Toimivaa arkea mahdollistava apuvälineiden käyttö espoolaiskoulujen erityisluokissa
Paso, Anni; Härmä, Johanna (2019)
Paso, Anni
Härmä, Johanna
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112923462
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112923462
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksellisen kehittämistyön tavoitteena oli kehittää yhteistyötä Espoon Apuvälineyksikön, HUS Apuvälinekeskuksen ja kolmen espoolaiskoulun TA -opetuksen välillä. Tutkimuksellinen kehittämistyö toteutettiin Jalavapuiston, Järvenperän ja Ruusutorpan kouluilla sekä HUS Apuvälinekeskuksessa, joka pitää sisällään Espoon apuvälineyksikön. Kehittämistyön tarkoituksena on kuvata apuvälineiden käyttöä toimivan arjen mahdollistamiseksi kouluympäristössä.
Tutkimuksellisessa kehittämistyössä käytettiin laadullisen tutkimuksen lähestymistapaa. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua ryhmämuotoista teemahaastattelua. Teemahaastatteluja oli yhteensä neljä (4). Kolme (3) haastatteluista toteutettiin Jalavapuiston, Järvenperän ja Ruusutorpan kouluilla opetus- ja hoitohenkilöstölle ja yksi (1) haastattelu HUS Apuvälinekeskuksen potilastyön ja huollon edustajille. Tiedontuottajina kehittämistyössä toimi espoolaiskoulujen TA- opetuksen opetus- ja hoitohenkilökuntaa, sekä Apuvälinekeskuksen lasten potilastyön- ja huollon edustajia. Haastattelun lisäksi HUS Apuvälinekeskuksessa toteutettiin myös ryhmäkeskustelutilaisuus, jossa menetelmänä käytettiin sisäpiiri- ulkopiiri keskustelua. Ryhmäkeskustelun tarkoituksena oli syventää Apuvälinekeskuksen näkemystä apuvälineiden käytön haasteista kouluympäristössä toimivan arjen mahdollistamiseksi, sekä etsiä ratkaisuehdotuksia esiin nousseisiin tarpeisiin. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tutkimuksellisen kehittämistyön tuotoksena syntyi kuvaus toimivaa arkea mahdollistavasta apuvälineiden käytöstä kouluympäristössä. Toimivaa apuvälineen käyttöä kouluympäristössä mahdollistaa sujuva ja oikea-aikainen apuvälineprosessi sekä yhteistyö ja selkeä vastuunjako eri toimijoiden välillä. Toimivan arjen toteutumisen kannalta tärkeää on myös, että apuvälinehuolto toteutuu sujuvasti ja vastaa koulun tarpeisiin. Koulun henkilökunnan koulutus ja apuvälineen käytönohjaus, sekä apuvälineen säännöllinen käytönseuranta mahdollistavat myös apuvälineiden käyttöä toimivassa arjessa kouluympäristössä. Mikäli edellä mainitut seikat toteutuvat, apuvälineet ovat kiinteä osa oppilaan kuntoutumista, osallistumista ja toimivaa arkea.
Tutkimuksellisen kehittämistyön tuloksia voidaan hyödyntää HUS -alueen alueellisen Apuvälinekeskuksen toiminnan kehittämisessä toiminnan laajentuessa koskemaan myös muita HUS -alueen kuntia.
Tutkimuksellisessa kehittämistyössä käytettiin laadullisen tutkimuksen lähestymistapaa. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin puolistrukturoitua ryhmämuotoista teemahaastattelua. Teemahaastatteluja oli yhteensä neljä (4). Kolme (3) haastatteluista toteutettiin Jalavapuiston, Järvenperän ja Ruusutorpan kouluilla opetus- ja hoitohenkilöstölle ja yksi (1) haastattelu HUS Apuvälinekeskuksen potilastyön ja huollon edustajille. Tiedontuottajina kehittämistyössä toimi espoolaiskoulujen TA- opetuksen opetus- ja hoitohenkilökuntaa, sekä Apuvälinekeskuksen lasten potilastyön- ja huollon edustajia. Haastattelun lisäksi HUS Apuvälinekeskuksessa toteutettiin myös ryhmäkeskustelutilaisuus, jossa menetelmänä käytettiin sisäpiiri- ulkopiiri keskustelua. Ryhmäkeskustelun tarkoituksena oli syventää Apuvälinekeskuksen näkemystä apuvälineiden käytön haasteista kouluympäristössä toimivan arjen mahdollistamiseksi, sekä etsiä ratkaisuehdotuksia esiin nousseisiin tarpeisiin. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tutkimuksellisen kehittämistyön tuotoksena syntyi kuvaus toimivaa arkea mahdollistavasta apuvälineiden käytöstä kouluympäristössä. Toimivaa apuvälineen käyttöä kouluympäristössä mahdollistaa sujuva ja oikea-aikainen apuvälineprosessi sekä yhteistyö ja selkeä vastuunjako eri toimijoiden välillä. Toimivan arjen toteutumisen kannalta tärkeää on myös, että apuvälinehuolto toteutuu sujuvasti ja vastaa koulun tarpeisiin. Koulun henkilökunnan koulutus ja apuvälineen käytönohjaus, sekä apuvälineen säännöllinen käytönseuranta mahdollistavat myös apuvälineiden käyttöä toimivassa arjessa kouluympäristössä. Mikäli edellä mainitut seikat toteutuvat, apuvälineet ovat kiinteä osa oppilaan kuntoutumista, osallistumista ja toimivaa arkea.
Tutkimuksellisen kehittämistyön tuloksia voidaan hyödyntää HUS -alueen alueellisen Apuvälinekeskuksen toiminnan kehittämisessä toiminnan laajentuessa koskemaan myös muita HUS -alueen kuntia.