Brändi-identiteetti ja brändimielikuvan luominen: case Marifly
Pekki, Mari (2019)
Pekki, Mari
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112923380
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112923380
Tiivistelmä
Työn toimeksiantajana on opinnäytetyön tekijän oma sivutoiminen yritys Marifly. Liiketoiminta on pyörinyt tähän asti ilman kirjallisia markkinoinnin suunnitelmia ja strategiakuvausta, mutta nyt on aika laittaa tämä osa kuntoon. Työn tavoitteeksi määriteltiin yhteneväisen brändi-identiteetin luominen ja tämän pohjalta sosiaalisen median punainen lanka Marifly-yritykselle.
Opinnäytetyö on luonteeltaan toiminnallinen. Keskeinen teoria koostuu brändistrategian, brändi-identiteetin sekä sosiaalisen median käsitteistä. Teorian jälkeen kuvataan kuinka Marifly brändi-identiteettiä lähdettiin muokkaamaan, sisältäen arvomaailman, mission, vision sekä visuaalisen ilmeen. Visuaalinen ilme rajattiin työssä koskemaan värimaailmaa, nimeä, logoa ja pakkauksia. Omana osuutenaan käydään läpi Marifly-yrityksen sosiaalisen median kanava Instagram; kuinka julkaisut on tehty ja miten sisältöä on toteutettu. Jotta lopuksi voitiin todentaa, onko tehty brändi-ilmeen muutos ja kehitys tuonut tulosta, toteutettiin kysely. Sen avulla pyrittiin selvittämään Marifly brändimielikuvaa. Kyselyvastauksista saatiin vahvistusta siihen, että brändityön tekeminen oli kannattanut ja yrityksen arvomaailma pääosin välittyy sosiaalisen median julkaisujen kautta.
Opinnäytetyöprosessin lopuksi muodostettiin kehitysehdotuksia, joilla brändin kehitystyötä jatketaan tulevaisuudessa. Sosiaalisen median käyttäjien sitouttamiseen keskitytään tarkemmin. Brändityötä aikataulute-taan, jotta se olisi säännöllistä ja ennakoivaa. Julkaisuissa perehdytään hashtagien käyttöön ja luodaan enemmän videosisältöä. Tutkimukseen vastanneiden toiveita huomioidaan muun muassa sosiaalisen median sisältöä suunnitellessa. Lisäksi yhtenä kehitysalueena on jälleenmyyntiverkoston kasvattaminen, joka edellyttää mainosmateriaalien tuottamista.
Opinnäytetyö on luonteeltaan toiminnallinen. Keskeinen teoria koostuu brändistrategian, brändi-identiteetin sekä sosiaalisen median käsitteistä. Teorian jälkeen kuvataan kuinka Marifly brändi-identiteettiä lähdettiin muokkaamaan, sisältäen arvomaailman, mission, vision sekä visuaalisen ilmeen. Visuaalinen ilme rajattiin työssä koskemaan värimaailmaa, nimeä, logoa ja pakkauksia. Omana osuutenaan käydään läpi Marifly-yrityksen sosiaalisen median kanava Instagram; kuinka julkaisut on tehty ja miten sisältöä on toteutettu. Jotta lopuksi voitiin todentaa, onko tehty brändi-ilmeen muutos ja kehitys tuonut tulosta, toteutettiin kysely. Sen avulla pyrittiin selvittämään Marifly brändimielikuvaa. Kyselyvastauksista saatiin vahvistusta siihen, että brändityön tekeminen oli kannattanut ja yrityksen arvomaailma pääosin välittyy sosiaalisen median julkaisujen kautta.
Opinnäytetyöprosessin lopuksi muodostettiin kehitysehdotuksia, joilla brändin kehitystyötä jatketaan tulevaisuudessa. Sosiaalisen median käyttäjien sitouttamiseen keskitytään tarkemmin. Brändityötä aikataulute-taan, jotta se olisi säännöllistä ja ennakoivaa. Julkaisuissa perehdytään hashtagien käyttöön ja luodaan enemmän videosisältöä. Tutkimukseen vastanneiden toiveita huomioidaan muun muassa sosiaalisen median sisältöä suunnitellessa. Lisäksi yhtenä kehitysalueena on jälleenmyyntiverkoston kasvattaminen, joka edellyttää mainosmateriaalien tuottamista.