Lisätyn todellisuuden kehitys Magic Leap -laiteympäristössä
Kesäläinen, Lassi (2019)
Kesäläinen, Lassi
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112923352
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112923352
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin osana Clever Simulation Entertainment -kehitystiimiltä tilatuttua raitiovaunun vika- ja huoltotietojen visualisointidemoa. Demo on osa lisätyn todellisuuden soveltamista teollisuuteen edistävää InduSTAR-hanketta, sen tilaajana toimii Transtech Oy. Clever Simulation Entertainment on Kajaanin ammattikorkeakoulun alaisuudessa toimiva uuden teknologian ja virtuaalitodellisuuden kehitystiimi.
Työssä perehdyttiin uusimpiin lisätyn todellisuuden ratkaisuihin sekä toteutettiin sovellus valitulle lisätyn todellisuuden ratkaisulle. Teknologisten ominaisuuksien pohjalta toteutusympäristöksi valittiin Magic Leap -laiteympäristö. Työn lopullisena tavoitteena on tuottaa esittelyversio Transtech Oy:lle raitiovaunun huoltotöitä helpottavasta lisätyn todellisuuden sovelluksesta. Sen tavoitteena on havainnollistaa tulevaisuuden teknologioita ja sovelluskohteita, jotka mahdollistavat mekaanikon tehokkaan työn ilman vaunukohtaista perehdytystä.
Lisätty todellisuus on ollut kehityksessä eri muodoissa jo yli kolmekymmentä vuotta. Viimeaikaiset teknologiset edistysaskeleet ovat mahdollistaneet sen, että lisätyn todellisuuden käyttöönotto jokapäiväisessä toiminnassa on mahdollista. Laitteet itsessään eivät ole vielä suunnittelultaan käytännöllisiä arkikäyttöön. Lisättyä todellisuutta käytetään jo eri tavoilla mobiilipeleissä, lisäksi teknologiaa on kokeiltu aseteollisuudessa tiedon tuontiin sotilaille. Kuitenkin vasta viime aikoina lisättyä todellisuutta on tuotu teollisuuteen vakavasti otettavana informaatio työkaluna. Lähitulevaisuudessa jalansijan saatuaan lisätty todellisuus tulee lisääntymään räjähdysmäisesti.
Opinnäytetyössä perehdytään lisättyyn todellisuuteen, sen teknologioihin ja sovellusratkaisuihin sekä tuotettiin ensimmäinen versio raitiovaunun vika- ja huoltotiedon visualisoinnin sovelluksen esittelyversiosta käyttäen Magic Leap One -laitetta ja Unreal Engine 4 -pelimoottoria. Demoon tehtiin mahdollisuus seurata raitiovaunun tietoverkon vikalokia visualisoituna kolmeulotteisessa lisätyssä todellisuudessa. Tulevaisuudessa sitä kehitetään edelleen toimimaan useammassa raitiovaunun osakategoriassa. Datan visualisoinnin hallintaan kehitetään myös graafinen käyttöliittymä.
Työssä perehdyttiin uusimpiin lisätyn todellisuuden ratkaisuihin sekä toteutettiin sovellus valitulle lisätyn todellisuuden ratkaisulle. Teknologisten ominaisuuksien pohjalta toteutusympäristöksi valittiin Magic Leap -laiteympäristö. Työn lopullisena tavoitteena on tuottaa esittelyversio Transtech Oy:lle raitiovaunun huoltotöitä helpottavasta lisätyn todellisuuden sovelluksesta. Sen tavoitteena on havainnollistaa tulevaisuuden teknologioita ja sovelluskohteita, jotka mahdollistavat mekaanikon tehokkaan työn ilman vaunukohtaista perehdytystä.
Lisätty todellisuus on ollut kehityksessä eri muodoissa jo yli kolmekymmentä vuotta. Viimeaikaiset teknologiset edistysaskeleet ovat mahdollistaneet sen, että lisätyn todellisuuden käyttöönotto jokapäiväisessä toiminnassa on mahdollista. Laitteet itsessään eivät ole vielä suunnittelultaan käytännöllisiä arkikäyttöön. Lisättyä todellisuutta käytetään jo eri tavoilla mobiilipeleissä, lisäksi teknologiaa on kokeiltu aseteollisuudessa tiedon tuontiin sotilaille. Kuitenkin vasta viime aikoina lisättyä todellisuutta on tuotu teollisuuteen vakavasti otettavana informaatio työkaluna. Lähitulevaisuudessa jalansijan saatuaan lisätty todellisuus tulee lisääntymään räjähdysmäisesti.
Opinnäytetyössä perehdytään lisättyyn todellisuuteen, sen teknologioihin ja sovellusratkaisuihin sekä tuotettiin ensimmäinen versio raitiovaunun vika- ja huoltotiedon visualisoinnin sovelluksen esittelyversiosta käyttäen Magic Leap One -laitetta ja Unreal Engine 4 -pelimoottoria. Demoon tehtiin mahdollisuus seurata raitiovaunun tietoverkon vikalokia visualisoituna kolmeulotteisessa lisätyssä todellisuudessa. Tulevaisuudessa sitä kehitetään edelleen toimimaan useammassa raitiovaunun osakategoriassa. Datan visualisoinnin hallintaan kehitetään myös graafinen käyttöliittymä.