Motivation, Commitment and Psychological Ownership among Student Team Entrepreneurs : Research Comparing Proakatemia Tampere and UWE TE Bristol
Murto, Marianne (2019)
Murto, Marianne
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120123708
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019120123708
Tiivistelmä
Opinnäytetyö käsitteli motivaatiota, sitoutumista ja psykologista omistajuudentunnetta opiskelijatiimiyrittäjillä sekä niihin liittyviä tekijöitä käyttämällä kahta korkeakoulua tutkimuskohteena ja vertailemalla näitä. Tutkimuksen ja vertailun kohteena ovat Proakatemia Tampere sekä University of The West of England Bristol.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia eroja ja yhtäläisyyksiä näiden kahden yksikön välillä ja selvittää eroavatko ne toisistaan (ja jos, niin miksi) motivaation, sitoutumisen ja psykologisen omistajuudentunteen näkökulmista sekä mitkä tekijät vaikuttavat eroihin.
Tutkimuksen aineisto koostui teoriaosuudesta, teemahaastatteluista ja opiskelijakyselyistä. Teoreettinen osuus käsitteli pedagogista metodologiaa, motivaatiota, sitoutumista ja psykologista omistajuudentunnetta. Tutkimuksen teemahaastattelut toteutettiin keväällä 2019 ja niihin osallistui 12 tiimivalmentajaa. Opiskelijakyselyt toteutettiin kesän 2019 aikana ja niihin osallistui 74 opiskelijaa.
Tulosten mukaan motivaatio, sitoutuminen ja omistajuudentunne olivat vahvoja teemoja tiimiyrittäjyydessä. Niiden syntyyn vaikuttavat eniten yhteinen tavoite, johon opiskelijatiimiyrittäjät haluavat sitoutua sekä yhdessä tekeminen. Tämän kaltaisen yhteisen, tavoitteellisen toiminnan pohjalta tiimiyrittäjät alkavat kokea tiimiä omakseen, jolloin voidaan puhua omistajuudentunteen syntymisestä.
Opiskelijatiimiyrittäjien taloudellinen sitouttaminen tiimiyritykseen on tulosten mukaan tärkeä tekijä sitoutumisen ja omistajuudentunteen syntymisessä. Yhteisten, innostavien tavoitteiden asettaminen taas on suurimmassa roolissa motivaation syntymisessä. Vapautta omissa opinnoissa arvostetaan, mutta sen tuoma vastuu halutaan jakaa kollektiivisesti muiden opiskelijatiimiyrittäjien kanssa.
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia eroja ja yhtäläisyyksiä näiden kahden yksikön välillä ja selvittää eroavatko ne toisistaan (ja jos, niin miksi) motivaation, sitoutumisen ja psykologisen omistajuudentunteen näkökulmista sekä mitkä tekijät vaikuttavat eroihin.
Tutkimuksen aineisto koostui teoriaosuudesta, teemahaastatteluista ja opiskelijakyselyistä. Teoreettinen osuus käsitteli pedagogista metodologiaa, motivaatiota, sitoutumista ja psykologista omistajuudentunnetta. Tutkimuksen teemahaastattelut toteutettiin keväällä 2019 ja niihin osallistui 12 tiimivalmentajaa. Opiskelijakyselyt toteutettiin kesän 2019 aikana ja niihin osallistui 74 opiskelijaa.
Tulosten mukaan motivaatio, sitoutuminen ja omistajuudentunne olivat vahvoja teemoja tiimiyrittäjyydessä. Niiden syntyyn vaikuttavat eniten yhteinen tavoite, johon opiskelijatiimiyrittäjät haluavat sitoutua sekä yhdessä tekeminen. Tämän kaltaisen yhteisen, tavoitteellisen toiminnan pohjalta tiimiyrittäjät alkavat kokea tiimiä omakseen, jolloin voidaan puhua omistajuudentunteen syntymisestä.
Opiskelijatiimiyrittäjien taloudellinen sitouttaminen tiimiyritykseen on tulosten mukaan tärkeä tekijä sitoutumisen ja omistajuudentunteen syntymisessä. Yhteisten, innostavien tavoitteiden asettaminen taas on suurimmassa roolissa motivaation syntymisessä. Vapautta omissa opinnoissa arvostetaan, mutta sen tuoma vastuu halutaan jakaa kollektiivisesti muiden opiskelijatiimiyrittäjien kanssa.