Sosiaalisen median markkinointisuunnitelma lastenvaateliike Noomi Storelle
Luokkanen, Amalia; Luokkanen, Kaisa-Maria (2019)
Luokkanen, Amalia
Luokkanen, Kaisa-Maria
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120224079
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120224079
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on luoda sosiaalisen median markkinointisuunnitelma. Toimeksiantajana on oululainen lastenvaateliike Noomi Store. Toimeksianto nähtiin tarpeellisena, sillä yrityksellä ei ollut aikaisempaa sosiaalisen median markkinointisuunnitelmaa. Tutkimusongelmana opinnäytetyössä on Noomi Storen sosiaalisen median markkinoinnin kehittäminen niin, että se tukisi yrityksen liikevaihdon kasvua, tunnettuuden lisäämistä ja seuraajien sitouttamista.
Työn tavoitteena on laatia toteuttamiskelpoinen sosiaalisen median markkinointisuunnitelma, joka pohjautuu Noomi Storen yrittäjän asettamiin seuraavan kalenterivuoden tavoitteisiin. Yrittäjän asettamat tavoitteet ovat liikevaihdon kasvattaminen 20%:lla, Noomi Storen näkyvyyden lisääminen sosiaalisessa mediassa sekä seuraajien sitouttaminen. Suunnitelma laaditaan digitaalisen markkinoinnin suunnitteluun kehitettyä työkalua, SOSTAC-mallia, soveltaen.
Suunnitelman tietoperusta koostuu yrittäjän haastattelusta, opinnäytetyön tekijöiden omista havainnoista, kirjalähteistä sekä luotettavista verkkolähteistä. Opinnäytetyössä sovelletaan laadullista tutkimusta. Tiedonkeruumenetelminä työssä käytetään Noomi Storen yrittäjän haastattelua ja havainnointia opinnäytetyön tekijöiden omien kokemuksien pohjalta. Työn rakenne etenee vetoketjumallin mukaisesti eli työn tietoperusta ja käytäntö kulkevat rinnakkain.
Opinnäytetyön tuloksena on valmis sosiaalisen median markkinointisuunnitelma Noomi Storen yrittäjälle. Suunnitelmaa voidaan hyödyntää yrityksen sosiaalisen median markkinoinnissa. Suunnitelman tueksi laaditaan Noomi Storen sosiaalisen median markkinoinnin vuosikello kalenterivuodelle 2020. The purpose of this thesis is to create a social media marketing plan. The client of this thesis is Noomi Store, a children’s clothing company in Oulu. The commission was deemed necessary because the company does not have any social media marketing plan. The research problem in the thesis is to identify practical and concrete means to strengthen the social media marketing of Noomi Store.
The objective of the thesis is to draw up a feasible social media marketing plan. The input for the plan is taken from the marketing objectives to following calendar year set by entrepreneur of Noomi Store. The key objectives defined by the entrepreneur are increase of turnover by 20%, increase of the visibility in social media and increase of the followers’ engagement. The plan is implemented by applying the digital marketing planning tool, SOSTAC-model.
The knowledge base of the thesis consists of the interview of the entrepreneur, observations of the authors and written and online sources. The structure of the thesis proceeds using a method in which theoretical background and practice go side by side.
The result of the thesis is Noomi Store's social media marketing plan including planning cycle description to take it into use.
Työn tavoitteena on laatia toteuttamiskelpoinen sosiaalisen median markkinointisuunnitelma, joka pohjautuu Noomi Storen yrittäjän asettamiin seuraavan kalenterivuoden tavoitteisiin. Yrittäjän asettamat tavoitteet ovat liikevaihdon kasvattaminen 20%:lla, Noomi Storen näkyvyyden lisääminen sosiaalisessa mediassa sekä seuraajien sitouttaminen. Suunnitelma laaditaan digitaalisen markkinoinnin suunnitteluun kehitettyä työkalua, SOSTAC-mallia, soveltaen.
Suunnitelman tietoperusta koostuu yrittäjän haastattelusta, opinnäytetyön tekijöiden omista havainnoista, kirjalähteistä sekä luotettavista verkkolähteistä. Opinnäytetyössä sovelletaan laadullista tutkimusta. Tiedonkeruumenetelminä työssä käytetään Noomi Storen yrittäjän haastattelua ja havainnointia opinnäytetyön tekijöiden omien kokemuksien pohjalta. Työn rakenne etenee vetoketjumallin mukaisesti eli työn tietoperusta ja käytäntö kulkevat rinnakkain.
Opinnäytetyön tuloksena on valmis sosiaalisen median markkinointisuunnitelma Noomi Storen yrittäjälle. Suunnitelmaa voidaan hyödyntää yrityksen sosiaalisen median markkinoinnissa. Suunnitelman tueksi laaditaan Noomi Storen sosiaalisen median markkinoinnin vuosikello kalenterivuodelle 2020.
The objective of the thesis is to draw up a feasible social media marketing plan. The input for the plan is taken from the marketing objectives to following calendar year set by entrepreneur of Noomi Store. The key objectives defined by the entrepreneur are increase of turnover by 20%, increase of the visibility in social media and increase of the followers’ engagement. The plan is implemented by applying the digital marketing planning tool, SOSTAC-model.
The knowledge base of the thesis consists of the interview of the entrepreneur, observations of the authors and written and online sources. The structure of the thesis proceeds using a method in which theoretical background and practice go side by side.
The result of the thesis is Noomi Store's social media marketing plan including planning cycle description to take it into use.