Näkemyksiä yhteistyön kehittämisestä päiväkodissa - digitaaliset keinot lisäämässä huoltajien osallisuutta
Takala, Anna; Petrell, Pinja (2019)
Takala, Anna
Petrell, Pinja
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120123711
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120123711
Tiivistelmä
Opinnäytetyön yhteistyökumppanina toimi Pilke päiväkodit. Tavoitteena oli selvittää mahdollisia keinoja huoltajien osallisuuden lisäämiseen. Aihe rajattiin yhteistyön kehittämiseen sekä päiväkodeissa käytössä olevan Daisy-käyttöjärjestelmän hyödyntämiseen, ja tätä kautta myös osallisuuden mahdolliseen kasvuun. Opinnäytetyön avulla haluttiin saada selville, miten huoltajien ja päiväkodin henkilöstön välistä yhteistyötä voitaisiin kehittää hyödyntäen digitalisaation tuomia mahdollisuuksia siten, että mahdollistettaisiin huoltajille monipuolisemmat vaikuttamismahdollisuudet ja sitä kautta suurempi osallisuus.
Opinnäytetyön tietoperusta käsittelee huoltajien ja henkilöstön välistä yhteistyötä, huoltajien osallisuutta sekä digitaalisuutta huoltajien kanssa tehtävässä yhteistyössä. Tutkimus tehtiin laadullisella tutkimusmenetelmällä, jossa aineisto kerättiin yhdestä yhteistyökumppanimme päiväkodista. Aineisto kerättiin kahdella e-lomakkeella, joihin vastasivat päiväkodin henkilöstö sekä lasten huoltajat. Sisällönanalyysin avulla saatiin aineistosta vastaukset tutkimuskysymyksiin ja -ongelmaan.
Tutkimuksessa selvisi, että huoltajat olivat pääosin tyytyväisiä tämänhetkisiin vaikuttamismahdollisuuksiinsa sekä henkilöstön kanssa tehtävään yhteistyöhön. Erityisesti henkilöstöllä oli kuitenkin kiinnostusta digitaalisen yhteydenpidon kehittämiseen ja sen nähtiin tuovan mahdollisuuksia huoltajien osallisuuden lisäämiseen. Yhteistyön kehittämiseen saatiin ideoita niin huoltajilta kuin henkilöstöltä ja molemmat olivat esimerkiksi varovaisen kiinnostuneita digitaalisista kasvunkansioista.
Huoltajien ja henkilöstön vastausten perusteella pystytään kehittämään yhteistyötä tavoilla, jotka kummatkin kokevat toimiviksi ja mieluisiksi. Kehittämisehdotukset on jaettu käsittelemään eri osa-alueita: osallisuus, vaikutusmahdollisuudet, yhteistyö ja sen laatu, sekä Daisyn hyödyntäminen yhteistyössä. Vastausten perusteella päiväkodissa on hyvä keskittyä erityisesti kasvokkain tapahtuvaan yhteydenpitoon ja sen lisäämiseen, mutta lisäksi voidaan kehittää digitaalista yhteistyötä. Merkitykselliseksi digitaalisen yhteistyön kannalta muodostui riittävä perehdytys käytössä olevaan järjestelmään sekä arjen jakaminen huoltajille kuvien avulla. Huoltajien valmiuksia digitaalisiin yhteistyökeinoihin niin taidollisesti kuin laitteistojen osalta on syytä tutkia siirryttäessä käyttämään digitaalisia sovelluksia enenevissä määrin, samoin kuin tulee selvittää sovellusten tietoturvallisuus.
Opinnäytetyön tietoperusta käsittelee huoltajien ja henkilöstön välistä yhteistyötä, huoltajien osallisuutta sekä digitaalisuutta huoltajien kanssa tehtävässä yhteistyössä. Tutkimus tehtiin laadullisella tutkimusmenetelmällä, jossa aineisto kerättiin yhdestä yhteistyökumppanimme päiväkodista. Aineisto kerättiin kahdella e-lomakkeella, joihin vastasivat päiväkodin henkilöstö sekä lasten huoltajat. Sisällönanalyysin avulla saatiin aineistosta vastaukset tutkimuskysymyksiin ja -ongelmaan.
Tutkimuksessa selvisi, että huoltajat olivat pääosin tyytyväisiä tämänhetkisiin vaikuttamismahdollisuuksiinsa sekä henkilöstön kanssa tehtävään yhteistyöhön. Erityisesti henkilöstöllä oli kuitenkin kiinnostusta digitaalisen yhteydenpidon kehittämiseen ja sen nähtiin tuovan mahdollisuuksia huoltajien osallisuuden lisäämiseen. Yhteistyön kehittämiseen saatiin ideoita niin huoltajilta kuin henkilöstöltä ja molemmat olivat esimerkiksi varovaisen kiinnostuneita digitaalisista kasvunkansioista.
Huoltajien ja henkilöstön vastausten perusteella pystytään kehittämään yhteistyötä tavoilla, jotka kummatkin kokevat toimiviksi ja mieluisiksi. Kehittämisehdotukset on jaettu käsittelemään eri osa-alueita: osallisuus, vaikutusmahdollisuudet, yhteistyö ja sen laatu, sekä Daisyn hyödyntäminen yhteistyössä. Vastausten perusteella päiväkodissa on hyvä keskittyä erityisesti kasvokkain tapahtuvaan yhteydenpitoon ja sen lisäämiseen, mutta lisäksi voidaan kehittää digitaalista yhteistyötä. Merkitykselliseksi digitaalisen yhteistyön kannalta muodostui riittävä perehdytys käytössä olevaan järjestelmään sekä arjen jakaminen huoltajille kuvien avulla. Huoltajien valmiuksia digitaalisiin yhteistyökeinoihin niin taidollisesti kuin laitteistojen osalta on syytä tutkia siirryttäessä käyttämään digitaalisia sovelluksia enenevissä määrin, samoin kuin tulee selvittää sovellusten tietoturvallisuus.