Laurea ServiceDesk -portaalin kehittäminen
Kosunen, Mika (2019)
Kosunen, Mika
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120224111
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120224111
Tiivistelmä
Tämän kehitystyön tavoitteena oli toteuttaa käytettävyystutkimus Laurea-ammattikorkeakoulun ServiceDesk-portaalille, minkä pohjalta kyseistä palvelua kehitettiin käyttäjäystävällisemmäksi. Portaali on verkkosivusto, joka toimii Laurean opiskelijoiden, opettajien ja muun henkilökunnan tukikanavana tietoteknisten ongelmien ratkaisuun. Uudistetun sivuston tarkoitus on antaa käyttäjille työkalu tiedon hankintaan ja ongelmien ratkomiseen itseohjautuvalla tavalla.
Kehittämistyön tietoperustana käytettiin alan kirjallisuutta ja sähköisiä julkaisuja. Teoriaosuus käsittelee käytettävyyttä ja sen merkitystä verkkosivujen kehittämisessä sekä teknologiavalintoja sivuston toteutuksessa. Työssä päädyttiin hyödyntämään laadullisen tutkimuksen menetelmiä, koska haluttiin ymmärtää käyttäjien ja järjestelmän välistä vuorovaikutusta.
Käytettävyystutkimus toteutettiin kaikkiaan 12 tutkimushenkilöllä, jotka osallistuivat käytettävyystestaukseen, avoimeen haastatteluun sekä vastasivat sähköiseen kyselyyn. Käytettävyystestauksessa suoritettiin erilaisia tehtäviä portaalin ympäristössä. Haastatteluissa käyttäjät kertoivat mielipiteitä, mieltymyksiä ja kokemuksia, siitä kuinka sivustoa voitaisiin parantaa käyttäjäystävällisemmäksi. Lopuksi testihenkilöt jättivät palautetta portaalin nykytilasta sähköisellä kyselylomakkeella.
Tutkimusaineiston pohjalta sivustoa osattiin kehittää käyttäjilleen suotuisaksi. Kehitystyön lopputuloksena syntyi selainpohjainen verkkopalvelu, joka auttaa kohderyhmää ratkaisemaan tietotekniset ongelmat itseohjautuvasti. Uudistetun portaalin käyttöönotto sai paljon positiivista palautetta Laurean henkilökunnalta ja opiskelijoilta.
Kehittämistyön tietoperustana käytettiin alan kirjallisuutta ja sähköisiä julkaisuja. Teoriaosuus käsittelee käytettävyyttä ja sen merkitystä verkkosivujen kehittämisessä sekä teknologiavalintoja sivuston toteutuksessa. Työssä päädyttiin hyödyntämään laadullisen tutkimuksen menetelmiä, koska haluttiin ymmärtää käyttäjien ja järjestelmän välistä vuorovaikutusta.
Käytettävyystutkimus toteutettiin kaikkiaan 12 tutkimushenkilöllä, jotka osallistuivat käytettävyystestaukseen, avoimeen haastatteluun sekä vastasivat sähköiseen kyselyyn. Käytettävyystestauksessa suoritettiin erilaisia tehtäviä portaalin ympäristössä. Haastatteluissa käyttäjät kertoivat mielipiteitä, mieltymyksiä ja kokemuksia, siitä kuinka sivustoa voitaisiin parantaa käyttäjäystävällisemmäksi. Lopuksi testihenkilöt jättivät palautetta portaalin nykytilasta sähköisellä kyselylomakkeella.
Tutkimusaineiston pohjalta sivustoa osattiin kehittää käyttäjilleen suotuisaksi. Kehitystyön lopputuloksena syntyi selainpohjainen verkkopalvelu, joka auttaa kohderyhmää ratkaisemaan tietotekniset ongelmat itseohjautuvasti. Uudistetun portaalin käyttöönotto sai paljon positiivista palautetta Laurean henkilökunnalta ja opiskelijoilta.