Sulfaattisellun määrän ja laadun optimointi
Rantamäki, Topi (2019)
Rantamäki, Topi
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120324162
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120324162
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin Metsä Fibren Äänekosken biotuotetehtaalle. Opinnäytetyön tavoitteena oli vähentää sekamassan syntymistä biotuotetehtaan kuitulinjalla. Tavoitteisiin pääsemiseen oli kaksi tarkoitusta. Ensimmäinen oli selvittää, mitkä ajoparametrimuutokset olisivat parhaimmat kuitulinjalla sijaitsevan valkaisun A-tornin TES-massanlevittimeen. Toisena oli tehdä lajinvaihto-ohje kuivauskoneille, jottei sekamassaa syntyisi lajinvaihdoissa enempää kuin on pakko.
Sekamassaa syntyy pääosin valkaisun A-vaiheessa, jossa lajinvaihdossa eri massat pääsevät sekoittumaan toisiinsa. Koeajoilla pyritään löytämään keino, joka levittäisi massan mahdollisimman tasaisesti A-tornin pinnalle. Toinen, missä sekamassaa voi syntyä on kuivauskoneet. Kuivauskoneilla sekamassaa voi syntyä ajamalla priiman sekaan liikaa valkaisun A-vaiheessa syntynyttä sekamassaa.
A-vaiheessa sijaitsevan A-tornin päällä olevan TES-massanlevittimen koeajoja tehtiin yhteensä kolme kappaletta. Koeajojen lajivaihtoja verrattiin aikaisempiin lajinvaihtoihin ja sitä kautta pyrittiin määrittämään, oliko ajoparametrimuutoksista hyötyä ja mikä ajomalleista olisi paras. Kuivauskoneille tehtiin lajinvaihto-ohje, jossa käytettiin apuna henkilöhaastatteluja.
A-tornin TES-massanlevittimen ajoparametreistä koeajo 3 oli paras. Lajinvaihdot lyhenivät A-vaiheessa noin 40%. Myös A-tornin pinnankorkeuden vaikutus lajinvaihdon pituuteen lyheni. Kuivauskoneille tehty ohje on yhtenäistänyt eri vuorojen ja henkilöiden toimintaa.
Sekamassaa syntyy pääosin valkaisun A-vaiheessa, jossa lajinvaihdossa eri massat pääsevät sekoittumaan toisiinsa. Koeajoilla pyritään löytämään keino, joka levittäisi massan mahdollisimman tasaisesti A-tornin pinnalle. Toinen, missä sekamassaa voi syntyä on kuivauskoneet. Kuivauskoneilla sekamassaa voi syntyä ajamalla priiman sekaan liikaa valkaisun A-vaiheessa syntynyttä sekamassaa.
A-vaiheessa sijaitsevan A-tornin päällä olevan TES-massanlevittimen koeajoja tehtiin yhteensä kolme kappaletta. Koeajojen lajivaihtoja verrattiin aikaisempiin lajinvaihtoihin ja sitä kautta pyrittiin määrittämään, oliko ajoparametrimuutoksista hyötyä ja mikä ajomalleista olisi paras. Kuivauskoneille tehtiin lajinvaihto-ohje, jossa käytettiin apuna henkilöhaastatteluja.
A-tornin TES-massanlevittimen ajoparametreistä koeajo 3 oli paras. Lajinvaihdot lyhenivät A-vaiheessa noin 40%. Myös A-tornin pinnankorkeuden vaikutus lajinvaihdon pituuteen lyheni. Kuivauskoneille tehty ohje on yhtenäistänyt eri vuorojen ja henkilöiden toimintaa.