“Mä haluisin ettei ois yhtää kiusaamista meiän ryhmässä” - Lasten kiusaamisen kokemukset esiopetusryhmässä
Stenberg, Anniina (2019)
Stenberg, Anniina
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120223882
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120223882
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää esiopetusikäisten lasten kiusaamisen ko-kemuksia esiopetusryhmässä. Pyrin selvittämään, miten kiusaaminen lasten keskuu-dessa ilmenee. Opinnäytetyössä tutkin kiusaamisen esiintyvyyttä ja muotoja, sekä kiusaamisen aiheuttamia tunteita ja sitä, millaisia syitä lapsilla oli kiusaamiseen. Opinnäytetyö toteutettiin yhdessä päiväkodissa Kanta-Hämeen kunnassa Tammelas-sa. Opinnäytetyöhöni osallistui 21 lasta, joista 12 oli tyttöjä ja 9 poikia. Ryhmähaas-tatteluun osallistui 20 lasta, sillä yksi lapsi oli poissa. Lasten henkilöllisyys ei tullut opinnäytetyössä julki.
Opinnäytetyössä käytin laadullista eli kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Opinnäy-tetyöni on tutkimuksellinen opinnäytetyö, joka sisältää myös toiminnallisia mene-telmiä. Aineiston analyysiin käytin aineistolähtöistä sisältöanalyysia. Tiedonkeruu-menetelmänä käytin lasten anonyymia ryhmähaastattelua ja havainnointia. Aineis-ton keräsin 2-3 lapsen teemahaastatteluiden, sekä lasten piirtämien kuvamateriaa-lien kautta. Haastatteluissa kysyin jokaiselta ryhmältä 7 kysymystä kiusaamiseen liittyen. Kaikki ryhmähaastattelut videoin myöhempää analysointia ja litterointia varten.
Tutkimustulosten perusteella esiopetusryhmässä tapahtui kiusaamista. Ryhmähaas-tatteluissa sekä kiusaamistilanteen piirroksissa lapset nimesivät kiusaamiseksi useita fyysisiä, psyykkisiä ja sanallisia kiusaamisen muotoja. Yleisin kiusaamisen muoto lasten keskuudessa oli suora fyysinen kiusaaminen. Lapsista 85% kertoi kiusaamista tapahtuvan heidän esiopetusryhmässään. Lapsista 65% kertoi tulleensa kiusatuksi päiväkodissa ja lapsista 30% kertoi itse kiusanneensa. Lapset kertoivat yleisimmiksi syiksi kiusaamiselle ihastumisen sekä kostamisen.
Toivon opinnäytetyöni tutkimustiedon lisäävän kasvattajien tietoa päiväkotikiusaa-misen tilanteesta. Lisäksi toivon opinnäytetyöni vaikuttavan lasten ajatuksiin kiu-saamisen vakavuudesta, ja herättävän lapsissa kiusaamisenvastaisia ajatuksia. Var-haiskasvatuksessa erityisen tärkeää on huomioida kiusaamisen ennaltaehkäisy ja varhainen kiusaamiseen puuttuminen. Kiusaamisen ennaltaehkäisyssä tärkeässä roolissa on myös kasvatuskumppanuus.
Opinnäytetyössä käytin laadullista eli kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Opinnäy-tetyöni on tutkimuksellinen opinnäytetyö, joka sisältää myös toiminnallisia mene-telmiä. Aineiston analyysiin käytin aineistolähtöistä sisältöanalyysia. Tiedonkeruu-menetelmänä käytin lasten anonyymia ryhmähaastattelua ja havainnointia. Aineis-ton keräsin 2-3 lapsen teemahaastatteluiden, sekä lasten piirtämien kuvamateriaa-lien kautta. Haastatteluissa kysyin jokaiselta ryhmältä 7 kysymystä kiusaamiseen liittyen. Kaikki ryhmähaastattelut videoin myöhempää analysointia ja litterointia varten.
Tutkimustulosten perusteella esiopetusryhmässä tapahtui kiusaamista. Ryhmähaas-tatteluissa sekä kiusaamistilanteen piirroksissa lapset nimesivät kiusaamiseksi useita fyysisiä, psyykkisiä ja sanallisia kiusaamisen muotoja. Yleisin kiusaamisen muoto lasten keskuudessa oli suora fyysinen kiusaaminen. Lapsista 85% kertoi kiusaamista tapahtuvan heidän esiopetusryhmässään. Lapsista 65% kertoi tulleensa kiusatuksi päiväkodissa ja lapsista 30% kertoi itse kiusanneensa. Lapset kertoivat yleisimmiksi syiksi kiusaamiselle ihastumisen sekä kostamisen.
Toivon opinnäytetyöni tutkimustiedon lisäävän kasvattajien tietoa päiväkotikiusaa-misen tilanteesta. Lisäksi toivon opinnäytetyöni vaikuttavan lasten ajatuksiin kiu-saamisen vakavuudesta, ja herättävän lapsissa kiusaamisenvastaisia ajatuksia. Var-haiskasvatuksessa erityisen tärkeää on huomioida kiusaamisen ennaltaehkäisy ja varhainen kiusaamiseen puuttuminen. Kiusaamisen ennaltaehkäisyssä tärkeässä roolissa on myös kasvatuskumppanuus.