Koulutustuotteen brändi ja tunnettuus; Case: Elämisentaitoja - Lions Quest -koulutus
Haapanen, Marika (2019)
Haapanen, Marika
2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120224049
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120224049
Tiivistelmä
Elämisentaitoja – Lions Quest on vahvuuksiin ja vuorovaikutustaitoihin perustuva kansainvälinen koulutustuote.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, kuinka tunnettu Lions Quest -koulutustuote on koulutuksista vastaavien sekä opettajien ja muiden kasvattajien keskuudessa. Case-koulutusta koskeva tietopohja koostettiin tutkijan jo olemassa olevasta tiedosta ja omakohtaisesta kokemuksesta. Kohderyhmänä tälle koulutustuotteelle on 5–25-vuotiaiden parissa toimivat opettajat ja kasvattajat sekä valmentajat ja ohjaajat.
Ensimmäisessä osiossa viitekehys rakennetaan brändin ympärille sivuamalla lyhyesti historiakatsausta ja määritelmää. Toisessa osiossa tutkitaan brändin rakentamista ja brändin rakentamisen esteitä. Kolmannessa osiossa oli tavoitteena selvittää brändin tunnettuutta ja brändin luomiseen liittyvät tunnettuuden tasot sekä mahdolliset keinot tunnettuuden parantamiseen.
Tutkimusmenetelminä käytettiin kyselyitä, keskusteluita sekä haastatteluita palautteineen eli menetelmätriangulaatiota hyödyntäen. Palautteiden kautta jäi positiivinen mielikuva tuotteesta. Tutkimuksessa selvisi brändin markkinoinnin ja näkyvyyden merkitys sekä se, että brändi-imagon parantamiseksi keinoja ovat muun muassa koulutus, sisäisen tiedottamisen parantaminen ja positiivinen asenne.
Kehittämisehdotukset ja pohdinnat sekä tutkimustulokset osoittivat, että Elämisentaitoja – Lions Quest -koulutustuotteen tunnettuudessa on parantamisen varaa. Koulutusvastaaville ja rehtoreille kohderyhmä ei ollut selvä. The Lions Quest Life Skills Social and Emotional Learning programme is an international educational product based on strengths and social skills.
The objective of the study was to find out how well the Lions Quest educational product is known by those responsible for education, as well as by teachers and other professionals working with children and youths. The information on the programme was based on the researcher's already existing knowledge and personal experience. Teachers, trainers, instructors and others working with 5–25-year-old children and youths constitute the target group of the educational product in question.
In the first section, the frame of reference is built around brand by briefly dealing with the history and definition of this concept. The second section studies the building of a brand and obstacles to it. In the third section, the objective was to analyse the familiarity of a brand and the levels of the familiarity connected to brand building, as well as possible methods to improve brand awareness.
Inquiries, discussions and interviews and their feedback, or utilising the methodological triangulation, were used as the research methods in the study. Based on the feedback, the image of the case product can be regarded as positive. The study identified the importance of brand marketing and visibility and that the means to improve brand image include training, improvement of internal information, and a positive attitude.
The suggestions for improvement, considerations, and results showed that there are things to be improved in the visibility of the Lions Quest educational product. The target group was not clear to the educational leaders and headmasters.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, kuinka tunnettu Lions Quest -koulutustuote on koulutuksista vastaavien sekä opettajien ja muiden kasvattajien keskuudessa. Case-koulutusta koskeva tietopohja koostettiin tutkijan jo olemassa olevasta tiedosta ja omakohtaisesta kokemuksesta. Kohderyhmänä tälle koulutustuotteelle on 5–25-vuotiaiden parissa toimivat opettajat ja kasvattajat sekä valmentajat ja ohjaajat.
Ensimmäisessä osiossa viitekehys rakennetaan brändin ympärille sivuamalla lyhyesti historiakatsausta ja määritelmää. Toisessa osiossa tutkitaan brändin rakentamista ja brändin rakentamisen esteitä. Kolmannessa osiossa oli tavoitteena selvittää brändin tunnettuutta ja brändin luomiseen liittyvät tunnettuuden tasot sekä mahdolliset keinot tunnettuuden parantamiseen.
Tutkimusmenetelminä käytettiin kyselyitä, keskusteluita sekä haastatteluita palautteineen eli menetelmätriangulaatiota hyödyntäen. Palautteiden kautta jäi positiivinen mielikuva tuotteesta. Tutkimuksessa selvisi brändin markkinoinnin ja näkyvyyden merkitys sekä se, että brändi-imagon parantamiseksi keinoja ovat muun muassa koulutus, sisäisen tiedottamisen parantaminen ja positiivinen asenne.
Kehittämisehdotukset ja pohdinnat sekä tutkimustulokset osoittivat, että Elämisentaitoja – Lions Quest -koulutustuotteen tunnettuudessa on parantamisen varaa. Koulutusvastaaville ja rehtoreille kohderyhmä ei ollut selvä.
The objective of the study was to find out how well the Lions Quest educational product is known by those responsible for education, as well as by teachers and other professionals working with children and youths. The information on the programme was based on the researcher's already existing knowledge and personal experience. Teachers, trainers, instructors and others working with 5–25-year-old children and youths constitute the target group of the educational product in question.
In the first section, the frame of reference is built around brand by briefly dealing with the history and definition of this concept. The second section studies the building of a brand and obstacles to it. In the third section, the objective was to analyse the familiarity of a brand and the levels of the familiarity connected to brand building, as well as possible methods to improve brand awareness.
Inquiries, discussions and interviews and their feedback, or utilising the methodological triangulation, were used as the research methods in the study. Based on the feedback, the image of the case product can be regarded as positive. The study identified the importance of brand marketing and visibility and that the means to improve brand image include training, improvement of internal information, and a positive attitude.
The suggestions for improvement, considerations, and results showed that there are things to be improved in the visibility of the Lions Quest educational product. The target group was not clear to the educational leaders and headmasters.