Visit Muonio 2025 hankeyritysten osaamiskartta ja selvitys tarpeista hanketta kohtaan
Norrbacka, Meeri (2019)
Norrbacka, Meeri
2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112823228
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112823228
Tiivistelmä
Opinnäytetyö Visit Muonio 2025 hankeyritysten osaamiskartoitus ja selvitys tarpeista hanketta kohtaan tehtiin yhteistyössä Muonion Matkailu ry:n Muonion kansainvälisen matkailun ympärivuotinen kehittäminen eli Visit Muonio 2025 hankkeen kanssa. Tavoite oli selvittää minkälaisia toiveita ja tarpeita hankkeesen lähtevillä yrityksillä on hanketta kohtaan. Lisäksi opinnäytetyö selvensi hankeyritysten nykyistä ja tulevaisuudessa tarvittavaa osaamista.
Kehittämismenetelmänä työssä käytettiin teemahaastattelua, johon osallistui edustajia kahdestakymmenestä hankeyrityksestä. Teemahaastatteluista saatu aineisto analysoitiin sisällön erittelyllä, jolloin sanallisesti tuotettua aineistoa pystyttiin kvantifioimaan. Tällä tavoin osaaminen ja tarpeet saatiin arvotettua. Tietoperustana on Muonion alueen matkailun tunnuspiirteitä, vastuullinen ympärivuotinen matkailu, osaaminen ja osaamisen kartoittaminen.
Muonion matkailuyhdistys käyttää raporttia hankkeen toimenpiteiden suunnittelun tukena. Työ tarjoaa kokonaiskuvan hankeyritysten tämänhetkisestä ja tulevaisuudessa tarvittavasta osaamisesta sekä yritysten ja Muonion alueen tarpeista hanketta kohtaan.
Hankeyritysten nykyinen osaaminen on vahvasti matkailupalveluihin, liiketoimintaosaamiseen ja matkailun tukipalveluihin liittyvää. Tulevaisuudessa tarvittavassa osaamisessaan yritykset painottavat markkinointia ja digitaalista markkinointia. Yritysten liiketoiminnan tärkeimmät tarpeet hanketta kohtaan ovat tuki ympärivuotisen liiketoiminnan kehittämiseen, yhteistyö ja verkostoituminen. Muonion matkailualueen suurimmat tarpeet nähtiin myös yhteistyön kehittämisessä, jonka lisäksi alueen palvelut tulisi tehdä näkyviksi ja huomioida matkailun yhteiskunnallinen ulottuvuus alueella.
Kehittämismenetelmänä työssä käytettiin teemahaastattelua, johon osallistui edustajia kahdestakymmenestä hankeyrityksestä. Teemahaastatteluista saatu aineisto analysoitiin sisällön erittelyllä, jolloin sanallisesti tuotettua aineistoa pystyttiin kvantifioimaan. Tällä tavoin osaaminen ja tarpeet saatiin arvotettua. Tietoperustana on Muonion alueen matkailun tunnuspiirteitä, vastuullinen ympärivuotinen matkailu, osaaminen ja osaamisen kartoittaminen.
Muonion matkailuyhdistys käyttää raporttia hankkeen toimenpiteiden suunnittelun tukena. Työ tarjoaa kokonaiskuvan hankeyritysten tämänhetkisestä ja tulevaisuudessa tarvittavasta osaamisesta sekä yritysten ja Muonion alueen tarpeista hanketta kohtaan.
Hankeyritysten nykyinen osaaminen on vahvasti matkailupalveluihin, liiketoimintaosaamiseen ja matkailun tukipalveluihin liittyvää. Tulevaisuudessa tarvittavassa osaamisessaan yritykset painottavat markkinointia ja digitaalista markkinointia. Yritysten liiketoiminnan tärkeimmät tarpeet hanketta kohtaan ovat tuki ympärivuotisen liiketoiminnan kehittämiseen, yhteistyö ja verkostoituminen. Muonion matkailualueen suurimmat tarpeet nähtiin myös yhteistyön kehittämisessä, jonka lisäksi alueen palvelut tulisi tehdä näkyviksi ja huomioida matkailun yhteiskunnallinen ulottuvuus alueella.