Kiusaamisen vastaisen suunnitelman laatiminen Laihian varhaiskasvatukseen ja esiopetukseen
Laulaja, Mari (2019)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Laulaja, Mari
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120123781
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120123781
Tiivistelmä
Kiusaamisen vastaisesta suunnitelmasta on annettu valtakunnalliset ohjeet. Tämän kehittämistyön tarkoituksena oli laatia Laihian kunnan varhaiskasvatukseen ja esiopetukseen kiusaamisen vastainen suunnitelma. Kyseistä suunnitelmaa ei ole aiemmin ollut Laihialla käytössä. Kiusaamisen vastaisen toiminnan kehittäminen on myös varhaiskasvatuksen prosessilaadun laadunhallintaa.
Suunnitelman laadintaa varten perustettiin varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen henkilöstöstä koostuva työryhmä, joka kokoontui yhteensä kuusi kertaa syyskuun 2018 ja lokakuun 2019 välisenä aikana. Tietoa suunnitelman laadinnan perustaksi hankittiin kirjallisuuskatsauksella ja kyselytutkimuksella, joka toteutettiin kvalitatiivisin menetelmin varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen henkilöstölle syksyllä 2018. Päätuloksia olivat, että kiusaamisen käsittely- ja ehkäisykeinot vaihtelivat eri ryhmien välillä ja että kasvatushenkilöstö toivoi kiusaamisen vastaisen suunnitelman tuovan kiusaamisilmiön käsittelyyn lapsiryhmissä selkeän ja käytännönläheisen toimintamallin. Opinnäytetyöntekijä vastasi työryhmän kokoontumisista, tutkimuksen toteutuksesta ja suunnitelman valmistelusta sekä kirjoittamistyöstä. Kehittämistyön tuloksena tuotettiin Laihian varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen kiusaamisen vastainen suunnitelma. Suunnitelman liitteinä tuotettiin opas kiusaamisilmiöstä varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen kasvattajille, ryhmäkohtainen kiusaamisen vastaisen työn suunnitelmalomake, havainnointilomake ja tiedotelehtinen huoltajille. Lisäksi tuotettiin kirjallisuusluettelot kiusaamista käsittelevistä lasten kuvakirjoista sekä ammattikirjallisuudesta varhaiskasvatus- ja esiopetushenkilöstön käyttöön.
Koska kiusaamisen käsittely- ja ehkäisykeinot vaihtelivat eri ryhmien välillä, voidaan todeta, että yhteneväiselle ja johdonmukaiselle toimintamallille oli selkeä tarve. Työryhmätyöskentely soveltui hyvin kiusaamisen vastaisen suunnitelman laadintaan. Sen etuna oli esimerkiksi se, että suunnitelman sisällössä voitiin huomioida varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen eri toimintamuotojen erityistarpeet. Jatkossa voitaisiin arvioida, onko kiusaamisen vastaisen suunnitelman avulla voitu kehittää henkilöstön toimintatapoja kiusaamisen vastaisessa toiminnassa. There are national guidelines for an anti-bullying plan. The purpose of this development work was to develop anti-bullying plan for the early childhood education and preschool education in Laihia municipality. Laihia has never had such a plan before. Operational development of the anti-bullying plan is part of managing the quality of process in early childhood education.
A group consisting of staff members from early childhood and preschool education was established to make the plan. This group had altogether six meetings between September 2018 and October 2019. The groundwork information to create this plan was obtained through a literature review and a survey which was carried out by a qualitative method for the early childhood education and preschool teachers in the autumn of 2018. The main results of the survey were that the handling and prevention methods for bullying varied between groups and educational personnel hoped that the anti-bullying plan would provide a clear and pragmatic approach model to address the bullying phenomenon in the child groups. The author of this thesis was responsible for the group meetings, for carrying out the survey, for preparing of the plan and for writing the documents. As a result of the development work the anti-bullying plan for Laihia early childhood education and preschool education was produced. Also a guide about the phenomenon of bullying was made and attached in the plan for the early childhood education and preschool educators. Further, a group-specific anti-bullying plan form, an observation form and a leaflet for the guardians were also made. The author also made a list that included children’s picture books that deal with bullying and professional literature dealing with bullying for early childhood education and preschool teachers.
