Digitaalisella palvelulla lisäarvoa asiakaskokemukseen: Case: Huovilan puisto
Neuvonen, Susanna (2019)
Neuvonen, Susanna
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112823253
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112823253
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli tutkia, miten digitaalisen palvelun avulla voidaan tuoda lisäarvoa asiakaskokemukseen. Aihe rakentui toimeksiantajan esittämästä ongelmasta sekä omasta mielenkiinnosta ja kokemuksesta aiheeseen liittyen. Toimeksiantajalta saadussa toimeksiannossa tavoitteena oli ratkaista heidän ongelmansa opaspalveluun liittyen. Tavoitteena oli suunnitella ja luoda kärköläläiselle maisemapuistolle digitaalinen opaspalvelu, jolla pystyttäisiin korvaamaan sen hetkinen opaspalvelu puistossa.
Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu kahdesta tietoperustaluvusta, joissa keskityttiin matkailun murrokseen digitalisaation myötä sekä digitaalisten palvelujen kehittämiseen. Tietoperustojen avulla suunniteltiin ja luotiin uudet kotisivut ja QR-koodit kertomaan opaspalvelun tavoin eri kohteista. Lisäksi opinnäytetyön toiminnallisessa prosessissa pidettiin kokeilujakso, jonka aikana kotisivujen ja QR-koodien toimivuutta ja kannattavuutta mitattiin. Mittaamista varten käytettiin analytiikkatyökalun avulla saatavia analytiikkoja kotisivujen ja QR-koodien käyttäjäliikenteeseen liittyen. Lisäksi luotiin palautekysely kotisivujen ja QR-koodien käyttäjille, jonka avulla saatiin kerättyä tietoa käyttäjien mielipiteistä niiden toimivuudesta ja käytännöllisyydestä.
Opinnäytetyön tulokset perustuivat kerättyyn tietoperustaan, kerättyyn analytiikkaan sekä palautekyselyistä saatuihin vastauksiin. Saatujen tuloksien avulla toimeksiantajan ongelmaan löytyi ratkaisu, jota voitaisiin kokeilujakson jälkeen lähteä jatkokehittämään. Lisäksi tuloksista selvisi, että myös pieniresurssiset yritykset voivat lähteä luomaan digitaalisia palveluja. Opinnäytetyössä annettiin jatkoehdotuksia toimeksiantajalle, joiden avulla luotuja digitaalisia palveluja voitaisiin lähteä jatkokehittämään.
Opinnäytetyön teoriaosuus koostuu kahdesta tietoperustaluvusta, joissa keskityttiin matkailun murrokseen digitalisaation myötä sekä digitaalisten palvelujen kehittämiseen. Tietoperustojen avulla suunniteltiin ja luotiin uudet kotisivut ja QR-koodit kertomaan opaspalvelun tavoin eri kohteista. Lisäksi opinnäytetyön toiminnallisessa prosessissa pidettiin kokeilujakso, jonka aikana kotisivujen ja QR-koodien toimivuutta ja kannattavuutta mitattiin. Mittaamista varten käytettiin analytiikkatyökalun avulla saatavia analytiikkoja kotisivujen ja QR-koodien käyttäjäliikenteeseen liittyen. Lisäksi luotiin palautekysely kotisivujen ja QR-koodien käyttäjille, jonka avulla saatiin kerättyä tietoa käyttäjien mielipiteistä niiden toimivuudesta ja käytännöllisyydestä.
Opinnäytetyön tulokset perustuivat kerättyyn tietoperustaan, kerättyyn analytiikkaan sekä palautekyselyistä saatuihin vastauksiin. Saatujen tuloksien avulla toimeksiantajan ongelmaan löytyi ratkaisu, jota voitaisiin kokeilujakson jälkeen lähteä jatkokehittämään. Lisäksi tuloksista selvisi, että myös pieniresurssiset yritykset voivat lähteä luomaan digitaalisia palveluja. Opinnäytetyössä annettiin jatkoehdotuksia toimeksiantajalle, joiden avulla luotuja digitaalisia palveluja voitaisiin lähteä jatkokehittämään.