Safir explorer -sisältöselaimen suunnittelu, käyttöönotto ja arviointi : K-Totek-leikkausyksikössä
Peltola, Tiina (2019)
Peltola, Tiina
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120224100
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120224100
Tiivistelmä
Hoitotyö ja sen moninaiset tekniikat kehittyvät nopeasti uuden teknologian avulla. Hoitajan tulisi potilastyön ohella osata käyttää monia laitteita, kirjata ja käyttää useita eri sähköisiä tietojärjestelmiä sekä samalla kehittyä ja laajentaa omaa osaamistaan. Tämän lisäksi henkilökunnan vaihtuvuus on suurta, jolloin myös hiljaisen tiedon osaston käytännöistä ja toimintatavoista tulisi siirtyä uusille työntekijöille. Nykypäivän sairaanhoitajan on hallittava yhä laajempi tietovarasto jokapäiväisessä työssään. Tietoa on hyvin saatavilla erilaisista tietokannoista, kirjoista ja osastojen omista kansioista paperisina. Haasteena kuitenkin on, miten saada oikea tieto oikeaan aikaan käytettäväksi oikeassa paikassa. Tietotekniikka ja tietojärjestelmät ovat yksi keino hallita tietovarastoja ja parantaa tiedonhallintaa. Safir Explorersisältöselain on esimerkki apuvälineestä, jolla olemassa olevaa tietoa voidaan hallita ja järjestää.
Tämän kehittämisprojektin tarkoituksena oli Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin strategian (Varsinais-Suomen sairaanhoitopiiri 2018) tavoitteiden mukaisesti saada sairaanhoitajille oikeaa tietoa saataville oikeaan aikaan sekä lisäksi mahdollistaa hoitajien tietotaidon jatkuva parantaminen ja tietojen päivittäminen. Näin saadaan parannettua hoidon laatua, sekä sujuvoitettua ja parannettua henkilökunnan yhteistyötä ja osaamista. Safir Explorer sisältöselaimen toivotaan tuovan apua ja tehokkuutta myös uusien työntekijöiden perehdyttämiseen sekä opiskelijoiden ohjaukseen. Kehittämisprojektin tavoitteena oli toteuttaa Safir Explorer -sisältöselaimen suunnittelu ja käyttöönotto Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin Ktotek-leikkausosastolla. Lopuksi kerättiin palaute ohjelman toimivuudesta, hyödyllisyydestä ja käyttöönoton onnistumisesta. Projektin tutkimuksellinen osuus muodostuu palautteesta, joka kerättiin Safir Explorerin käyttöönoton jälkeen. Palautteen kautta selvitettiin Safir Explorerin tuomia hyötyjä käytännön työhön sekä arvioitiin myös käyttöönoton onnistumista. Kehittämisprojekti on osa YAMK-tutkintoa. Projektin tuotoksena osastolle jää Safir Explorersisältöselain sekä käyttäjille tehdyt ohjeet Safir Explorerin käytöstä.
Palautekyselyn perusteella Safir Explorer -sisältöselaimen koettiin parantavan tiedonkulkua ja sujuvoittavan päivittäistoimintaa. Safir Explorer arvioitiin kokonaisuudessaan selkeäksi ja helppokäyttöiseksi. Kehitysehdotuksia löytyi jonkin verran niin sisällöllisesti kuin toiminnallisestikin. Nämä kehitysehdotukset vietiin tiedoksi eteenpäin Safir Explorerin seuraavaa versiota varten. Nurses have to manage a huge amount of information in their daily work nowadays. There is a lot of information available and it can be found in various databases, for example books and papers and also in silent information. The challenge is how to get the right information in the right place at the right time. The purpose of this development project was to design, implement and evaluate the Safir Explorer Content Browser at the Ktotek Surgery Department in Turku University Hospital. The project included a study to evaluate the functionality of the Safir Explorer and to collect suggestions for to improve the program.
The Safir Explorer Content Browser is like a "google" of the department where the staff can search for relevant information and guidance for their daily work. The Content Browser helps for example the new employeesof the ward, students and also more experienced staff, as well as supervisors in their daily management. The content browser is completely customized to suit the use of the department and its content can be added and modified as desired.
As a result of the project, the department will retain the Safir Explorer Content Browser and the user’s instructions on how to use the Safir Explorer. Proposals for improvement will be passed on to program developers for the next version of the program.
Tämän kehittämisprojektin tarkoituksena oli Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin strategian (Varsinais-Suomen sairaanhoitopiiri 2018) tavoitteiden mukaisesti saada sairaanhoitajille oikeaa tietoa saataville oikeaan aikaan sekä lisäksi mahdollistaa hoitajien tietotaidon jatkuva parantaminen ja tietojen päivittäminen. Näin saadaan parannettua hoidon laatua, sekä sujuvoitettua ja parannettua henkilökunnan yhteistyötä ja osaamista. Safir Explorer sisältöselaimen toivotaan tuovan apua ja tehokkuutta myös uusien työntekijöiden perehdyttämiseen sekä opiskelijoiden ohjaukseen. Kehittämisprojektin tavoitteena oli toteuttaa Safir Explorer -sisältöselaimen suunnittelu ja käyttöönotto Varsinais-Suomen sairaanhoitopiirin Ktotek-leikkausosastolla. Lopuksi kerättiin palaute ohjelman toimivuudesta, hyödyllisyydestä ja käyttöönoton onnistumisesta. Projektin tutkimuksellinen osuus muodostuu palautteesta, joka kerättiin Safir Explorerin käyttöönoton jälkeen. Palautteen kautta selvitettiin Safir Explorerin tuomia hyötyjä käytännön työhön sekä arvioitiin myös käyttöönoton onnistumista. Kehittämisprojekti on osa YAMK-tutkintoa. Projektin tuotoksena osastolle jää Safir Explorersisältöselain sekä käyttäjille tehdyt ohjeet Safir Explorerin käytöstä.
Palautekyselyn perusteella Safir Explorer -sisältöselaimen koettiin parantavan tiedonkulkua ja sujuvoittavan päivittäistoimintaa. Safir Explorer arvioitiin kokonaisuudessaan selkeäksi ja helppokäyttöiseksi. Kehitysehdotuksia löytyi jonkin verran niin sisällöllisesti kuin toiminnallisestikin. Nämä kehitysehdotukset vietiin tiedoksi eteenpäin Safir Explorerin seuraavaa versiota varten.
The Safir Explorer Content Browser is like a "google" of the department where the staff can search for relevant information and guidance for their daily work. The Content Browser helps for example the new employeesof the ward, students and also more experienced staff, as well as supervisors in their daily management. The content browser is completely customized to suit the use of the department and its content can be added and modified as desired.
As a result of the project, the department will retain the Safir Explorer Content Browser and the user’s instructions on how to use the Safir Explorer. Proposals for improvement will be passed on to program developers for the next version of the program.