Förväntningar på restaurangen Amarillo: En studie om konsumentbeteende bland studerande i Vasa
Holm, Ida (2019)
Holm, Ida
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112923314
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112923314
Tiivistelmä
Kilpailu Vaasan ravintoloiden kesken on kova, joten siksi ravintoloiden on tärkeää ymmärtää, mitä asiakkaat odottavat heiltä. Vaasassa on paljon opiskelijoita, mikä ravintoloiden tulisi ottaa huomioon. Opiskelijat odottavat, että heille on olemassa erityisiä tarjouksia halvemmalla hinnalla. Koska Vaasassa on paljon opiskelijoita, on tärkeää, että ravintolat huomioivat opiskelijat asiakasryhmänä ja ottavat huomioon heidän odotuksensa ravintolapalvelujen suhteen.
Tämä opinnäytetyö on kirjoitettu Vaasan ravintola Amarillolle. Tarkoituksena oli selvittää Vaasassa opiskelevien opiskelijoiden odotukset ravintola Amarillosta ja tutkia tämän asiakasryhmän kuluttajakäyttäytymistä. Tämän tavoitteen saavuttamiseksi teoreettinen osa käsittelee kuluttajakäyttäytymistä, asiakastyytyväisyyttä ja markkinointia.
Empiirisen osan sisältö koostuu kvantitatiivisesta tutkimuksesta, joka tehtiin lähetettyjen sähköisten kyselylomakkeiden avulla sekä ruotsinkielisille että suomenkielisille opiskelijoille Vaasassa. Tämä tehtiin sen vuoksi, että saataisiin mahdollisimman laaja kuva siitä, mitä opiskelijat odottavat ravintolalta. Tutkimuksen tulos antaa Amarillolle uusia ideoita siitä, kuinka he voivat tulla yhä enemmän opiskelijaystävällisemmiksi ja saada kehittämisehdotuksia tarjouksista opiskelijoille. Opiskelijoille suunnattu markkinointi on myös yksi asia, jota ravintola Amarillo voisi parantaa, jotta yhä useampi opiskelija saisi tietää Amarillon opiskelijoille suunnatuista tarjouksista.
Tämä opinnäytetyö on kirjoitettu Vaasan ravintola Amarillolle. Tarkoituksena oli selvittää Vaasassa opiskelevien opiskelijoiden odotukset ravintola Amarillosta ja tutkia tämän asiakasryhmän kuluttajakäyttäytymistä. Tämän tavoitteen saavuttamiseksi teoreettinen osa käsittelee kuluttajakäyttäytymistä, asiakastyytyväisyyttä ja markkinointia.
Empiirisen osan sisältö koostuu kvantitatiivisesta tutkimuksesta, joka tehtiin lähetettyjen sähköisten kyselylomakkeiden avulla sekä ruotsinkielisille että suomenkielisille opiskelijoille Vaasassa. Tämä tehtiin sen vuoksi, että saataisiin mahdollisimman laaja kuva siitä, mitä opiskelijat odottavat ravintolalta. Tutkimuksen tulos antaa Amarillolle uusia ideoita siitä, kuinka he voivat tulla yhä enemmän opiskelijaystävällisemmiksi ja saada kehittämisehdotuksia tarjouksista opiskelijoille. Opiskelijoille suunnattu markkinointi on myös yksi asia, jota ravintola Amarillo voisi parantaa, jotta yhä useampi opiskelija saisi tietää Amarillon opiskelijoille suunnatuista tarjouksista.