Iisalmen kaupungin uuden uimahallin palvelusuunnitelma
Partanen, Pekka (2019)
Partanen, Pekka
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112823254
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112823254
Tiivistelmä
Päätökset uuden uimahallin rakentamisesta tehtiin vuonna 2017. Hankesuunnitelma päivitettiin kaupunginvaltuustossa kesäkuussa 2019. Halli sijoittuu Iisalmen kaupungin keskustan tuntumaan liikuntapaikkojen ja -alueiden keskittymään, Kankaan liikuntapuistoon. Uusi uimahalli tulee olemaan kaupungin tärkein liikuntapaikka, joka palvelee laajasti kaikkia väestöryhmiä. Kehittämisyön tavoitteena on laatia Iisalmeen vuonna 2022 valmistuvan uimahallin palvelusuunnitelma. Kehittämistyön tuloksena syntynyttä palvelusuunnitelmaa tarkennetaan tarvittaessa rakennusprojektin edetessä, sillä halli valmistuu vasta vuonna 2022.
Kunnan tulee kuulla asukkaitaan liikuntaa koskevissa keskeisissä päätöksissä osana kuntalain säädettyä velvollisuutta huolehtia asukkaiden osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuuksista. Tässä työssä on hyödynnetty vuonna 2019 päivitettyä hankesuunnitelmaa. Palvelusuunnitelmaa varten teetettiin asiakastarvekysely opinnäytetyönä. Kyselyyn saatiin vastauksia 12.11.-9.12.2018 aikana yhteensä 1 113. Lisäksi teetettiin konsulttityönä Kankaan liikuntapuiston hyvinvointiyrittäjyyskartoitus keväällä 2019. Siihen osallistuivat alueen käyttäjäjärjestöt, liikunta-alan yrittäjät, ympäristökuntien ja nuorten edustajat sekä Ylä-Savon Sote:n, Vetrea Terveys Oy:n ja Kuopio-Tahko Markkinointi Oy:n edustajat. Palvelusuunnitelmassa on huomioitu kartoituksessa esille nousseet uimahallia koskevat asiat. Kysely, hyvinvointiyrityskartoitus ja alustava palvelusuunnitelma esiteltiin sivistys- ja hyvinvointilautakunnalle sekä hyvinvointijaostolle uimahallin teemaseminaarissa toukokuussa ja uimahallin henkilöstölle elokuussa 2019.
Kehittämistyön liitteenä on tiivistetty esitys uuden uimahallin palvelusuunnitelmasta. Esityksessä on myös tärkeimmät asiat kehittämistyön vaiheista ja muut huomioitavat asiat kuten luottamushenkilöiden ratkaisuja vaativat päätökset ennen hallin valmistumista. Palvelusuunnitelman asiat, joilla on vaikutusta uimahallin tilaratkaisuihin, pyritään huomioimaan tarkempien arkkitehtisuunnitelmien laadinnan yhteydessä.
Huomioimalla muun muassa tulevat asiakastarpeet ja hyvinvoinnin edistäminen pystytään paremmin vastaamaan tulevaisuuden palvelutarpeisiin sekä sitouttamaan nykyiset käyttäjät myös uuden uimahallin asiakkaiksi. Käytettyjä menetelmiä ja tuloksia voidaan hyödyntää muissa vastaavissa hallihankkeissa ja palvelujen suunnittelussa.
Kunnan tulee kuulla asukkaitaan liikuntaa koskevissa keskeisissä päätöksissä osana kuntalain säädettyä velvollisuutta huolehtia asukkaiden osallistumis- ja vaikuttamismahdollisuuksista. Tässä työssä on hyödynnetty vuonna 2019 päivitettyä hankesuunnitelmaa. Palvelusuunnitelmaa varten teetettiin asiakastarvekysely opinnäytetyönä. Kyselyyn saatiin vastauksia 12.11.-9.12.2018 aikana yhteensä 1 113. Lisäksi teetettiin konsulttityönä Kankaan liikuntapuiston hyvinvointiyrittäjyyskartoitus keväällä 2019. Siihen osallistuivat alueen käyttäjäjärjestöt, liikunta-alan yrittäjät, ympäristökuntien ja nuorten edustajat sekä Ylä-Savon Sote:n, Vetrea Terveys Oy:n ja Kuopio-Tahko Markkinointi Oy:n edustajat. Palvelusuunnitelmassa on huomioitu kartoituksessa esille nousseet uimahallia koskevat asiat. Kysely, hyvinvointiyrityskartoitus ja alustava palvelusuunnitelma esiteltiin sivistys- ja hyvinvointilautakunnalle sekä hyvinvointijaostolle uimahallin teemaseminaarissa toukokuussa ja uimahallin henkilöstölle elokuussa 2019.
Kehittämistyön liitteenä on tiivistetty esitys uuden uimahallin palvelusuunnitelmasta. Esityksessä on myös tärkeimmät asiat kehittämistyön vaiheista ja muut huomioitavat asiat kuten luottamushenkilöiden ratkaisuja vaativat päätökset ennen hallin valmistumista. Palvelusuunnitelman asiat, joilla on vaikutusta uimahallin tilaratkaisuihin, pyritään huomioimaan tarkempien arkkitehtisuunnitelmien laadinnan yhteydessä.
Huomioimalla muun muassa tulevat asiakastarpeet ja hyvinvoinnin edistäminen pystytään paremmin vastaamaan tulevaisuuden palvelutarpeisiin sekä sitouttamaan nykyiset käyttäjät myös uuden uimahallin asiakkaiksi. Käytettyjä menetelmiä ja tuloksia voidaan hyödyntää muissa vastaavissa hallihankkeissa ja palvelujen suunnittelussa.