Myynninedistäminen myymälämarkkinoinnin keinoin päivittäistavarakaupassa : Case yritys X
Ahonen, Heini (2019)
Ahonen, Heini
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112923501
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112923501
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsitellään myymälämarkkinointia ja esitellään sen eri keinoja. Toimeksiantajana toimi yritys X, jonka eräässä myymälässä opinnäytetyö suoritettiin. Toimeksiantaja halusi pysyä työssä nimettömänä. Opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää valittujen myymälämarkkinoinnin keinojen vaikutusta myyntiin eräässä suomalaisessa päivittäistavarakaupassa. Opinnäytetyön tavoitteena oli antaa toimeksiantajalle hyödyllistä tietoa myymälämarkkinoinnista ja sen keinojen vaikutuksesta myyntiin, sekä antaa kehitysehdotuksia tehokkaamman myymälämarkkinoinnin toteuttamiseksi. Työn aiheen taustalla oli uuden toimintatavan käyttöönotto yrityksessä sekä tarve kasvattaa myymälän lisämyyntiä.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys käsittelee päivittäistavarakaupan ja myymälämarkkinoinnin määritelmää ja syventyy myymälämarkkinoinnin eri keinoihin. Teoriaosuus perustuu internet- ja kirjallisuuslähteisiin. Selvitys myymälässä toteutettiin määrällisenä tutkimuksena, jossa seurattiin valittujen tuotteiden toteutuneita myyntimääriä kappaleina. Opinnäytetyössä käsiteltiin niitä myymälämarkkinoinnin keinoja, joita käytetään suomalaisissa päivittäistavarakaupoissa. Selvitykseen valittiin keinot, joihin myymälähenkilökunta pääsee vaikuttamaan päivittäisessä työskentelyssään ketjuliiketoiminnan säännöstelemässä myymälässä.
Toteutuneiden myyntilukujen perusteella kokeiltujen myymälämarkkinoinnin keinojen avulla saatiin edistettyä myyntiä positiivisesti. Tuloksista havaittiin toimintatapoja, jotka olivat tehokkaampia kuin toiset, mikä oli hyödyllistä informaatiota toimeksiantajalle. Toimeksiantajalle annettiin työn selvityksen pohjalta kehitysehdotuksia tehokkaamman myymälämarkkinoinnin toteuttamiseksi kyseisessä toimipisteessä sekä koko ketjua koskien. Uusien myyntipaikkojen käyttöönotto ja myyntitelineiden harkittu sijoittaminen edistivät myyntiä. Myymälän henkilökunnalle jaettiin paljon tietoa myymälämarkkinoinnista, erityisesti esillepanon tärkeydestä.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys käsittelee päivittäistavarakaupan ja myymälämarkkinoinnin määritelmää ja syventyy myymälämarkkinoinnin eri keinoihin. Teoriaosuus perustuu internet- ja kirjallisuuslähteisiin. Selvitys myymälässä toteutettiin määrällisenä tutkimuksena, jossa seurattiin valittujen tuotteiden toteutuneita myyntimääriä kappaleina. Opinnäytetyössä käsiteltiin niitä myymälämarkkinoinnin keinoja, joita käytetään suomalaisissa päivittäistavarakaupoissa. Selvitykseen valittiin keinot, joihin myymälähenkilökunta pääsee vaikuttamaan päivittäisessä työskentelyssään ketjuliiketoiminnan säännöstelemässä myymälässä.
Toteutuneiden myyntilukujen perusteella kokeiltujen myymälämarkkinoinnin keinojen avulla saatiin edistettyä myyntiä positiivisesti. Tuloksista havaittiin toimintatapoja, jotka olivat tehokkaampia kuin toiset, mikä oli hyödyllistä informaatiota toimeksiantajalle. Toimeksiantajalle annettiin työn selvityksen pohjalta kehitysehdotuksia tehokkaamman myymälämarkkinoinnin toteuttamiseksi kyseisessä toimipisteessä sekä koko ketjua koskien. Uusien myyntipaikkojen käyttöönotto ja myyntitelineiden harkittu sijoittaminen edistivät myyntiä. Myymälän henkilökunnalle jaettiin paljon tietoa myymälämarkkinoinnista, erityisesti esillepanon tärkeydestä.