Yrittäjyysosaamista ammatillisesta koulutuksesta : Case: Starttaamo-konsepti Tredu
Salminen, Emmi (2019)
Salminen, Emmi
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112823230
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112823230
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli kartoittaa, mitä opiskelijat tarvitsevat opinnoissaan saadakseen hyvät valmiudet yrittäjyysosaamiseen? Opinnäytetyön tavoitteena oli löytää uusia näkökulmia yrittäjyyden oppimisympäristön ja Tampereen seudun ammattiopisto Tredussa käynnistettyyn Starttaamo-yrittäjyyskonseptin kehittämiseen. Ajatus opinnäytetyön aiheesta lähti tekijän omasta yrittäjyystaustasta ja kiinnostuksesta aiheeseen. Opinnäytetyön toimeksiantajana oli Tredun Pyynikin kampus.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä ja kehittämisprojektina Starttaamo-yrittäjyyskonseptin suunnittelu- ja pilotointivaiheessa vuoden 2019 aikana. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käytiin läpi yrittäjyyden ja yrittäjyyskasvatuksen käsitteitä, yrittäjyyskasvatusta ammatillisessa koulutuksessa sekä tutkimustuloksia. Tuloksena syntyi kehittämisehdotuksia ja toimintasuunnitelmaluonnos, miten konseptia juurrutetaan käytäntöön Tredussa strategiakaudella 2019-2022.
Opinnäytetyön aihe on ajankohtainen, sillä työelämän murros tulee muuttamaan työn sisältöjä ja tulevaisuudessa yrittäjyys ja itsensä työllistäminen, joko osittain tai kokonaan, on yksi vahva työelämän vaihtoehto. Saadakseen hyvät valmiudet yrittäjyysosaamiseen opiskelijat tarvitsevat laaja-alaista, valmentavaa opetusta ja ohjausta monipuolisissa oppimisympäristöissä sekä mahdollisuuksia ja kannustusta käytännön yrittäjyyskokeiluihin opintojen aikana.
Kehittämisehdotuksina tuotiin esiin Starttaamon toimintamallin jatkokehittäminen tavoitteiden, mittareiden ja palautteiden avulla sekä henkilöstön osaamisen kehittäminen tulevaisuudessa. Toiminnan vakiinnuttamiseksi ehdotettiin laajennetun Starttaamotiimin perustamista sekä resurssien vahvistamista organisaation taholta. Lisäksi ehdotettiin verkkoympäristön hyödyntämistä materiaalipankkina ja verkko-opinnoissa. Jatkotutkimuskohteena ehdotettiin opiskelijan yrittäjyyspolun tarkempaa kartoitusta ja mallintamista opintojen aikana.
Opinnäytetyö toteutettiin toiminnallisena opinnäytetyönä ja kehittämisprojektina Starttaamo-yrittäjyyskonseptin suunnittelu- ja pilotointivaiheessa vuoden 2019 aikana. Opinnäytetyön teoriaosuudessa käytiin läpi yrittäjyyden ja yrittäjyyskasvatuksen käsitteitä, yrittäjyyskasvatusta ammatillisessa koulutuksessa sekä tutkimustuloksia. Tuloksena syntyi kehittämisehdotuksia ja toimintasuunnitelmaluonnos, miten konseptia juurrutetaan käytäntöön Tredussa strategiakaudella 2019-2022.
Opinnäytetyön aihe on ajankohtainen, sillä työelämän murros tulee muuttamaan työn sisältöjä ja tulevaisuudessa yrittäjyys ja itsensä työllistäminen, joko osittain tai kokonaan, on yksi vahva työelämän vaihtoehto. Saadakseen hyvät valmiudet yrittäjyysosaamiseen opiskelijat tarvitsevat laaja-alaista, valmentavaa opetusta ja ohjausta monipuolisissa oppimisympäristöissä sekä mahdollisuuksia ja kannustusta käytännön yrittäjyyskokeiluihin opintojen aikana.
Kehittämisehdotuksina tuotiin esiin Starttaamon toimintamallin jatkokehittäminen tavoitteiden, mittareiden ja palautteiden avulla sekä henkilöstön osaamisen kehittäminen tulevaisuudessa. Toiminnan vakiinnuttamiseksi ehdotettiin laajennetun Starttaamotiimin perustamista sekä resurssien vahvistamista organisaation taholta. Lisäksi ehdotettiin verkkoympäristön hyödyntämistä materiaalipankkina ja verkko-opinnoissa. Jatkotutkimuskohteena ehdotettiin opiskelijan yrittäjyyspolun tarkempaa kartoitusta ja mallintamista opintojen aikana.