herkkää. Alkuvaiheen kotoutujalapset tarvitsevat erityistä tukea. Lapsi tarvitsee osallistuakseen aikuisen ohjausta, mutta myös kavereidensa hyväksyntää ja rohkaisua. Lapsi kokee osallisuutta paljolti toiminnan ja tekemisen kautta. Osallisuutta voidaankin vahvistaa kehittämällä lasten kanssa toiminnallisia areenoita, joissa lapset voivat yhdessä kokea elämyksiä ja oppia uutta.
In Finland every fifth child and young person suffers from deep loneliness. Social exclusion is the opposite of inclusion and a threat to human well-being. As long as loneliness and exclusion endanger children's well-being, children's involvement must be strengthened and developed. The observations from the research material in this thesis can be used to strengthen the involvement of children, especially among third sector actors.
The Save the Children Association's Community Integration Project in Central Finland was key role in mys thesis. The project started in spring 2018 and will end in February 2020. The project has been funded by AMIF, the European Union Fund for Asylum, Migration and Integration. The goal of the project has been to develop two way integration among refugee and Finnish families. The project activities have been organized in a family-oriented and communal way.
My research was an empirical, qualitative study. I interviewed seven refugee children aged 8-16. They have been actively involved in the project. I collected the research material in semi-structured individual interviews in October 2019. The research method was theory-driven and partly followed grounded theory -model for research. The children's experiences, described by them, created material that was interpreted by my conceptions of inclusion, integration and child development.
The theory of my thesis is based on concepts such as child development, communality, volunteering, integration, children's rights and inclusion. In my thesis I open up the meaning of concepts and compare them to the experiences of refugee children.
The year 2019 marks the thirtieth anniversary of the rights of the child, with the 30th anniversary of the UN Convention on the Rights of the Child. The rights of the child are the heart of both the Save the Children organization and this thesis. Children have the right to be heard and seen. Children have the right to social inclusion.
The results of the study suggest that the social inclusion among children is sensitive. Not much is needed for a child to feel left out. In order to participate, the child needs the guidance of an adult, but also the approval and encouragement of their friends. The child experiences social inclusion mostly through action and play. Social inclusion can be developed together with children by creating arenas for activities where children can experience and learn together.