Ensihoitaja AMK -opiskelijoiden työelämätaidot
Windahl, Anders (2019)
Windahl, Anders
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112823303
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112823303
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, mitkä yleisesti tunnetut työelämätaitojen peruspilarit ensihoitajaopiskelijoiden työharjoitteluja ohjaavat ensihoitajat kokivat tärkeiksi. Tutkimuksessa oli tarkoitus selvittää työharjoitteluita ohjaavilta ensihoitajilta heidän näkemyksiään tärkeimmistä työelämätaidoista ensihoidossa sekä mahdolliset muutokset työelämätaidoissa viimeisen kuluneen viiden vuoden aikana.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten työharjoitteluiden ohjaajat arvioivat ensihoitajaopiskelijoiden saavuttavan vaadittavat työelämätaitotavoitteet työharjoittelun aikana. Arvioitava harjoittelujakso oli perustason ensihoito. Nykyisessä perustason harjoittelun arvioinnissa arvioitavina työelämätaitoina ovat asenne, motivaatio, oppiminen ja kehittyminen ammatissa, päätöksenteko sekä ongelmien ratkaisukyky (Saimaan ammattikorkeakoulu 2018).
Teemahaastatteluissa haastateltiin työelämäohjaajina toimivia ensihoitajia, ja aineistolle suoritettiin induktiivinen sisällönanalyysi. Tärkeinä työelämätaitoina haastateltavien mielestä olivat sosiaaliset taidot, vuorovaikutus ja päätöksentekokyky. Ensihoitajaopiskelijoilla on vahva tahto oppia, joka näkyy hyvin työelämäohjaajien mielestä asenteissa ja arvomaailmassa. Haastatteluissa kuitenkin korostuivat y -sukupolven muuttuneet asenteet ja arvomaailma, josta suurimpana muutoksena nousi esille auktoriteettien merkityksen muuttuminen.
Tuloksista oli havaittavissa, että työelämäohjaajat kaipaavat muutoksia ensihoitajaopiskelijoiden työharjoitteluiden arviointiin sekä myös ohjausta työharjoitteluiden ohjaamiseen. The primary purpose of this study was to survey the workplace skills amongst UAS students and define what workplace skills the instructors in practical training finds important. The aim for this study was to define the UAS students achieves the workplace skills, that the instructors in practical training establishes.
The study searches answers to questions about instructing paramedic students practical training and also answers to possible changes in the students’ workplace skills. The answers help planning tools in the future, that can help developing instructing in practical training. Data was collected by interviewing instructors of practical training in paramedic nursing. The data was analyzed using inductive content analysis.
The results show that generation -y has different attitudes and values when talking about workplace skills. The study also revealed, that instructors in practical training wanted changes in the evaluating process during practical training in paramedic nursing, and also that the instructors thinks they need some instructing themselves.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten työharjoitteluiden ohjaajat arvioivat ensihoitajaopiskelijoiden saavuttavan vaadittavat työelämätaitotavoitteet työharjoittelun aikana. Arvioitava harjoittelujakso oli perustason ensihoito. Nykyisessä perustason harjoittelun arvioinnissa arvioitavina työelämätaitoina ovat asenne, motivaatio, oppiminen ja kehittyminen ammatissa, päätöksenteko sekä ongelmien ratkaisukyky (Saimaan ammattikorkeakoulu 2018).
Teemahaastatteluissa haastateltiin työelämäohjaajina toimivia ensihoitajia, ja aineistolle suoritettiin induktiivinen sisällönanalyysi. Tärkeinä työelämätaitoina haastateltavien mielestä olivat sosiaaliset taidot, vuorovaikutus ja päätöksentekokyky. Ensihoitajaopiskelijoilla on vahva tahto oppia, joka näkyy hyvin työelämäohjaajien mielestä asenteissa ja arvomaailmassa. Haastatteluissa kuitenkin korostuivat y -sukupolven muuttuneet asenteet ja arvomaailma, josta suurimpana muutoksena nousi esille auktoriteettien merkityksen muuttuminen.
Tuloksista oli havaittavissa, että työelämäohjaajat kaipaavat muutoksia ensihoitajaopiskelijoiden työharjoitteluiden arviointiin sekä myös ohjausta työharjoitteluiden ohjaamiseen.
The study searches answers to questions about instructing paramedic students practical training and also answers to possible changes in the students’ workplace skills. The answers help planning tools in the future, that can help developing instructing in practical training. Data was collected by interviewing instructors of practical training in paramedic nursing. The data was analyzed using inductive content analysis.
The results show that generation -y has different attitudes and values when talking about workplace skills. The study also revealed, that instructors in practical training wanted changes in the evaluating process during practical training in paramedic nursing, and also that the instructors thinks they need some instructing themselves.