Kasvatusyhteistyön vahvistaminen varhaiskasvatuksessa hoidonaloitusvuonna. Teemalliset vanhempainillat alle 3 -vuotiaiden ryhmässä.
Mikonaho-Ratia, Mari (2019)
Mikonaho-Ratia, Mari
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120224043
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120224043
Tiivistelmä
Varhaiskasvatus siirtyi 2012 opetus- ja kulttuuriministeriön alaisuuteen. Tämän myötä varhaiskasvatussuunnitelman perusteita lähdettiin päivittämään. Vuonna 2016 valmistui ensimmäinen päivitetty versio, jossa osallisuus oli nostettu vahvasti esille. Osallisuuden toteutumista voidaan selvittää muun muassa kyselyiden avulla. Espoon suomenkielisessä varhaiskasvatuksessa toteutettiin pääkaupunkiseudun asiakaskysely vuonna 2017. Kyselyn tulosten myötä kaupunki nosti yhdeksi tuloskorttitavoitteeksi hoidonaloituskäytänteiden päivittämisen.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää hoidonaloituksen yhteyteen toimintamalli alle 3 -vuotiaiden ryhmään. Tavoitteena oli vahvistaa kasvatusyhteistyötä teemallisten vanhempainiltojen avulla. Työ toteutettiin toimintatutkimuksena. Toimintatutkimus kesti yhden toimintavuoden 2018-2019. Opinnäytetyössä kuvattiin toimintatutkimuksen ensimmäinen sykli. Mallin kehittämisessä käytettiin kasvatuskumppanuuden ja hoidonaloituksen käsitettä ja osallisuuden teoriaa.
Mallin kehittämiseen osallistui työryhmä, joka koostui alle 3 -vuotiaiden kasvattajatiimistä, kieli- ja kulttuuriopettajasta, perhetyön sosiaaliohjaajasta ja liikuntatutkinnon suorittaneesta varhaiskasvatuksen opettajasta. Työryhmä suunnitteli kolme vanhempainiltaa. Vanhempainiltojen teemat olivat: liikunta, kielenkehitys ja lapsen uni.
Keväällä 2019 huoltajat ja kasvattajatiimi arvioivat teemallisia vanhempainiltoja. Huoltajat toivoivat teemallisten vanhempainiltojen lisäksi yhteisiä tapahtumia koko perheelle. Opinnäytetyön avulla syntyi toimintamalli, jolla voidaan vahvistaa kasvatusyhteistyötä. Syntynyttä mallia tulee arvioida huoltajien kanssa säännöllisesti, jotta osallisuus säilyy toimintakulttuurina.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää hoidonaloituksen yhteyteen toimintamalli alle 3 -vuotiaiden ryhmään. Tavoitteena oli vahvistaa kasvatusyhteistyötä teemallisten vanhempainiltojen avulla. Työ toteutettiin toimintatutkimuksena. Toimintatutkimus kesti yhden toimintavuoden 2018-2019. Opinnäytetyössä kuvattiin toimintatutkimuksen ensimmäinen sykli. Mallin kehittämisessä käytettiin kasvatuskumppanuuden ja hoidonaloituksen käsitettä ja osallisuuden teoriaa.
Mallin kehittämiseen osallistui työryhmä, joka koostui alle 3 -vuotiaiden kasvattajatiimistä, kieli- ja kulttuuriopettajasta, perhetyön sosiaaliohjaajasta ja liikuntatutkinnon suorittaneesta varhaiskasvatuksen opettajasta. Työryhmä suunnitteli kolme vanhempainiltaa. Vanhempainiltojen teemat olivat: liikunta, kielenkehitys ja lapsen uni.
Keväällä 2019 huoltajat ja kasvattajatiimi arvioivat teemallisia vanhempainiltoja. Huoltajat toivoivat teemallisten vanhempainiltojen lisäksi yhteisiä tapahtumia koko perheelle. Opinnäytetyön avulla syntyi toimintamalli, jolla voidaan vahvistaa kasvatusyhteistyötä. Syntynyttä mallia tulee arvioida huoltajien kanssa säännöllisesti, jotta osallisuus säilyy toimintakulttuurina.