Kouluikäisten lasten lihavuuden yhteys psyykkiseen hyvinvointiin : kuvaileva kirjallisuuskatsaus
Elfving, Milja; Halme, Suvi (2019)
Elfving, Milja
Halme, Suvi
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120223886
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120223886
Tiivistelmä
Lasten lihavuus sekä siitä johtuvat psyykkiset ja fyysiset ongelmat ovat maailmanlaajuisesti merkittävästi lisääntyneet viimeisten vuosikymmenten aikana. Lasten lihavuudella tarkoitetaan liian suurta kehon rasvaprosenttia suhteessa kehon painoon ja pituuteen.
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Työn tarkoitus oli kuvailla, millaista tutkimusta kouluikäisten lasten lihavuuden yhteydestä psyykkiseen hyvinvointiin on tehty. Tavoitteena oli koota selkeässä muodossa olevaa tutkimuksiin perustuvaa tietoa. Työssä käytettiin kansainvälisiä tutkimuksia (n=23), jotka haettiin Cinahl-tietokannasta. Aiheen laajuuden vuoksi ikärajauksena oli 7–12-vuotiaat lapset.
Tulosten mukaan lasten lihavuudella on yhteys psyykkiseen hyvinvointiin. Lihavuudella on negatiivinen vaikutus psyykkiseen terveyteen, itsetuntoon ja kehonkuvaan. Heikko itsetunto lisää riskiä ylipainoisuuteen. Lisäksi lihavuus altistaa koulukiusaamiselle, jolla on pitkäaikaisia psyykkisiä vaikutuksia. Lapsuudessa todetuilla psyykkisillä ongelmilla on taipumus jatkua aikuisuuteen asti, mikäli niihin ei puututa. Lihavuutta ja psyykkisiä ongelmia voidaan ennaltaehkäistä varhaisella väliintulolla, resurssien oikealla kohdentamisella sekä perheen kokonaisvaltaisella hoidolla. Moniammatillista työskentelyä tulee lisätä ja koulukiusaamiseen täytyy puuttua nykyistä tehokkaammin.
Tuloksista voidaan päätellä, että tarvitaan lisää yhteiskunnallista keskustelua aiheesta. Lisäksi ongelman laajuus tulee kartoittaa resurssien oikeaa kohdentamista varten, jotta kouluikäisten lasten fyysinen ja psyykkinen terveys paranevat. Childhood obesity and its psychological and physical consequences have significantly increased globally during the past few decades. Childhood obesity can be defined as having a too high body fat percentage in relation to weight and height.
The method of this report was descriptive literature review. The meaning of this report was to describe what kind of research exists regarding the connection between obesity and psychological well-being of school-age children. The aim of this report was to gather information based on studies. Literature consists of research articles (n=23) which were searched in Cinahl database. The topic of this report is wide and therefore the age of children was set between 7 and 12 years.
According to the results, childhood obesity affects psychological well-being. Obesity has a negative impact on mental health, self-confidence and body image. Weak self-confidence increases risk of obesity. In addition, it exposes child to bullying which has psychological effects. Psychological problems that are diagnosed in early childhood, tend to continue until adulthood without intervention. Obesity and psychological problems can be prevented by early intervention, correct targeting of resources and looking after the whole family’s well-being. Multidisciplinary working should be increased and bullying should be prevented more efficiently in the future.
The results of this report show that there is need for more social conversation on the subject. The extent of the problem should also be discovered in order to target the resources correctly to improve the physical and psychological well-being of school-age children.
Opinnäytetyö toteutettiin kuvailevana kirjallisuuskatsauksena. Työn tarkoitus oli kuvailla, millaista tutkimusta kouluikäisten lasten lihavuuden yhteydestä psyykkiseen hyvinvointiin on tehty. Tavoitteena oli koota selkeässä muodossa olevaa tutkimuksiin perustuvaa tietoa. Työssä käytettiin kansainvälisiä tutkimuksia (n=23), jotka haettiin Cinahl-tietokannasta. Aiheen laajuuden vuoksi ikärajauksena oli 7–12-vuotiaat lapset.
Tulosten mukaan lasten lihavuudella on yhteys psyykkiseen hyvinvointiin. Lihavuudella on negatiivinen vaikutus psyykkiseen terveyteen, itsetuntoon ja kehonkuvaan. Heikko itsetunto lisää riskiä ylipainoisuuteen. Lisäksi lihavuus altistaa koulukiusaamiselle, jolla on pitkäaikaisia psyykkisiä vaikutuksia. Lapsuudessa todetuilla psyykkisillä ongelmilla on taipumus jatkua aikuisuuteen asti, mikäli niihin ei puututa. Lihavuutta ja psyykkisiä ongelmia voidaan ennaltaehkäistä varhaisella väliintulolla, resurssien oikealla kohdentamisella sekä perheen kokonaisvaltaisella hoidolla. Moniammatillista työskentelyä tulee lisätä ja koulukiusaamiseen täytyy puuttua nykyistä tehokkaammin.
Tuloksista voidaan päätellä, että tarvitaan lisää yhteiskunnallista keskustelua aiheesta. Lisäksi ongelman laajuus tulee kartoittaa resurssien oikeaa kohdentamista varten, jotta kouluikäisten lasten fyysinen ja psyykkinen terveys paranevat.
The method of this report was descriptive literature review. The meaning of this report was to describe what kind of research exists regarding the connection between obesity and psychological well-being of school-age children. The aim of this report was to gather information based on studies. Literature consists of research articles (n=23) which were searched in Cinahl database. The topic of this report is wide and therefore the age of children was set between 7 and 12 years.
According to the results, childhood obesity affects psychological well-being. Obesity has a negative impact on mental health, self-confidence and body image. Weak self-confidence increases risk of obesity. In addition, it exposes child to bullying which has psychological effects. Psychological problems that are diagnosed in early childhood, tend to continue until adulthood without intervention. Obesity and psychological problems can be prevented by early intervention, correct targeting of resources and looking after the whole family’s well-being. Multidisciplinary working should be increased and bullying should be prevented more efficiently in the future.
The results of this report show that there is need for more social conversation on the subject. The extent of the problem should also be discovered in order to target the resources correctly to improve the physical and psychological well-being of school-age children.