Verialtistustapaturmien ehkäisy : verkko-opetusmateriaalia hoitotyön opiskelijoille
Luukkonen, Wera; Pääkkönen, Hanna (2018)
Luukkonen, Wera
Pääkkönen, Hanna
2018
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112823216
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112823216
Tiivistelmä
Verialtistustapaturmat ovat terveydenhuollossa yleinen uhka, josta kärsivät eniten hoitajat, lääkärit ja välinehuoltajat. Kyseessä voi olla terävän esineen pisto, viilto tai verisen eritteen joutuminen iholle tai limakalvoille. Verialtistustapaturman seurauksena voi olla vakava tartuntatauti. Näiden tapaturmien ennalta ehkäisy omin toimintatavoin on tärkeässä asemassa.
Opinnäytetyömme toimeksiantaja oli Kajaanin ammattikorkeakoulun lehtori, joka halusi kehittää omaa olemassa olevaa verkko-opetusmateriaaliaan. Opinnäytetyömme tarkoituksena oli tuottaa Mikrobiologia, tarttuvat taudit ja infektioiden torjunta - verkkokurssille pistävien ja viiltävien jätteiden käsittelyä sekä verialtistustapaturmien ehkäisyä käsittelevää opetusmateriaalia. Tavoitteenamme oli kehittää verkko-opetusta tuottamallamme opetusmateriaalilla ja vähentää työelämässä tapahtuvia verialtistustapaturmia. Tutkimuskysymyksiämme olivat, miten verialtistustapaturmat olisivat ehkäistävissä ja millaista on hyvä verkko-opetusmateriaali.
Opinnäytetyömme oli toiminnallinen opinnäytetyö, jonka tuotteena syntyi kaksi informatiivista opetusvideota. Opetusvideoilla esittelimme toimintaa verialtistustapaturman sattuessa ja pistävän ja viiltävän jätteen oikeaoppista käsittelyä. Toimeksiantajamme otti molemmat tuottamamme opetusvideot käyttöönsä omiin verkko-opetusmateriaaleihinsa. Molemmat opetusvideot jäivät Kajaanin ammattikorkeakoulun opiskelijoiden sisäiseen käyttöön.
Mahdolliset jatkotutkimusaiheet voisivat olla sellaisia, joissa selvitetään tuottamiemme tuotteiden hyödyllisyys opiskelussa tai oppivatko opiskelijat videomateriaalin avulla ja miten hyvin oppiminen toteutuu. Kolmas jatkotutkimusaihe voisi olla, mikä muu materiaali, kuin videomateriaali olisi hyvä itsenäisen opiskelun oppimisväline. Neljäs jatkotutkimus voisi olla onko verkossa tapahtuva opiskelu yhtä tehokasta kuin lähiopetukseen painottuva opiskelu.
Ensimmäisenä johtopäätöksenä voidaan todeta, että verialtistustapaturmien ehkäisyssä tärkeimpiä tekijöitä ovat työntekijän oikeat työskentelytavat ja kiireetön työympäristö. Toisena johtopäätöksenä voidaan todeta, että hyvä verkko-opetusmateriaali tukee lähiopetusta ja muita käytettäviä opetusmenetelmiä. Se voi mahdollistaa opiskelun ajasta ja paikasta riippumatta.
Opinnäytetyömme toimeksiantaja oli Kajaanin ammattikorkeakoulun lehtori, joka halusi kehittää omaa olemassa olevaa verkko-opetusmateriaaliaan. Opinnäytetyömme tarkoituksena oli tuottaa Mikrobiologia, tarttuvat taudit ja infektioiden torjunta - verkkokurssille pistävien ja viiltävien jätteiden käsittelyä sekä verialtistustapaturmien ehkäisyä käsittelevää opetusmateriaalia. Tavoitteenamme oli kehittää verkko-opetusta tuottamallamme opetusmateriaalilla ja vähentää työelämässä tapahtuvia verialtistustapaturmia. Tutkimuskysymyksiämme olivat, miten verialtistustapaturmat olisivat ehkäistävissä ja millaista on hyvä verkko-opetusmateriaali.
Opinnäytetyömme oli toiminnallinen opinnäytetyö, jonka tuotteena syntyi kaksi informatiivista opetusvideota. Opetusvideoilla esittelimme toimintaa verialtistustapaturman sattuessa ja pistävän ja viiltävän jätteen oikeaoppista käsittelyä. Toimeksiantajamme otti molemmat tuottamamme opetusvideot käyttöönsä omiin verkko-opetusmateriaaleihinsa. Molemmat opetusvideot jäivät Kajaanin ammattikorkeakoulun opiskelijoiden sisäiseen käyttöön.
Mahdolliset jatkotutkimusaiheet voisivat olla sellaisia, joissa selvitetään tuottamiemme tuotteiden hyödyllisyys opiskelussa tai oppivatko opiskelijat videomateriaalin avulla ja miten hyvin oppiminen toteutuu. Kolmas jatkotutkimusaihe voisi olla, mikä muu materiaali, kuin videomateriaali olisi hyvä itsenäisen opiskelun oppimisväline. Neljäs jatkotutkimus voisi olla onko verkossa tapahtuva opiskelu yhtä tehokasta kuin lähiopetukseen painottuva opiskelu.
Ensimmäisenä johtopäätöksenä voidaan todeta, että verialtistustapaturmien ehkäisyssä tärkeimpiä tekijöitä ovat työntekijän oikeat työskentelytavat ja kiireetön työympäristö. Toisena johtopäätöksenä voidaan todeta, että hyvä verkko-opetusmateriaali tukee lähiopetusta ja muita käytettäviä opetusmenetelmiä. Se voi mahdollistaa opiskelun ajasta ja paikasta riippumatta.