Simulaation tuottaminen ennalta määritetyn betonielementin valmistuksesta Visual Components -ohjelmalla
Helala, Petri (2019)
Helala, Petri
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019113023680
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019113023680
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kertoa betonielementin valmistukseen liittyvistä vaiheista Rakennusliike U. Lipsanen Oy:n toimeksiannosta ja tuottaa siitä simulaatio käyttäen valmiita 3D-malleja ja pohjapiirrosta tehtaasta. Opinnäytetyöhön sisältyy Visual Components -mallinnusohjelman käytön tutkiminen, kuvaus komponenttien mallintamisesta ja siirrosta SketchUp- ja 3ds Max -ohjelmilla. Opinnäytetyö liittyy läheisesti saamaani toimeksiantoon ja sitä kehitettäessä luotuun/luotuihin Python-ohjelmiin. Visual Components versio 4.1 Premiumia käytettiin toimivan ja helposti eri tilanteisiin muunnettavan simulaation aikaansaamiseksi, ja sen valmiiseen komponenttien kirjastoon nojattiin vahvasti opinnäytetyötä tehdessä.
Projekti alkoi siitä, että tutustuttiin Visual Componentsin perustoimintoihin. Käytettävien työkalujen tuntemus oli pakollista ennen kuin simulaatiota alettiin kehittää. Opinnäytetyön aihe liittyy työharjoitteluuni. Opinnäytetyössä dokumentoin eteen tulleet ongelmat. Ongelmista löytyy mm. kuvaus, mahdollisten ratkaisujen testaustulokset ja niistä parhaiten soveltuvan ratkaisun sisällyttäminen simulaatioon.
Opiskelussa neljän vuoden aikana oppimani tekniikat Visual Componentsia vastaavien ohjelmien käytöstä, kuten Unity ja SketchUp olivat avuksi simulaatiota tehdessä. Oliopohjaisten ohjelmointikielten osaamisesta oli hyötyä Python-ohjelmointikieltä käytettäessä. Visual Components käyttää Pythonia käyttöratkaisujen laajentamiseen tekemällä vaativammat tehdas ja myymäläratkaisut mahdollisiksi. Opinnäytetyössä kuvaan, miten näitä tekniikoita on käytetty simulaatiota tehdessä ja mitä uutta tämän prosessin aikana on niistä opittu.
Projekti alkoi siitä, että tutustuttiin Visual Componentsin perustoimintoihin. Käytettävien työkalujen tuntemus oli pakollista ennen kuin simulaatiota alettiin kehittää. Opinnäytetyön aihe liittyy työharjoitteluuni. Opinnäytetyössä dokumentoin eteen tulleet ongelmat. Ongelmista löytyy mm. kuvaus, mahdollisten ratkaisujen testaustulokset ja niistä parhaiten soveltuvan ratkaisun sisällyttäminen simulaatioon.
Opiskelussa neljän vuoden aikana oppimani tekniikat Visual Componentsia vastaavien ohjelmien käytöstä, kuten Unity ja SketchUp olivat avuksi simulaatiota tehdessä. Oliopohjaisten ohjelmointikielten osaamisesta oli hyötyä Python-ohjelmointikieltä käytettäessä. Visual Components käyttää Pythonia käyttöratkaisujen laajentamiseen tekemällä vaativammat tehdas ja myymäläratkaisut mahdollisiksi. Opinnäytetyössä kuvaan, miten näitä tekniikoita on käytetty simulaatiota tehdessä ja mitä uutta tämän prosessin aikana on niistä opittu.