Työyhteisöviestinnän tehostaminen
Ravi, Erkka (2019)
Ravi, Erkka
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112923450
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112923450
Tiivistelmä
Viestinnän merkitys ihmisten ja organisaatioiden välillä on valtava. Työyhteisöviestinnän kautta organisaatio hengittää tai tukehtuu. Toimivasta työyhteisöviestinnästä nauttii niin hyvinvoiva työntekijä kuin tyytyväinen asiakaskin. Sisäisen työyhteisöviestinnän vaikutusta ulkoiseen viestintään ja asiakaskokemukseen ei voida väheksyä.
Opinnäytetyö on tehty toimintatutkimuksena suomalaisen, kansainvälisesti arvostetun, golfkentän työyhteisöviestinnän kehittämiseksi. Tutkijalla on ollut työssä aktiivinen rooli, niin tutkijana kuin työyhteisön jäsenenä. Kehittämistyötä on tehty yhdessä koko henkilöstön kanssa, jolloin henkilöstöä on voitu sitouttaa ja aktivoida oman työnteon ja työhyvinvoinnin kautta, kehittämään työyhteisöviestintää tehokkaammaksi.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu viestinnästä, viestintästrategiasta ja työyhteisöviestinnästä viestintäkanavineen. Aineistonkeruumenetelmänä tutkimuksessa on käytetty havainnointia ja henkilöstön fasilitoitujen työpajojen ideointia ja pohdintoja.
Kohdeorganisaation työyhteisöviestintään luotiin toimintamallit ja otettiin käyttöön työyhteisön sisäinen viestintäkanava. Tutkimuksen mittareiden tueksi tehtiin henkilöstökysely. Tutkimuksen tuloksien perusteella työyhteisöviestinnän kehittäminen ja tehostaminen onnistuivat ja toimintamallit sekä viestinnän kanavat jäivät organisaatiossa käyttöön.
Tehdyn toimintatutkimuksen myötä mahdollisina jatkotutkimuksen aiheina esille nousi muun muassa hiljaisen tiedon siirtäminen työyhteisössä ja ulkoistettujen toimijoiden osallistuminen työyhteisöviestintään.
Opinnäytetyö on tehty toimintatutkimuksena suomalaisen, kansainvälisesti arvostetun, golfkentän työyhteisöviestinnän kehittämiseksi. Tutkijalla on ollut työssä aktiivinen rooli, niin tutkijana kuin työyhteisön jäsenenä. Kehittämistyötä on tehty yhdessä koko henkilöstön kanssa, jolloin henkilöstöä on voitu sitouttaa ja aktivoida oman työnteon ja työhyvinvoinnin kautta, kehittämään työyhteisöviestintää tehokkaammaksi.
Tutkimuksen teoreettinen viitekehys koostuu viestinnästä, viestintästrategiasta ja työyhteisöviestinnästä viestintäkanavineen. Aineistonkeruumenetelmänä tutkimuksessa on käytetty havainnointia ja henkilöstön fasilitoitujen työpajojen ideointia ja pohdintoja.
Kohdeorganisaation työyhteisöviestintään luotiin toimintamallit ja otettiin käyttöön työyhteisön sisäinen viestintäkanava. Tutkimuksen mittareiden tueksi tehtiin henkilöstökysely. Tutkimuksen tuloksien perusteella työyhteisöviestinnän kehittäminen ja tehostaminen onnistuivat ja toimintamallit sekä viestinnän kanavat jäivät organisaatiossa käyttöön.
Tehdyn toimintatutkimuksen myötä mahdollisina jatkotutkimuksen aiheina esille nousi muun muassa hiljaisen tiedon siirtäminen työyhteisössä ja ulkoistettujen toimijoiden osallistuminen työyhteisöviestintään.