Kirjastoalan täydennyskoulutus ja ammattikorkeakouluopintojen sisällöt : Kirjastot.fi-koulutuskalenterin täydennyskoulutuksen ja kirjastoalan AMK-opintojen sisältöjen kohtaaminen
Ruuska, Arttu (2019)
Ruuska, Arttu
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120224009
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120224009
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin, millaista täydennyskoulutusta kirjastoalalla tarjotaan ja kuinka koulutus vastaa kirjastoalan ammattikorkeakouluopetuksen sisältöjä Seinäjoen ammattikorkeakoulussa. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää täydennyskoulutusten sisältöihin, järjestämiseen sekä saavutettavuuteen liittyviä asioita. Opinnäytetyön toimeksiantaja oli Seinäjoen ammattikorkeakoulu.
Tutkimuksen näkökulma oli sekä kvalitatiivinen että kvantitatiivinen. Tutkimuksen aineisto koostui 223 Kirjastot.fi-palvelun koulutuskalenterin ilmoituksesta vuodelta 2018 sekä Seinäjoen ammattikorkeakoulun kirjasto- ja tietopalvelualan lukuvuoden 2019−2020 opetussuunnitelmasta. Lisäksi aineistoon sisältyi kirjastoalan järjestöjen tekemiä selvityksiä alan osaamisvaatimuksista. Koulutusilmoitukset käytiin manuaalisesti läpi sisällön erittelyn, sisällönanalyysin sekä teemoittelun avulla. Aineistoista kerätyt tiedot käsiteltiin ja visualisoitiin Microsoft Excel -taulukkolaskentaohjelmalla.
Täydennyskoulutuksen teemoissa korostuivat digiasiat, kirjastoaineistot, asiakaspalvelu sekä lukemisen edistäminen. Koulutusten järjestäjinä kalenterissa painottuivat alueellista kehittämistehtävää hoitavat kirjastot sekä aluehallintovirastot. Suurin osa koulutuksista järjestettiin lähikoulutuksena seminaari- tai luentomuodossa. Osallistavia työskentelytapoja oli monessa koulutuksessa mukana.
Täydennyskoulutuksesta sekä Seinäjoen ammattikorkeakoulun kirjasto- ja tietopalvelualan opinnoista löytyi samansuuntaisia teemoja. Koulutusten painotuksissa sisältöjen suhteen oli kuitenkin eroja. Lähtökohtaisesti koulutuksilla on kuitenkin erilainen tehtävä, joten niiden ei ole tarkoituskaan vastata täysin toisiaan. Molemmissa koulutuksissa oli kuitenkin samanlaisia teemoja verrattuna kirjastoalan järjestöjen tekemiin selvityksiin alan osaamisvaatimuksista. Kirjastoalan täydennyskoulutusjärjestelmässä tapahtuneiden muutosten takia lisää tutkimusta tarvitaan erityisesti uuden AKE-kirjastojärjestelmän toimivuudesta sekä kirjastoalan työntekijöiden koulutustarpeista.
Tutkimuksen näkökulma oli sekä kvalitatiivinen että kvantitatiivinen. Tutkimuksen aineisto koostui 223 Kirjastot.fi-palvelun koulutuskalenterin ilmoituksesta vuodelta 2018 sekä Seinäjoen ammattikorkeakoulun kirjasto- ja tietopalvelualan lukuvuoden 2019−2020 opetussuunnitelmasta. Lisäksi aineistoon sisältyi kirjastoalan järjestöjen tekemiä selvityksiä alan osaamisvaatimuksista. Koulutusilmoitukset käytiin manuaalisesti läpi sisällön erittelyn, sisällönanalyysin sekä teemoittelun avulla. Aineistoista kerätyt tiedot käsiteltiin ja visualisoitiin Microsoft Excel -taulukkolaskentaohjelmalla.
Täydennyskoulutuksen teemoissa korostuivat digiasiat, kirjastoaineistot, asiakaspalvelu sekä lukemisen edistäminen. Koulutusten järjestäjinä kalenterissa painottuivat alueellista kehittämistehtävää hoitavat kirjastot sekä aluehallintovirastot. Suurin osa koulutuksista järjestettiin lähikoulutuksena seminaari- tai luentomuodossa. Osallistavia työskentelytapoja oli monessa koulutuksessa mukana.
Täydennyskoulutuksesta sekä Seinäjoen ammattikorkeakoulun kirjasto- ja tietopalvelualan opinnoista löytyi samansuuntaisia teemoja. Koulutusten painotuksissa sisältöjen suhteen oli kuitenkin eroja. Lähtökohtaisesti koulutuksilla on kuitenkin erilainen tehtävä, joten niiden ei ole tarkoituskaan vastata täysin toisiaan. Molemmissa koulutuksissa oli kuitenkin samanlaisia teemoja verrattuna kirjastoalan järjestöjen tekemiin selvityksiin alan osaamisvaatimuksista. Kirjastoalan täydennyskoulutusjärjestelmässä tapahtuneiden muutosten takia lisää tutkimusta tarvitaan erityisesti uuden AKE-kirjastojärjestelmän toimivuudesta sekä kirjastoalan työntekijöiden koulutustarpeista.