Remaking a Video Game : Case: Hertan Ruskaretki
Kemppainen, Suvi (2019)
Kemppainen, Suvi
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120224127
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120224127
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoite oli toteuttaa Hertan Ruskaretki -pelin uudelleenversiointi Pikku Kakkosen mobiilisovellukselle. Tavoitteena oli myös samalla selvittää ja pohtia uudelleenversioinnin ominaispiirteitä ja sen aikana esille nousevia ongelmia. Työn tarkoituksena oli havainnoida ja analysoida pelin uudelleenversiointiprosessia sekä lähdemateriaalista kerättyä tietoa näiden ominaispiirteiden ja ongelmien listaamiseksi.
Tässä työssä tehtävä tutkimus oli kvalitatiivista ja lähestymistapana oli tapaustutkimus. Empiirisenä tutkimusmenetelmänä oli havainnointi ja työn empiirinen tieto perustui Hertan Ruskaretken uudelleenversiointiprojektissa havaittuihin löydöksiin. Opinnäytetyössä käytettävä muu tieto kerättiin tarkkaan valituista internetlähteistä.
Ensimmäiseksi työssä kuvailtiin uudelleenversioidun pelin käsite ja tätä verrattiin aiheeseen liittyviin toisiin käsitteisiin analysoiden kerättyä dataa viidellä osa-alueella: grafiikka, äänet, koodi, gameplay ja alusta. Analyysin tulokset viittaavat siihen, että remake eli uudelleenversioitu peli on uusi versio pelistä, jonka vanhaa versiota on paranneltu ainakin yhden listatun näkökohdan puitteissa. Remake myös usein sisältää parannellun pelin eli remaster ja toiselle alustalle siirretyn pelin eli port määritelmät. Hertan Ruskaretki luokiteltiin uudelleenversionniksi.
Ominaispiirteet ja ongelmat listattiin analysoiden kerättyä dataa ja havainnoiden Hertan Ruskaretken uudelleenversiointiprosessia. Tulosten mukaan tyypillinen uudelleenversiointiprojekti kasvaa projektin aikana, tasapainottelee vanhojen ja uusien pelaajien tarpeiden ja teknisten asioiden huomioonottamisen välillä, on jossain määrin ulkoistettu, ja kehitetään rahan, teknologian, julkisuuden, nostalgian tai entisöinnin vuoksi. Ongelmia olivat muutosten mahdollinen peruminen, kommunikaatiokatkokset, puuttuvat tiedostot, erilaiset tekniset ongelmat alkuperäisestä pelistä ja halutusta tuotteesta riippuen sekä epähuomiossa aikaansaatu pienten muutosten vaikutus pelimekaniikkoihin.
Aiheen laajuuden vuoksi työn tulokset nähdään yleiskatsauksena aiheeseen, joten jatkotutkimusta suositellaan. Menetelmiksi ehdotetaan pelialan ammattilaisten haastatteluja ja aiheen rajaamista pienempiin osa-alueisiin. Tarkempaa tutkimusta suositellaan eri teknologioiden, tiedostojen ja tavoitteiden vaikutuksista.
Tässä työssä tehtävä tutkimus oli kvalitatiivista ja lähestymistapana oli tapaustutkimus. Empiirisenä tutkimusmenetelmänä oli havainnointi ja työn empiirinen tieto perustui Hertan Ruskaretken uudelleenversiointiprojektissa havaittuihin löydöksiin. Opinnäytetyössä käytettävä muu tieto kerättiin tarkkaan valituista internetlähteistä.
Ensimmäiseksi työssä kuvailtiin uudelleenversioidun pelin käsite ja tätä verrattiin aiheeseen liittyviin toisiin käsitteisiin analysoiden kerättyä dataa viidellä osa-alueella: grafiikka, äänet, koodi, gameplay ja alusta. Analyysin tulokset viittaavat siihen, että remake eli uudelleenversioitu peli on uusi versio pelistä, jonka vanhaa versiota on paranneltu ainakin yhden listatun näkökohdan puitteissa. Remake myös usein sisältää parannellun pelin eli remaster ja toiselle alustalle siirretyn pelin eli port määritelmät. Hertan Ruskaretki luokiteltiin uudelleenversionniksi.
Ominaispiirteet ja ongelmat listattiin analysoiden kerättyä dataa ja havainnoiden Hertan Ruskaretken uudelleenversiointiprosessia. Tulosten mukaan tyypillinen uudelleenversiointiprojekti kasvaa projektin aikana, tasapainottelee vanhojen ja uusien pelaajien tarpeiden ja teknisten asioiden huomioonottamisen välillä, on jossain määrin ulkoistettu, ja kehitetään rahan, teknologian, julkisuuden, nostalgian tai entisöinnin vuoksi. Ongelmia olivat muutosten mahdollinen peruminen, kommunikaatiokatkokset, puuttuvat tiedostot, erilaiset tekniset ongelmat alkuperäisestä pelistä ja halutusta tuotteesta riippuen sekä epähuomiossa aikaansaatu pienten muutosten vaikutus pelimekaniikkoihin.
Aiheen laajuuden vuoksi työn tulokset nähdään yleiskatsauksena aiheeseen, joten jatkotutkimusta suositellaan. Menetelmiksi ehdotetaan pelialan ammattilaisten haastatteluja ja aiheen rajaamista pienempiin osa-alueisiin. Tarkempaa tutkimusta suositellaan eri teknologioiden, tiedostojen ja tavoitteiden vaikutuksista.