Rakenteinen kirjaaminen hoitotyön opetuksessa : Ohjeen laatiminen opetuskäyttöön Oulun ammattikorkeakoululle
Karppinen, Janita; Kosamo, Minttu; Septiawan, Roosa (2019)
Karppinen, Janita
Kosamo, Minttu
Septiawan, Roosa
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112923393
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112923393
Tiivistelmä
Kirjaaminen on yksi merkittävimmistä hoitotyön osa-alueista ja sillä on suuri vaikutus potilasturvallisuuteen. Kirjaaminen ei kuitenkaan ole yhtenäistä eri organisaatioiden välillä, eikä välttämättä samassa organisaatiossakaan. Tulevien hoitoalan ammattilaisten on tärkeää ymmärtää rakenteisen kirjaamisen malli, jotta heillä on enemmän työkaluja omassa työssään.
Teimme toiminnallisen opinnäytetyön, jonka aiheena oli tehdä rakenteisen kirjaamisen ohje Oulun ammattikorkeakoululle. Opinnäytetyömme tavoitteena oli luoda oppimismateriaali, joka on helppokäyttöinen ja selkeä sekä tukee hoitotyön opiskelijoita rakenteisen kirjaamisen oppimisessa. Rakenteisen kirjaamisen menetelmän käyttäminen työelämässä perustuu paitsi työpaikkaan, mutta myös yksilön valmiuksiin käyttää menetelmää. Tästä syystä on tärkeää, että opiskelijoilla on käytössään materiaali, jonka kautta tieto ja käytännön taito rakenteiseen kirjaamiseen vahvistuu.
Rakenteiseen kirjaamiseen perehtyminen tapahtui etsimällä luotettavia ja näyttöön perustuvia lähteitä sekä tutustumalla aikaisemmin tehtyihin tutkimuksiin.
Tuotimme selkeän ja havainnollistavan opetusmateriaalin, jota hoitotyön koulutusohjelman opettajat voivat hyödyntää opetuksessaan. Ohje on diasarja, jota voi hyödyntää myös itsenäisessä opiskelussa opettajalähtöisten oppituntien lisäksi. Se sisältää rakenteiseen hoitotyön kirjaamiseen liittyviä käsitteitä sekä case-tyylisiä esimerkkejä. Tuotosta käytetään yhdessä FinCC -luokituskokonaisuuden käyttöoppaan kanssa.
Potilastietojen kirjaaminen on muuttunut ajan kuluessa ja tulee edelleen muuttumaan. Tästä syystä tuotosta on mahdollista päivittää ajan tasalle.
Kehittämisehdotuksena on laatia laajempi kokonaisuus kuten opas rakenteisesta kirjaamisesta ja koota enemmän esimerkkejä.
Teimme toiminnallisen opinnäytetyön, jonka aiheena oli tehdä rakenteisen kirjaamisen ohje Oulun ammattikorkeakoululle. Opinnäytetyömme tavoitteena oli luoda oppimismateriaali, joka on helppokäyttöinen ja selkeä sekä tukee hoitotyön opiskelijoita rakenteisen kirjaamisen oppimisessa. Rakenteisen kirjaamisen menetelmän käyttäminen työelämässä perustuu paitsi työpaikkaan, mutta myös yksilön valmiuksiin käyttää menetelmää. Tästä syystä on tärkeää, että opiskelijoilla on käytössään materiaali, jonka kautta tieto ja käytännön taito rakenteiseen kirjaamiseen vahvistuu.
Rakenteiseen kirjaamiseen perehtyminen tapahtui etsimällä luotettavia ja näyttöön perustuvia lähteitä sekä tutustumalla aikaisemmin tehtyihin tutkimuksiin.
Tuotimme selkeän ja havainnollistavan opetusmateriaalin, jota hoitotyön koulutusohjelman opettajat voivat hyödyntää opetuksessaan. Ohje on diasarja, jota voi hyödyntää myös itsenäisessä opiskelussa opettajalähtöisten oppituntien lisäksi. Se sisältää rakenteiseen hoitotyön kirjaamiseen liittyviä käsitteitä sekä case-tyylisiä esimerkkejä. Tuotosta käytetään yhdessä FinCC -luokituskokonaisuuden käyttöoppaan kanssa.
Potilastietojen kirjaaminen on muuttunut ajan kuluessa ja tulee edelleen muuttumaan. Tästä syystä tuotosta on mahdollista päivittää ajan tasalle.
Kehittämisehdotuksena on laatia laajempi kokonaisuus kuten opas rakenteisesta kirjaamisesta ja koota enemmän esimerkkejä.