Asiakaslähtöinen vaikuttajamarkkinointi
Laaksonen, Nuppu (2019)
Laaksonen, Nuppu
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112923319
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112923319
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa 25-30-vuotiaiden pirkanmaalaisten suhtautumista vaikuttajamarkkinointiin. Työn tavoitteena oli laatia tutkimuksen pohjalta suunnitelma vaikuttajamarkkinoinnin hyödyntämiseen, joka auttaa Aamulehteä valitsemansa kohderyhmän tavoittamisessa. Lopulta suunnitelmia luotiin kaksi erilaisilla tavoitteilla. Työn toisena tavoitteena oli opinnäytetyöntekijän ammatillisen osaamisen kehittäminen pinnalla oleva digitrendi huomioiden.
Tutkimusdata kerättiin kvalitatiivinen tutkimuksen avulla, joka toteutettiin puolistrukturoituna yksilöhaastatteluna kymmenelle henkilölle. Laadullinen tutkimus auttoi saamaan käsiteltävästä ilmiöstä syvällisemmän ymmärryksen. Toimeksiantajan tarve määritti työn tutkimusongelman, joka oli pirkanmaalaisten 25-30-vuotiaiden sosiaalista mediaa käyttävien kuluttajien mielenkiinnon herättäminen Aamulehden tilausta kohtaan vaikuttajamarkkinoinnin avulla.
Teetetyn laadullisen tutkimuksen perusteella haastateltavat suhtautuvat vaikuttajamarkkinointiin myönteisesti, mutta onnistumisen edellytyksenä he kokivat yhteistyön laadukkuuden, ja lisäarvoa tuottavan sisällön piirteiden täyttymisen. Tärkeiksi lisäarvoiksi haastateltavat kokivat vuorovaikutuksen, informatiivisuuden sekä viihdyttävyyden. Erityisen tärkeä ja työn tavoitteisiin peilattava havainto oli haastateltavien tapa seurata uutisia sosiaalisen median vaikuttajien kautta. Muutamille haastateltavista tämä oli jopa ensisijainen tapa tutustua ajankohtaisiin asioihin. Tämä liittyi edelleenjakojen kiinnostaviin saateteksteihin, sekä ajatuksiin siitä, että mikäli toinen ihminen kokee uutisen jakamisen arvoisena, se lienee lukemisen arvoinen myös seuraajan näkökulmasta. Tämä oli yksi tärkeimmistä havainnoista myös siksi, että sitä on mahdollista hyödyntää suunnitelmallisesti kaupallisten yhteistöiden kautta myynnin lisäämiseksi.
Havainnot osoittavat, että kun haasteena on tavoittaa nuorempi sukupolvi kompleksisessa ja jatkuvasti muuttuvassa digitaalisessa maailmassa, vaaditaan entistä autenttisempia tapoja digitaalisen aallonharjalla kulkevan asiakkaan kohtaamiseen. Toimeksiantajan valitsema kohderyhmä suhtautui positiivisesti vaikuttajamarkkinointiin, mutta se edellytti sisällön laadukkuutta. Kaiken kaikkiaan työn tuloksista tuli ilmi johtopäätös, että toimeksiantaja voisi hyötyä vaikuttajamarkkinoinnista osata markkinointistrategiaa. Opinnäytetyön lopputuloksena valmistui kaksi erilaista ja käytännönläheistä markkinointisuunnitelmaa, joiden tavoitteena on kohderyhmän entistä tehokkaampi tavoittaminen.
Tutkimusdata kerättiin kvalitatiivinen tutkimuksen avulla, joka toteutettiin puolistrukturoituna yksilöhaastatteluna kymmenelle henkilölle. Laadullinen tutkimus auttoi saamaan käsiteltävästä ilmiöstä syvällisemmän ymmärryksen. Toimeksiantajan tarve määritti työn tutkimusongelman, joka oli pirkanmaalaisten 25-30-vuotiaiden sosiaalista mediaa käyttävien kuluttajien mielenkiinnon herättäminen Aamulehden tilausta kohtaan vaikuttajamarkkinoinnin avulla.
Teetetyn laadullisen tutkimuksen perusteella haastateltavat suhtautuvat vaikuttajamarkkinointiin myönteisesti, mutta onnistumisen edellytyksenä he kokivat yhteistyön laadukkuuden, ja lisäarvoa tuottavan sisällön piirteiden täyttymisen. Tärkeiksi lisäarvoiksi haastateltavat kokivat vuorovaikutuksen, informatiivisuuden sekä viihdyttävyyden. Erityisen tärkeä ja työn tavoitteisiin peilattava havainto oli haastateltavien tapa seurata uutisia sosiaalisen median vaikuttajien kautta. Muutamille haastateltavista tämä oli jopa ensisijainen tapa tutustua ajankohtaisiin asioihin. Tämä liittyi edelleenjakojen kiinnostaviin saateteksteihin, sekä ajatuksiin siitä, että mikäli toinen ihminen kokee uutisen jakamisen arvoisena, se lienee lukemisen arvoinen myös seuraajan näkökulmasta. Tämä oli yksi tärkeimmistä havainnoista myös siksi, että sitä on mahdollista hyödyntää suunnitelmallisesti kaupallisten yhteistöiden kautta myynnin lisäämiseksi.
Havainnot osoittavat, että kun haasteena on tavoittaa nuorempi sukupolvi kompleksisessa ja jatkuvasti muuttuvassa digitaalisessa maailmassa, vaaditaan entistä autenttisempia tapoja digitaalisen aallonharjalla kulkevan asiakkaan kohtaamiseen. Toimeksiantajan valitsema kohderyhmä suhtautui positiivisesti vaikuttajamarkkinointiin, mutta se edellytti sisällön laadukkuutta. Kaiken kaikkiaan työn tuloksista tuli ilmi johtopäätös, että toimeksiantaja voisi hyötyä vaikuttajamarkkinoinnista osata markkinointistrategiaa. Opinnäytetyön lopputuloksena valmistui kaksi erilaista ja käytännönläheistä markkinointisuunnitelmaa, joiden tavoitteena on kohderyhmän entistä tehokkaampi tavoittaminen.