Ikääntyneiden näkemyksiä digitaalisten terveyspalvelujen kehittämiseksi Hyvinkään sairaanhoitoalueella
Sokoff, Päivi (2019)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112823225
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112823225
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin työelämälähtöisenä tutkimuksellisena kehittämishankkeena, jonka toimeksiantajana oli Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin Hyvinkään sairaanhoitoalue. Kehittämishankkeella tarkoituksena oli tuottaa tietoa, jonka avulla voidaan EU:n ja kansallisten strategioiden mukaisesti kehittää digitaalisia terveyspalveluja sekä edistää palvelujen käyttöönottoa. Kehittämishanke toteutettiin kvalitatiivisena toimintatutkimuksena, jossa selvitettiin Hyvinkään sairaanhoitoalueella asuvien yli 65-vuotiaiden näkemyksiä digitaalisten palvelujen käytöstä ja käyttöön vaikuttavista tekijöistä sekä Terveyskylän Ikätalo-palvelusivustosta.
Toimintatutkimukseen osallistui yhteensä 26 ikääntynyttä. Aineistonkeruussa ja analyysissä yhdistettiin kvalitatiivisia ja kvantitatiivisia menetelmiä. Syksyllä 2018 toteutettiin avoin kysely (n=13) ja keväällä 2019 järjestettiin Ikätalo-palvelusivuston käytettävyystestaus-tilaisuus. Käytettävyystestaukseen perustuvaa aineistoa kerättiin puolistrukturoidulla kyselyllä (n=13).
Ikääntyneiden näkemyksistä muodostettiin neljä teemaa julkisten terveyspalvelujen digitalisoinnista, käyttäjään liittyvistä tekijöistä, palvelujen ja laitteiden teknisestä saavutettavuudesta sekä palvelujen käytössä suoriutumisesta. Tutkimuksellisen kehittämishankkeen perusteella voidaan todeta, että käyttäjän ikä ei määritä hänen digiosaamistaan ja käyttäjät tarvitsevat eri tasoista digitukea palvelujen käyttöön.
Hyvinkään sairaanhoitoalueella asuvat ikääntyneet suhtautuivat positiivisesti digitaalisiin terveyspalveluihin ja näkivät niiden soveltuvan osaksi palveluketjua. Ikääntyneiden näkemyksien mukaan digitaalisten palvelujen rinnalle tarvitaan kohtaamisia terveydenhuollon ammattilaisten kanssa. Käyttäjän suoriutuminen digitaalisten terveyspalvelujen käytössä on keskeinen tekijä, jota voidaan edistää lainsäädännön, digituen sekä saavutettavien palvelujen ja käytettävien laitteiden avulla.
Toimintatutkimukseen osallistui yhteensä 26 ikääntynyttä. Aineistonkeruussa ja analyysissä yhdistettiin kvalitatiivisia ja kvantitatiivisia menetelmiä. Syksyllä 2018 toteutettiin avoin kysely (n=13) ja keväällä 2019 järjestettiin Ikätalo-palvelusivuston käytettävyystestaus-tilaisuus. Käytettävyystestaukseen perustuvaa aineistoa kerättiin puolistrukturoidulla kyselyllä (n=13).
Ikääntyneiden näkemyksistä muodostettiin neljä teemaa julkisten terveyspalvelujen digitalisoinnista, käyttäjään liittyvistä tekijöistä, palvelujen ja laitteiden teknisestä saavutettavuudesta sekä palvelujen käytössä suoriutumisesta. Tutkimuksellisen kehittämishankkeen perusteella voidaan todeta, että käyttäjän ikä ei määritä hänen digiosaamistaan ja käyttäjät tarvitsevat eri tasoista digitukea palvelujen käyttöön.
Hyvinkään sairaanhoitoalueella asuvat ikääntyneet suhtautuivat positiivisesti digitaalisiin terveyspalveluihin ja näkivät niiden soveltuvan osaksi palveluketjua. Ikääntyneiden näkemyksien mukaan digitaalisten palvelujen rinnalle tarvitaan kohtaamisia terveydenhuollon ammattilaisten kanssa. Käyttäjän suoriutuminen digitaalisten terveyspalvelujen käytössä on keskeinen tekijä, jota voidaan edistää lainsäädännön, digituen sekä saavutettavien palvelujen ja käytettävien laitteiden avulla.