Startup-yrittäjien kasvupolun ensimmäiset kilometrit
Sarvi, Olli (2019)
Sarvi, Olli
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120123735
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120123735
Tiivistelmä
Olin mukana Tekesin rahoittamassa tutkimushankkeessa, jonka tavoitteena oli kehittää ohjelmistoideaamme kohti kaupallistamista. Tämä ns. TUTLI-hankkeena toteutettu projekti ei johtanut suoraviivaisesti hankeen päätyttyä uudeksi startup-yritykseksi. Hankkeen myötä inspiroiduin tässä opinnäytetyössäni tutkimaan vaihtoehtoja ohjelmistoinnovaation kasvupolulle ja etsiä yleisemmälläkin tasolla siihen tarvittavia menestystekijöitä.
Tämän opinnäytetyön lähtökohtana oli olettamus, jossa startupilla tai tulevalla startupilla oli jo maailmaa mullistava idea. Nyt oli löydettävä oikeat työkalut ja väylät lähteä konkretisoimaan ideaa.
Tärkeimpänä tavoitteena oli löytää vastaus pääkysymykseeni: mitkä ovat ne tekijät, joita tarvitaan jo heti alkuvaiheessa mahdollistamaan startup-yrittäjien menestyminen? Hain tähän vastauksia enemmän henkiseltä puolelta. Mitä menestystekijöitä pitää löytyä startupin ydintiimin sisältä ja voiko tiimi kehittää näitä menestykseen vaadittavia tekijöitä?
Tässä opinnäytetyössä on keskiössä tiimi, startupin tärkein voimavara. Haastattelemieni startup-asiantuntijoiden, alan julkaisujen ja omakohtaisten yhteisöllisten tiimikokemusten kautta on tiimi muutakin kuin oman alansa idearikkaat asiantuntijat. Tiimin on osattava tuoda osaaminen ja potentiaalinsa vakuuttavasti esille. Tiimissä avoimuus ja sitoutuminen on olennaista. Siinä vaiheessa, kun astutaan parrasvaloihin, sinne ei mennä pyytelemään anteeksi. Lavalla on tähtien loistettava.
Monien tutkimusten mukaan ensimmäisen toimintavuoden aikana peräti yhdeksän kymmenestä startupista häviää kiitoradalta. Verkostot, ekosysteemi ja yritys- tai tutkimusorganisaatioiden tarjoama yhteistyö on lähes jokaiselle startupille välttämätöntä. Rahoittajat odottavat selkeitä perusteluja ja näyttöjä uniikin ja skaalautuvan liikeidean potentiaaliin. Lisäksi kaikissa startupeissa on oleellista, että ydinosaaminen on talon sisällä.
Missä vaiheessa startupin on suunnattava ulkomaille, vai onko siihen vaihtoehtoja? Ainakin pelialalla voidaan hyvin operoida Suomesta käsin. Heidän strategiansa toimisi yleisemminkin. Kun kaikki parhaat osaajat ovat täällä ja myyntimiehellä suora linja kaikkien tärkeimpien kontaktien luo ympäri maailmaa, on tästä vaikeaa pistää paremmaksi.
Käsittelen tämän opinnäytetyön lopussa narratiivisesti (kerronnallisesti) omakohtaista kokemusta startup-pohjaisen ideamme alkutaipaleesta tutkimushankkeena. Mitä opetuksia se antoi ja minkälainen vaihtoehto tämä ns. TUTLI-hanke on uudelle uniikille idealle.
Tämän opinnäytetyön lähtökohtana oli olettamus, jossa startupilla tai tulevalla startupilla oli jo maailmaa mullistava idea. Nyt oli löydettävä oikeat työkalut ja väylät lähteä konkretisoimaan ideaa.
Tärkeimpänä tavoitteena oli löytää vastaus pääkysymykseeni: mitkä ovat ne tekijät, joita tarvitaan jo heti alkuvaiheessa mahdollistamaan startup-yrittäjien menestyminen? Hain tähän vastauksia enemmän henkiseltä puolelta. Mitä menestystekijöitä pitää löytyä startupin ydintiimin sisältä ja voiko tiimi kehittää näitä menestykseen vaadittavia tekijöitä?
Tässä opinnäytetyössä on keskiössä tiimi, startupin tärkein voimavara. Haastattelemieni startup-asiantuntijoiden, alan julkaisujen ja omakohtaisten yhteisöllisten tiimikokemusten kautta on tiimi muutakin kuin oman alansa idearikkaat asiantuntijat. Tiimin on osattava tuoda osaaminen ja potentiaalinsa vakuuttavasti esille. Tiimissä avoimuus ja sitoutuminen on olennaista. Siinä vaiheessa, kun astutaan parrasvaloihin, sinne ei mennä pyytelemään anteeksi. Lavalla on tähtien loistettava.
Monien tutkimusten mukaan ensimmäisen toimintavuoden aikana peräti yhdeksän kymmenestä startupista häviää kiitoradalta. Verkostot, ekosysteemi ja yritys- tai tutkimusorganisaatioiden tarjoama yhteistyö on lähes jokaiselle startupille välttämätöntä. Rahoittajat odottavat selkeitä perusteluja ja näyttöjä uniikin ja skaalautuvan liikeidean potentiaaliin. Lisäksi kaikissa startupeissa on oleellista, että ydinosaaminen on talon sisällä.
Missä vaiheessa startupin on suunnattava ulkomaille, vai onko siihen vaihtoehtoja? Ainakin pelialalla voidaan hyvin operoida Suomesta käsin. Heidän strategiansa toimisi yleisemminkin. Kun kaikki parhaat osaajat ovat täällä ja myyntimiehellä suora linja kaikkien tärkeimpien kontaktien luo ympäri maailmaa, on tästä vaikeaa pistää paremmaksi.
Käsittelen tämän opinnäytetyön lopussa narratiivisesti (kerronnallisesti) omakohtaista kokemusta startup-pohjaisen ideamme alkutaipaleesta tutkimushankkeena. Mitä opetuksia se antoi ja minkälainen vaihtoehto tämä ns. TUTLI-hanke on uudelle uniikille idealle.