Because the handling and prevention methods for bullying varied between groups it could be stated that there was a clear need for a convergent and consistent approach. Teamwork was well suited for developing a plan against bullying. Its advantage was for example that in the contents of the plan one could take into account the specific needs of the various forms of activity in early childhood and preschool education. A topic for further research could be to evaluate whether the staff’s methods and ways of preventing bullying have been developed when using the anti-bullying plan.
Suunnitelman laadintaa varten perustettiin varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen henkilöstöstä koostuva työryhmä, joka kokoontui yhteensä kuusi kertaa syyskuun 2018 ja lokakuun 2019 välisenä aikana. Tietoa suunnitelman laadinnan perustaksi hankittiin kirjallisuuskatsauksella ja kyselytutkimuksella, joka toteutettiin kvalitatiivisin menetelmin varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen henkilöstölle syksyllä 2018. Päätuloksia olivat, että kiusaamisen käsittely- ja ehkäisykeinot vaihtelivat eri ryhmien välillä ja että kasvatushenkilöstö toivoi kiusaamisen vastaisen suunnitelman tuovan kiusaamisilmiön käsittelyyn lapsiryhmissä selkeän ja käytännönläheisen toimintamallin. Opinnäytetyöntekijä vastasi työryhmän kokoontumisista, tutkimuksen toteutuksesta ja suunnitelman valmistelusta sekä kirjoittamistyöstä. Kehittämistyön tuloksena tuotettiin Laihian varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen kiusaamisen vastainen suunnitelma. Suunnitelman liitteinä tuotettiin opas kiusaamisilmiöstä varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen kasvattajille, ryhmäkohtainen kiusaamisen vastaisen työn suunnitelmalomake, havainnointilomake ja tiedotelehtinen huoltajille. Lisäksi tuotettiin kirjallisuusluettelot kiusaamista käsittelevistä lasten kuvakirjoista sekä ammattikirjallisuudesta varhaiskasvatus- ja esiopetushenkilöstön käyttöön.
Koska kiusaamisen käsittely- ja ehkäisykeinot vaihtelivat eri ryhmien välillä, voidaan todeta, että yhteneväiselle ja johdonmukaiselle toimintamallille oli selkeä tarve. Työryhmätyöskentely soveltui hyvin kiusaamisen vastaisen suunnitelman laadintaan. Sen etuna oli esimerkiksi se, että suunnitelman sisällössä voitiin huomioida varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen eri toimintamuotojen erityistarpeet. Jatkossa voitaisiin arvioida, onko kiusaamisen vastaisen suunnitelman avulla voitu kehittää henkilöstön toimintatapoja kiusaamisen vastaisessa toiminnassa.
A group consisting of staff members from early childhood and preschool education was established to make the plan. This group had altogether six meetings between September 2018 and October 2019. The groundwork information to create this plan was obtained through a literature review and a survey which was carried out by a qualitative method for the early childhood education and preschool teachers in the autumn of 2018. The main results of the survey were that the handling and prevention methods for bullying varied between groups and educational personnel hoped that the anti-bullying plan would provide a clear and pragmatic approach model to address the bullying phenomenon in the child groups. The author of this thesis was responsible for the group meetings, for carrying out the survey, for preparing of the plan and for writing the documents. As a result of the development work the anti-bullying plan for Laihia early childhood education and preschool education was produced. Also a guide about the phenomenon of bullying was made and attached in the plan for the early childhood education and preschool educators. Further, a group-specific anti-bullying plan form, an observation form and a leaflet for the guardians were also made. The author also made a list that included children’s picture books that deal with bullying and professional literature dealing with bullying for early childhood education and preschool teachers.
Because the handling and prevention methods for bullying varied between groups it could be stated that there was a clear need for a convergent and consistent approach. Teamwork was well suited for developing a plan against bullying. Its advantage was for example that in the contents of the plan one could take into account the specific needs of the various forms of activity in early childhood and preschool education. A topic for further research could be to evaluate whether the staff’s methods and ways of preventing bullying have been developed when using the anti-bullying plan.