Intuitio ja tiedolla johtaminen uusien liiketoimintamahdollisuuksien hyödyntämisessä : case: Saarioinen Oy
Avotie, Oskari (2019)
Avotie, Oskari
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120123710
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120123710
Tiivistelmä
Nykypäivänä yrityksillä on valtavasti tietoa ja dataa käytettävissään. Tätä kerättyä tietoa käytetään päätöksenteon tukena lukuisissa eri päätöksentekotilanteissa. Onko faktaan pohjattu tieto ainoa ja paras tapa tehdä päätöksiä liittyen uusiin liiketoimintamahdollisuuksien löytämiseen ja hyödyntämiseen?
Opinnäytetyön tavoitteena oli pohtia intuition ja tiedolla johtamisen vastakkainasettelua laadukkaassa päätöksenteossa liittyen innovaatioiden ja uusien liiketoimintamahdollisuuksien löytämiseen ja hyödyntämiseen.
Työssä perehdytään intuitioon ja tiedolla johtamiseen, tarkastellaan niiden toimivuutta päätöksentekovälineenä ja vertaillaan näitä kahta päätöksentekotapaa toisiinsa. Tutkimuksessa käsiteltiin kolmea eri päätöksentekotapausta, jotka liittyivät uusien liiketoimintamahdollisuuksien hyödyntämiseen.
Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää mikä on paras tapa tehdä uusia ideoita ja liiketoimintamahdollisuuksia koskevia päätöksiä. Onko se intuitiiviseen näkemykseen perustuva vai onko se analyyttisempi rationaalinen tiedolla johtaminen?
Raportissa perehdytään mitä intuitio ja tiedolla johtaminen ovat ja kuinka ne vaikuttavat päätöksentekoon. Opinnäytetyön empiirisenä tutkimuksena esitellään tapaustutkimus, johon on valittu kolme erilaista uuteen liiketoimintamahdollisuuksiin liittyvää tapausta. Raportin lopussa vertaillaan teoriaan ja tutkimuksen tuloksiin nojaten intuitiota ja tiedolla johtamista keskenään sekä vastataan opinnäytetyön tarkoitukseen.
Opinnäytetyön tavoitteena oli pohtia intuition ja tiedolla johtamisen vastakkainasettelua laadukkaassa päätöksenteossa liittyen innovaatioiden ja uusien liiketoimintamahdollisuuksien löytämiseen ja hyödyntämiseen.
Työssä perehdytään intuitioon ja tiedolla johtamiseen, tarkastellaan niiden toimivuutta päätöksentekovälineenä ja vertaillaan näitä kahta päätöksentekotapaa toisiinsa. Tutkimuksessa käsiteltiin kolmea eri päätöksentekotapausta, jotka liittyivät uusien liiketoimintamahdollisuuksien hyödyntämiseen.
Opinnäytetyön tarkoituksena on selvittää mikä on paras tapa tehdä uusia ideoita ja liiketoimintamahdollisuuksia koskevia päätöksiä. Onko se intuitiiviseen näkemykseen perustuva vai onko se analyyttisempi rationaalinen tiedolla johtaminen?
Raportissa perehdytään mitä intuitio ja tiedolla johtaminen ovat ja kuinka ne vaikuttavat päätöksentekoon. Opinnäytetyön empiirisenä tutkimuksena esitellään tapaustutkimus, johon on valittu kolme erilaista uuteen liiketoimintamahdollisuuksiin liittyvää tapausta. Raportin lopussa vertaillaan teoriaan ja tutkimuksen tuloksiin nojaten intuitiota ja tiedolla johtamista keskenään sekä vastataan opinnäytetyön tarkoitukseen.