"Olisi vain kirjaston kirjoja" : Helmet-kirjaston asiakkaat e-kirjapalveluiden käyttäjinä
Kärpijoki, Laura (2019)
Kärpijoki, Laura
2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120324132
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120324132
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä tutkitaan sitä, miten Helmet-kirjaston e-kirjapalveluita käyttävät asiakkaat etsivät luettavaa tai kuunneltavaa kirjaston omasta verkkokirjastosta ja kirjaston tarjoamien e-kirjapalveluiden, Ellibsin, OverDriven ja Elibin käyttöliittymistä. Tutkimusaineisto on kerätty Helmet-kirjaston asiakkaille suunnatulla verkkokyselyllä keväällä 2019. Kyselyn tavoitteena oli etenkin tavoittaa e-kirjapalveluiden tottuneita käyttäjiä. Tutkimuksen pyrkimyksenä oli selvittää, mitä hakukanavia ja -tapa asiakkaat käyttävät, mutta myös kerätä asiakkailta kehittämisehdotuksia e-kirjojen ja e-äänikirjojen löydettävyyden parantamiseksi ja pohtia, miten Helmet-kirjasto voisi parantaa löydettävyyteen liittyvää asiakaskokemusta.
Opinnäytetyön metodologisena lähtökohtana on kehittämistutkimus, jonka tavoitteena on usein esimerkiksi olemassa olevan palvelun tai tuotteen parantaminen. Tämän tutkimuksen kohdalla tavoitteena oli e-kirjojen ja e-äänikirjojen löydettävyyden kehittäminen. Tutkimusote on pääasiassa kvantitatiivinen, mutta verkkokyselystä saatuja kehittämisehdotuksia jatkokehitettiin lisäksi yhteisöllisellä 8 + 8 -ideointimenetelmällä Helsingin kaupunginkirjastossa järjestetyssä työpajassa.
Tutkimuksen aineisto koostuu verkkokyselyllä saadusta 186 vastauslomakkeesta. Kysely osoitti, että vastaajat suosivat kirjaston e-kirjoja ja e-äänikirjoja hakiessaan ensisijaisesti e-kirjapalveluiden verkkosivuja ja mobiilisovellusta. Helmet-kirjaston verkkokirjaston eli Helmet-haun rooli ensisijaisena hakukanavana oli melko vähäinen, mutta toissijaisena hakukanavana kuitenkin varsin merkittävä. Helmet-uutuusluetteloa vastaajat käyttivät melko vähän.
Vastaajat kertoivat tekevänsä pääasiassa täsmähakuja kirjailijan tai kirjan nimellä, mutta myös erilaisia selailumahdollisuuksia hyödynnettiin kohtalaisen paljon. Vastaajat toivoivat kehittämisehdotuksissaan muun muassa e-kirjapalveluita koskevan tiedotuksen ja markkinoinnin lisäämistä ja sitä, että kirjaston e-kirjat löytyisivät vain yhdestä paikasta ja / tai yhden kirjautumisen takaa. Lisäksi vastaajat kaipasivat mm. hakutoimintojen ja selailun parantamista ja erilaisten vinkkien ja nostojen lisäämistä.
Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää pohdittaessa Helmet-kirjaston e-kirjojen ja e-äänikirjojen kuvailutyön järjestämistä, suunniteltaessa uuden kirjastojärjestelmän ja siihen liittyvän verkkokirjaston hankintaa sekä kehitettäessä valtakunnallista e-kirjastoa. Kehittämisehdotukset voivat olla hyödyllisiä myös e-kirjapalveluita kirjastoille tuottaville toimijoille. The purpose of the present Master’s thesis is to explore how patrons, who use the Helmet library e-book services, search e-books and e-audiobooks in a web catalogue and e-book services of the library, namely Ellibs, OverDrive and Elib. The data were collected in an online survey targeted for Helmet library patrons in the spring of 2019. The aim of the survey was to reach experienced e-book users. The aim of the study was to examine which search channels and search methods the patrons use, to gather suggestions for development on how to improve the findability of e-books and e-audiobooks and to discuss how the Helmet library could develop the patrons’ customer experience.
The methodological basis for the study is design research. Its purpose is generally to improve e.g. an existing service or product. In this study, the target is to enhance the findability of library e-books and e-audiobooks. The research method used in the study is mainly quantitative although a collaborative innovating method 8 + 8 was used in a workshop in Helsinki City Library to refine the patrons’ suggestions for development.
