Kielirikasteinen varhaiskasvatus : Materiaalipaketti päiväkoti Kielipolkuun
Cannavó, Sandra (2019)
Cannavó, Sandra
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112823265
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112823265
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tarkoituksena oli valmistaa englanninkielinen materiaalipaketti tukemaan kielirikasteisen varhaiskasvatuksen toteuttamista. Opinnäytetyön yhteistyökumppanina toimi yksityinen Pilke päiväkoti Kielipolku, joka tarjoaa kielirikasteista varhaiskasvatusta 3-6-vuotiaille lapsille. Idea opinnäytetyölle syntyi päiväkodin tarpeesta ja sen tarkoituksena on tarjota ideoita kielirikasteisen varhaiskasvatuksen suunnitteluun sekä valmista materiaalia eri toimintoihin. Tarkoituksena oli helpottaa ja tukea myös niiden varhaiskasvattajien työtä, joilla mahdollisesti on heikompi englanninkielen osaamistaso. Opinnäytetyön tuotteena syntyi materiaalipaketti, joka sisältää kolme eri kansiota, sekä kuva- ja lorukortit. Ensimmäinen kansio sisältää leikkejä ja ideoita kielirikasteisen toiminnan suunnitteluun. Toinen kansio on lauluvihko, jonka laulut ovat melodioiltaan kaikille tuttuja lastenlauluja, joihin on muutettu uudet sanat; laulujen sanat ovat sekä englanniksi, että suomeksi. Kolmas kansio on tarina vihko, joka sisältää neljä lasta osallistavaa kuvitettua tarinaa. Materiaalipaketti jää päiväkodin käyttöön.
Tässä opinnäytetyössä on keskitytty sen toiminnalliseen osuuteen ja materiaalipaketin rakentamiseen. Työn teoriaosuudessa on kuitenkin avattu kielirikasteista varhaiskasvatusta sekä sen tavoitteita ja merkitystä, jolloin myös materiaalipaketin merkitys avautuu lukijalle paremmin. Teoriaosuus pohjautuu lapsen kielen kehitykseen ja siinä käsitellään kielitietoisuutta sekä lapsen kielen kehitykseen vaikuttavia asioita ja lapselle ominaisia tapoja oppia. Teoriaosuudessa on myös tutkittu vieraan kielen oppimista, sen oppimistapoja ja vieraan kielen vaikutusta äidinkieleen. Kielirikasteisesta varhaiskasvatuksesta ja sen monista nimityksistä ja muodoista löytyy jo paljon lähdemateriaalia ja tutkimustietoa, mutta silti se on vielä yleisesti melko vieras osa-alue varhaiskasvatuksen työkentällä. Olen oikein tyytyväinen luomaani materiaalipakettiin ja myös yhteistyökumppaniltani sain loistavaa palautetta ja kiitosta monipuolisesta ja hyödyllisestä kokonaisuudesta. The purpose of this functional thesis was to produce material package in English, to support the implement of the language-enriched early childhood education. The co-operation partner of this thesis was a private day care center Pilke Kielipolku, which provides language-enriched early childhood education for children aged three to six. The idea of this thesis came from the need of the day care center and its purpose is to provide ideas and ready-made material for language-enriched activity. The aim of this work was also to ease and support the work of those educators, who might not have that good language skills. A material package was created as a product of this thesis and it included three different files, picture cards and short rhyme cards. The first file included games and ideas for planning the language-enriched activity. The second file included songs, which have well-known melodies with rewritten lyrics; song lyrics are in English and in Finnish. The third file included four illustrated stories, in which children can take part on. The material package was handed over to the day care center.
The thesis focuses on the operational part and the construction of the product. However, in the theoretical part, the meaning and objective of language-enriched education have been presented, which also gives the reader a clearer image of the material package. The theoretical part is based on lingual development of a child and it deals with linguistic awareness, child’s characteristic ways of learning and things, that affect a lingual development. There has also been studied about learning a foreign language, learning methods and how foreign language affects a native language. There is already lots of references and studies about language-enriched early childhood education and its many forms and terms, but still it is generally a rather unfamiliar area in early childhood education. I am very happy with the material package, that I created, and I also got a brilliant feedback about a versatile and useful material, from my co-operation partner.
Tässä opinnäytetyössä on keskitytty sen toiminnalliseen osuuteen ja materiaalipaketin rakentamiseen. Työn teoriaosuudessa on kuitenkin avattu kielirikasteista varhaiskasvatusta sekä sen tavoitteita ja merkitystä, jolloin myös materiaalipaketin merkitys avautuu lukijalle paremmin. Teoriaosuus pohjautuu lapsen kielen kehitykseen ja siinä käsitellään kielitietoisuutta sekä lapsen kielen kehitykseen vaikuttavia asioita ja lapselle ominaisia tapoja oppia. Teoriaosuudessa on myös tutkittu vieraan kielen oppimista, sen oppimistapoja ja vieraan kielen vaikutusta äidinkieleen. Kielirikasteisesta varhaiskasvatuksesta ja sen monista nimityksistä ja muodoista löytyy jo paljon lähdemateriaalia ja tutkimustietoa, mutta silti se on vielä yleisesti melko vieras osa-alue varhaiskasvatuksen työkentällä. Olen oikein tyytyväinen luomaani materiaalipakettiin ja myös yhteistyökumppaniltani sain loistavaa palautetta ja kiitosta monipuolisesta ja hyödyllisestä kokonaisuudesta.
The thesis focuses on the operational part and the construction of the product. However, in the theoretical part, the meaning and objective of language-enriched education have been presented, which also gives the reader a clearer image of the material package. The theoretical part is based on lingual development of a child and it deals with linguistic awareness, child’s characteristic ways of learning and things, that affect a lingual development. There has also been studied about learning a foreign language, learning methods and how foreign language affects a native language. There is already lots of references and studies about language-enriched early childhood education and its many forms and terms, but still it is generally a rather unfamiliar area in early childhood education. I am very happy with the material package, that I created, and I also got a brilliant feedback about a versatile and useful material, from my co-operation partner.