Tunteiden aallokosta sovittelevaan ratkaisuun
Huhtiniemi, Katja-Pauliina; Noukka, Terhi (2019)
Huhtiniemi, Katja-Pauliina
Noukka, Terhi
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112823166
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112823166
Tiivistelmä
Varhaiskasvatukseen suunniteltu vertaissovittelumalli MiniVerso tuotiin koko Kangasalan varhaiskasvatukseen sen henkilöstölle suunnatussa koulutuksessa. Kangasalan kaupungin varhaiskasvatussuunnitelmaan (2019) on kirjattu, että kaupungin varhaiskasvatuksen henkilökunta on koulutettu vertaissovittelumenetelmän käyttöön. Tutkimustehtävänämme on opinnäytetyömme kautta kartoittaa Kangasalan varhaiskasvatusyksiköiden henkilöstön näkemyksiä siitä, miten varhaiskasvatuksen kontekstissa tuetaan tunnekasvatusta sekä lasten vertaissovittelua. Haluamme myös selvittää, millaisena henkilökunta on kokenut MiniVerso-toimintamallin käytön ja miten toimintamallin käyttöä tulisi jatkossa tukea.
Opinnäytetyömme on kvalitatiivinen kartoittava tutkimus. Keräsimme aineiston puolistrukturoidulla kyselylomakkeella sekä toiminnallisen Learning Café -menetelmän avulla. Toimitimme kyselylomakkeet seitsemään eri varhaiskasvatusalueella sijaitsevaan Kangasalan kaupungin varhaiskasvatusyksiköön, joissa ne jaettiin täytettäväksi koko varhaiskasvatuksen henkilöstölle kyseisissä yksiköissä. Analysoimme kyselylomakkeista saamamme aineiston teoriaohjaavasti aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Järjestimme toiminnallisen Learning Café -tilaisuuden Kangasalan kirjaston Harjula-salissa. Tilaisuuteen kutsuttiin Kangasalan kaupungin varhaiskasvatusyksiköiden johtajat sekä varhaiskasvatuksen erityisopettajat.
Tutkimustulokset osoittavat, että tutkimissamme varhaiskasvatusyksiköissä oli MiniVerso laajalti käytössä. Vastausten pohjalta nousi esille teemoja, jotka ryhmittelimme tutkimuskysymystemme alle. Vertaissovittelun koettiin tukevan varhaiskasvatuksessa toteutettavaa tunnekasvatusta. Henkilöstö koki tärkeäksi MiniVerson käytössä soveltamisen mahdollisuuden. Tuloksista nousi esiin henkilöstön näkemys yhtenäisten käytänteiden luomisen merkityksellisyydestä MiniVerson suhteen. Lisäksi tuloksista nousi MiniVerson olevan osa tunnekasvatusta muiden menetelmien rinnalla. Menetelmän käyttöä tulisi vastausten perusteella tukea jatkossa kiinnittämällä huomiota perehdytykseen sekä mallin käytön ylläpitämiseen.
Toivomme, että opinnäytetyömme avulla Kangasalan varhaiskasvatukseen saadaan luotua tulevaisuutta ajatellen yhtenäisiä toimintamalleja MiniVerson käyttöön sekä käytön tukemiseen jatkossakin.
Opinnäytetyömme on kvalitatiivinen kartoittava tutkimus. Keräsimme aineiston puolistrukturoidulla kyselylomakkeella sekä toiminnallisen Learning Café -menetelmän avulla. Toimitimme kyselylomakkeet seitsemään eri varhaiskasvatusalueella sijaitsevaan Kangasalan kaupungin varhaiskasvatusyksiköön, joissa ne jaettiin täytettäväksi koko varhaiskasvatuksen henkilöstölle kyseisissä yksiköissä. Analysoimme kyselylomakkeista saamamme aineiston teoriaohjaavasti aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä. Järjestimme toiminnallisen Learning Café -tilaisuuden Kangasalan kirjaston Harjula-salissa. Tilaisuuteen kutsuttiin Kangasalan kaupungin varhaiskasvatusyksiköiden johtajat sekä varhaiskasvatuksen erityisopettajat.
Tutkimustulokset osoittavat, että tutkimissamme varhaiskasvatusyksiköissä oli MiniVerso laajalti käytössä. Vastausten pohjalta nousi esille teemoja, jotka ryhmittelimme tutkimuskysymystemme alle. Vertaissovittelun koettiin tukevan varhaiskasvatuksessa toteutettavaa tunnekasvatusta. Henkilöstö koki tärkeäksi MiniVerson käytössä soveltamisen mahdollisuuden. Tuloksista nousi esiin henkilöstön näkemys yhtenäisten käytänteiden luomisen merkityksellisyydestä MiniVerson suhteen. Lisäksi tuloksista nousi MiniVerson olevan osa tunnekasvatusta muiden menetelmien rinnalla. Menetelmän käyttöä tulisi vastausten perusteella tukea jatkossa kiinnittämällä huomiota perehdytykseen sekä mallin käytön ylläpitämiseen.
Toivomme, että opinnäytetyömme avulla Kangasalan varhaiskasvatukseen saadaan luotua tulevaisuutta ajatellen yhtenäisiä toimintamalleja MiniVerson käyttöön sekä käytön tukemiseen jatkossakin.