The data of this study consist of 186 online survey forms. The results indicate that the respondents prefer to use web sites and apps of the e-book services when searching for library e-books and e-audiobooks. The Helmet search did not play a significant role as the primary search channel but was used fairly frequently as the secondary search channel. The respondents use the Helmet library catalogue for new titles rather little.
The respondents reported that they mainly search for e-books and e-audiobooks by focused queries, i.e. entering the name of the author or the book in the search field. Different ways of browsing were also used relatively frequently. In their suggestions for development, the respondents wished for more marketing and information on e-book services and that all library e-books were to be found in one single service and / or via a single login. Moreover, they wished for better search and browsing functions as well as more reading tips and highlights from the e-book collections.
The results of this study can be utilized when discussing how to organize the cataloguing of e-books and e-audiobooks in the Helmet library, in planning the acquisition of the new library system and web catalogue and in developing the new nationwide e-library. The suggestions for development can also be beneficial to the operators that provide e-book services for libraries.
Opinnäytetyön metodologisena lähtökohtana on kehittämistutkimus, jonka tavoitteena on usein esimerkiksi olemassa olevan palvelun tai tuotteen parantaminen. Tämän tutkimuksen kohdalla tavoitteena oli e-kirjojen ja e-äänikirjojen löydettävyyden kehittäminen. Tutkimusote on pääasiassa kvantitatiivinen, mutta verkkokyselystä saatuja kehittämisehdotuksia jatkokehitettiin lisäksi yhteisöllisellä 8 + 8 -ideointimenetelmällä Helsingin kaupunginkirjastossa järjestetyssä työpajassa.
Tutkimuksen aineisto koostuu verkkokyselyllä saadusta 186 vastauslomakkeesta. Kysely osoitti, että vastaajat suosivat kirjaston e-kirjoja ja e-äänikirjoja hakiessaan ensisijaisesti e-kirjapalveluiden verkkosivuja ja mobiilisovellusta. Helmet-kirjaston verkkokirjaston eli Helmet-haun rooli ensisijaisena hakukanavana oli melko vähäinen, mutta toissijaisena hakukanavana kuitenkin varsin merkittävä. Helmet-uutuusluetteloa vastaajat käyttivät melko vähän.
Vastaajat kertoivat tekevänsä pääasiassa täsmähakuja kirjailijan tai kirjan nimellä, mutta myös erilaisia selailumahdollisuuksia hyödynnettiin kohtalaisen paljon. Vastaajat toivoivat kehittämisehdotuksissaan muun muassa e-kirjapalveluita koskevan tiedotuksen ja markkinoinnin lisäämistä ja sitä, että kirjaston e-kirjat löytyisivät vain yhdestä paikasta ja / tai yhden kirjautumisen takaa. Lisäksi vastaajat kaipasivat mm. hakutoimintojen ja selailun parantamista ja erilaisten vinkkien ja nostojen lisäämistä.
Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää pohdittaessa Helmet-kirjaston e-kirjojen ja e-äänikirjojen kuvailutyön järjestämistä, suunniteltaessa uuden kirjastojärjestelmän ja siihen liittyvän verkkokirjaston hankintaa sekä kehitettäessä valtakunnallista e-kirjastoa. Kehittämisehdotukset voivat olla hyödyllisiä myös e-kirjapalveluita kirjastoille tuottaville toimijoille.
The methodological basis for the study is design research. Its purpose is generally to improve e.g. an existing service or product. In this study, the target is to enhance the findability of library e-books and e-audiobooks. The research method used in the study is mainly quantitative although a collaborative innovating method 8 + 8 was used in a workshop in Helsinki City Library to refine the patrons’ suggestions for development.
The data of this study consist of 186 online survey forms. The results indicate that the respondents prefer to use web sites and apps of the e-book services when searching for library e-books and e-audiobooks. The Helmet search did not play a significant role as the primary search channel but was used fairly frequently as the secondary search channel. The respondents use the Helmet library catalogue for new titles rather little.
The respondents reported that they mainly search for e-books and e-audiobooks by focused queries, i.e. entering the name of the author or the book in the search field. Different ways of browsing were also used relatively frequently. In their suggestions for development, the respondents wished for more marketing and information on e-book services and that all library e-books were to be found in one single service and / or via a single login. Moreover, they wished for better search and browsing functions as well as more reading tips and highlights from the e-book collections.
The results of this study can be utilized when discussing how to organize the cataloguing of e-books and e-audiobooks in the Helmet library, in planning the acquisition of the new library system and web catalogue and in developing the new nationwide e-library. The suggestions for development can also be beneficial to the operators that provide e-book services for libraries.