Tieyksiköinnin painolukujen vertailu
Pyykkönen, Juuso (2019)
Pyykkönen, Juuso
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120223816
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120223816
Tiivistelmä
Tämän insinöörityön tarkoituksena oli luoda uudet painoluvut todellisen liikenteen mukaan asuinliikenteelle, metsäliikenteelle ja viljatilojen sisäiselle sekä ulkoiselle liikenteelle. Painolukujen lisäksi tavoitteena oli vertailla saatuja painolukuja nykyisiin Maanmittauslaitoksen Yksityistien tieyksiköinti -oppaan painolukuihin.
Kaikki laskelmat suoritettiin Excel-ohjelmaa käyttämällä, josta on liitetty useita taulukoita insinöörityön tutkimusosuuden tueksi. Asumisen, metsän ja viljatilan liikennelajien todelliset matkat ja ajoneuvojen ja kaluston keskiarvollinen paino selvitettiin eri lähteiden perusteella. Saatujen matkamäärien sekä ajoneuvojen ja kuormien keksimääräisien painojen perusteella laskettiin uudet painoluvut kullekin liikenteelle.
Lopputuloksena saatiin uudet painoluvut asuinliikenteelle, metsäliikenteelle, viljaliikenteen sisäiselle sekä ulkoiselle liikenteelle. Painoluvut olivat vertailukelpoiset nykyisiin painolukuihin verrattuna. Asuinliikenteen ja viljatilojen sisäinen sekä ulkoisen liikenteen painoluku saatiin koko Suomen alueelta ja metsäliikenteen osalta Kanta-Hämeen ja Pirkanmaan alueelta.
Tämän insinöörityö on oheistutkimus seuraaville Maanmittauksen tieyksiköinnin painolukujen päivittämiselle. Uudet painoluvut tullaan päivittämään osittain tätä insinöörityötä hyödyntäen, siten että painoluvut kunkin liikenteen osalta päättävät Maanmittauslaitoksen tieyksiköinnistä vastaavat. Saadut tulokset joudutaan käsittelemään jatkopohdintojen kautta, jotta tuloksena saadaan todellisuutta vastaavat painoluvut.
Kaikki laskelmat suoritettiin Excel-ohjelmaa käyttämällä, josta on liitetty useita taulukoita insinöörityön tutkimusosuuden tueksi. Asumisen, metsän ja viljatilan liikennelajien todelliset matkat ja ajoneuvojen ja kaluston keskiarvollinen paino selvitettiin eri lähteiden perusteella. Saatujen matkamäärien sekä ajoneuvojen ja kuormien keksimääräisien painojen perusteella laskettiin uudet painoluvut kullekin liikenteelle.
Lopputuloksena saatiin uudet painoluvut asuinliikenteelle, metsäliikenteelle, viljaliikenteen sisäiselle sekä ulkoiselle liikenteelle. Painoluvut olivat vertailukelpoiset nykyisiin painolukuihin verrattuna. Asuinliikenteen ja viljatilojen sisäinen sekä ulkoisen liikenteen painoluku saatiin koko Suomen alueelta ja metsäliikenteen osalta Kanta-Hämeen ja Pirkanmaan alueelta.
Tämän insinöörityö on oheistutkimus seuraaville Maanmittauksen tieyksiköinnin painolukujen päivittämiselle. Uudet painoluvut tullaan päivittämään osittain tätä insinöörityötä hyödyntäen, siten että painoluvut kunkin liikenteen osalta päättävät Maanmittauslaitoksen tieyksiköinnistä vastaavat. Saadut tulokset joudutaan käsittelemään jatkopohdintojen kautta, jotta tuloksena saadaan todellisuutta vastaavat painoluvut.