Brändimielikuvan vaikutus vaatteiden ja kenkien ostoprosessissa
Kuoppa, Emmi; Ahlgren, Aleksi (2019)
Kuoppa, Emmi
Ahlgren, Aleksi
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112923325
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112923325
Tiivistelmä
Kuluttajien ostokäyttäytyminen elää muutoksen aikaa. Lisääntynyt tietoisuus vallitsevista olosuhteista määrittää kuluttajien ostoprosessia ja samalla mielikuvaa brändeistä. Nykypäivänä tiedon ollessa helposti saatavilla, brändimielikuvaan panostaminen on tärkeämpää kuin koskaan. Brändeillä ei ole enää varaa virheisiin, sillä sosiaalisen median kautta erityisesti negatiiviset kohut leviävät kuluttajien tietouteen hetkessä.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia brändimielikuvan vaikutusta ostokäyttäytymiseen. Opinnäytetyössä tarkasteltiin laadullisen tutkimuksen avulla, miten ja missä vaiheessa ostoprosessia brändimielikuva vaikuttaa vaatteiden ja kenkien ostopäätökseen. Tutkimusta varten haastateltiin neljää samassa elämäntilanteessa olevaa korkeakoulutettua henkilöä. Kirjallisuusosiossa perehdyttiin tarkemmin brändimielikuvaan ja ostokäyttäytymiseen vaikuttaviin tekijöihin sekä tarkasteltiin aihetta case-esimerkin avulla.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että brändimielikuvat vaikuttavat kuluttajan ostopäätökseen jo ostotarpeen syntymästä asti. Tutkimukseen osallistuneet kuluttajat kokivat tärkeäksi sen, että omat ja brändin arvot kohtaavat. Yleisesti tuotteiden korkeampaa hintaa pidettiin laadun ja eettisen tuotannon takeena.
Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan arvioida brändimielikuvan vaikutuksen olevan yhä suuremmassa merkityksessä kuluttajien ostopäätösten teossa. Tutkimuksen perusteella voidaan myös päätellä, että brändien tulisi yhä enemmän ottaa kantaa yhteiskunnallisesti merkittäviin asioihin sekä viestiä vastuullisuudestaan avoimemmin, jotta yhä useamman kuluttajan mielikuva brändistä olisi positiivinen.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia brändimielikuvan vaikutusta ostokäyttäytymiseen. Opinnäytetyössä tarkasteltiin laadullisen tutkimuksen avulla, miten ja missä vaiheessa ostoprosessia brändimielikuva vaikuttaa vaatteiden ja kenkien ostopäätökseen. Tutkimusta varten haastateltiin neljää samassa elämäntilanteessa olevaa korkeakoulutettua henkilöä. Kirjallisuusosiossa perehdyttiin tarkemmin brändimielikuvaan ja ostokäyttäytymiseen vaikuttaviin tekijöihin sekä tarkasteltiin aihetta case-esimerkin avulla.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että brändimielikuvat vaikuttavat kuluttajan ostopäätökseen jo ostotarpeen syntymästä asti. Tutkimukseen osallistuneet kuluttajat kokivat tärkeäksi sen, että omat ja brändin arvot kohtaavat. Yleisesti tuotteiden korkeampaa hintaa pidettiin laadun ja eettisen tuotannon takeena.
Tutkimuksen tulosten perusteella voidaan arvioida brändimielikuvan vaikutuksen olevan yhä suuremmassa merkityksessä kuluttajien ostopäätösten teossa. Tutkimuksen perusteella voidaan myös päätellä, että brändien tulisi yhä enemmän ottaa kantaa yhteiskunnallisesti merkittäviin asioihin sekä viestiä vastuullisuudestaan avoimemmin, jotta yhä useamman kuluttajan mielikuva brändistä olisi positiivinen.