Digitalisaation vaikutukset konekauppaan: Agri-Kymi Oy jälleenmyynti
Rautiainen, Mari (2019)
Rautiainen, Mari
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112923446
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112923446
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia digitalisaation vaikutuksia maatalouden konekaupassa.
Opinnäytetyössä keskityttiin myynnilliseen näkökulmaan – kuinka sosiaalinen media ja sähköiset myynti- ja markkinointikanavat vaikuttavat myyntiprosesseihin hyvin perinteisellä toimialalla ja kuinka toimeksiantajaorganisaatio voi kehittää omaa toimintaansa oikeaan, asiakkaiden ja yhteiskumppaneiden toivomaan suuntaan?
Teoriaosuudessa käsitellään digitalisaatiota ja myynnin, markkinoinnin ja asiakaspalvelun sähköisiä kanavia sekä B2B-myynnin ja markkinoinnin prosesseja. Lähdemateriaalina on käytetty digimarkkinointiin, B2B-myyntiin ja sosiaaliseen mediaan liittyvää kirjallisuutta ja verkkodokumentteja. Työn empiirinen osuus tehtiin laadullisena tutkimuksena, jossa haastateltiin toimeksiantajayrityksen jälleenmyyjiä.
Opinnäytetyön lopputuloksena syntyi raportti jälleenmyyjien käyttämistä myynnin ja markkinoinnin sähköisistä kanavista ja niiden käyttötavoista sekä kehitysideoita yhteistyön kehittämiseksi sähköisiä kanavia hyödyntäen.
Tulosten avulla toimeksiantaja voi kehittää omia myynnin ja markkinoinnin työvälineitään ja prosessejaan entistä paremmin jälleenmyyjiä palveleviksi ja näin vahvistaa asemaansa markkinoilla, korostaa asiantuntijuuttaan, parantaa asiakaspalveluaan sekä tehostaa omaa toimintaansa ja kasvattaa liikevaihtoaan. The purpose of this thesis was to study the effects of digitalization in agricultural machinery trade. The thesis focused on the sales perspective - how social media and electronic sales and marketing channels influence sales processes in a very traditional industry and how the commissioning organization can develop its operations in the right direction, as desired by customers and partners.
The theoretical part covers electronic channels of sales, marketing and customer service as well as B2B sales and marketing processes. Literature and online documents related to digital marketing, B2B sales and social media have been used as source material. The empirical part of the work was conducted as a qualitative study, where interviews were made with the dealers of the commissioning company.
The result of the thesis was a report on the electronic channels of sales and marketing used by the dealers and the ways of using them, as well as development ideas for developing cooperation using electronic channels.
The results allow the company to further develop their sales and marketing tools and processes to serve their resellers better, strengthen their market position, highlight their expertise, improve their customer service, and enhance their operations and revenue.
Opinnäytetyössä keskityttiin myynnilliseen näkökulmaan – kuinka sosiaalinen media ja sähköiset myynti- ja markkinointikanavat vaikuttavat myyntiprosesseihin hyvin perinteisellä toimialalla ja kuinka toimeksiantajaorganisaatio voi kehittää omaa toimintaansa oikeaan, asiakkaiden ja yhteiskumppaneiden toivomaan suuntaan?
Teoriaosuudessa käsitellään digitalisaatiota ja myynnin, markkinoinnin ja asiakaspalvelun sähköisiä kanavia sekä B2B-myynnin ja markkinoinnin prosesseja. Lähdemateriaalina on käytetty digimarkkinointiin, B2B-myyntiin ja sosiaaliseen mediaan liittyvää kirjallisuutta ja verkkodokumentteja. Työn empiirinen osuus tehtiin laadullisena tutkimuksena, jossa haastateltiin toimeksiantajayrityksen jälleenmyyjiä.
Opinnäytetyön lopputuloksena syntyi raportti jälleenmyyjien käyttämistä myynnin ja markkinoinnin sähköisistä kanavista ja niiden käyttötavoista sekä kehitysideoita yhteistyön kehittämiseksi sähköisiä kanavia hyödyntäen.
Tulosten avulla toimeksiantaja voi kehittää omia myynnin ja markkinoinnin työvälineitään ja prosessejaan entistä paremmin jälleenmyyjiä palveleviksi ja näin vahvistaa asemaansa markkinoilla, korostaa asiantuntijuuttaan, parantaa asiakaspalveluaan sekä tehostaa omaa toimintaansa ja kasvattaa liikevaihtoaan.
The theoretical part covers electronic channels of sales, marketing and customer service as well as B2B sales and marketing processes. Literature and online documents related to digital marketing, B2B sales and social media have been used as source material. The empirical part of the work was conducted as a qualitative study, where interviews were made with the dealers of the commissioning company.
The result of the thesis was a report on the electronic channels of sales and marketing used by the dealers and the ways of using them, as well as development ideas for developing cooperation using electronic channels.
The results allow the company to further develop their sales and marketing tools and processes to serve their resellers better, strengthen their market position, highlight their expertise, improve their customer service, and enhance their operations and revenue.