Gisgro-tietojärjestelmäprojektin lisäarvo HaminaKotkan satamassa
Kuitunen, Ville (2019)
Kuitunen, Ville
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120223967
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120223967
Tiivistelmä
Digitalisaatio on voimistuva trendi satamissa. Konkretiaa on kuitenkin nähty toistaiseksi vähän konservatiivisessa satamaympäristössä. HaminaKotka Satama Oy investoi satama-alueen 3D-mallinnukseen ja kehittää yhdessä VRT Finland Oy:n kanssa Gisgro-tietojärjestelmää, jossa luodaan HaminaKotkan satamasta digitaalinen kaksonen. Tietojärjestelmän valmistuessa siellä ovat kaikki olennaiset tiedot sataman rakenteista ja alueista. BIM-mallissa ovat mukana muun muassa. laiturit, rautatiet, putkistot, valomastot, kantavuusalueet, alusallokointiin tarkoitettu simulaatiomahdollisuus ja sääasema.
Tässä opinnäytetyössä etsitään mahdollisuuksia tuottaa Gisgrolla mahdollisimman paljon lisäarvoa asiakkaille ja sidosryhmille sekä satamalle itselleen kaupallisesta näkökulmasta. Tärkeänä osana tutkimusta selvitetään, voidaanko Gisgrosta tehdä satamalle tuote, jota kannattaa myydä asiakkaiden ja sidosryhmien käyttöön. Eri osa-alueita käydään läpi yhdessä asiakkaiden kanssa, sekä arvioidaan sataman omia käyttötarkoituksia myynnissä ja markkinoinnissa. Operatiivisen toiminnan ja kunnossapidon käyttöä arvioidaan asiakaslähtöisyyden kautta. Lisäksi arvioidaan kriittisesti Gisgro-kehityshanketta projektinhallinnan näkökulmasta, ja perehdytään tekijänoikeuskysymyksiin.
Tutkimus toteutettiin laadullista menetelmää käyttäen. Suuri osa tiedoista hankittiin asiakkaita ja sidosryhmiä haastatellen. Lisäksi haastateltiin HaminaKotka Satama Oy:n henkilöstöä. Tutkimuksen tuloksena löydettiin suuri määrä ominaisuuksia, jotka Gisgroon lisättynä tuottavat lisäarvoa paitsi satamalle itselleen, myös sataman asiakkaille. Erityisesti kunnossapidon töiden nopeutuminen antaa asiakkaille mahdollisuuden keskittyä varsinaiseen tuottavaan työhön. Tämä vapauttaa myös sataman omia resursseja palvelemaan asiakkaita entistä paremmin. Myynnin ja markkinoinnin osalta Gisgroon onnistuttiin liittämään ominaisuuksia, jotka helpottavat suuresti sataman kaupallista toimintaa. Operatiivisella osastolla Gisgrosta saadaan kokonaisuus, joka helpottaa alusliikenteen hallintaa merkittävästi, ja siten vastaa asiakkaiden kysyntään sujuvammasta liikennepalvelusta.
Gisgro on HaminaKotkan satamalle erittäin kannattava hankinta. Sen avulla sataman palvelut voidaan nostaa uudelle tasolle ilman, että henkilöstöresursseja tarvitsee lisätä. Suurta tulovirtaa Gisgrosta ei suoraan saada, mutta välilliset vaikutukset asiakkaiden ja markkinoinnillisten hyötyjen kautta ovat erittäin merkittävät.
Tässä opinnäytetyössä etsitään mahdollisuuksia tuottaa Gisgrolla mahdollisimman paljon lisäarvoa asiakkaille ja sidosryhmille sekä satamalle itselleen kaupallisesta näkökulmasta. Tärkeänä osana tutkimusta selvitetään, voidaanko Gisgrosta tehdä satamalle tuote, jota kannattaa myydä asiakkaiden ja sidosryhmien käyttöön. Eri osa-alueita käydään läpi yhdessä asiakkaiden kanssa, sekä arvioidaan sataman omia käyttötarkoituksia myynnissä ja markkinoinnissa. Operatiivisen toiminnan ja kunnossapidon käyttöä arvioidaan asiakaslähtöisyyden kautta. Lisäksi arvioidaan kriittisesti Gisgro-kehityshanketta projektinhallinnan näkökulmasta, ja perehdytään tekijänoikeuskysymyksiin.
Tutkimus toteutettiin laadullista menetelmää käyttäen. Suuri osa tiedoista hankittiin asiakkaita ja sidosryhmiä haastatellen. Lisäksi haastateltiin HaminaKotka Satama Oy:n henkilöstöä. Tutkimuksen tuloksena löydettiin suuri määrä ominaisuuksia, jotka Gisgroon lisättynä tuottavat lisäarvoa paitsi satamalle itselleen, myös sataman asiakkaille. Erityisesti kunnossapidon töiden nopeutuminen antaa asiakkaille mahdollisuuden keskittyä varsinaiseen tuottavaan työhön. Tämä vapauttaa myös sataman omia resursseja palvelemaan asiakkaita entistä paremmin. Myynnin ja markkinoinnin osalta Gisgroon onnistuttiin liittämään ominaisuuksia, jotka helpottavat suuresti sataman kaupallista toimintaa. Operatiivisella osastolla Gisgrosta saadaan kokonaisuus, joka helpottaa alusliikenteen hallintaa merkittävästi, ja siten vastaa asiakkaiden kysyntään sujuvammasta liikennepalvelusta.
Gisgro on HaminaKotkan satamalle erittäin kannattava hankinta. Sen avulla sataman palvelut voidaan nostaa uudelle tasolle ilman, että henkilöstöresursseja tarvitsee lisätä. Suurta tulovirtaa Gisgrosta ei suoraan saada, mutta välilliset vaikutukset asiakkaiden ja markkinoinnillisten hyötyjen kautta ovat erittäin merkittävät.