Values of Family Enterprises and Their Continuity
Syrjälä, Eveliina (2019)
Syrjälä, Eveliina
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112823150
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112823150
Tiivistelmä
Arvojen merkitys ja vaikutus yritysten imagoon, tuottavuuteen ja kestävyyteen on kasvanut. Perheyritykset ovat tärkeitä suomalaiselle taloudelle ja siksi tämä tutkimus on kohdennettu tämän tyyppisiin yrityksiin. Arvojen jatkuvuus perheyrityksissä analysoidaan myös koska sukupolvenvaihdos on kriittinen vaihe yrityksen elämänkaaressa.
Tutkimus pyrkii vastaamaan kolmeen tutkimus kysymykseen: 1) kuinka paljon arvot perheyrityksissä vaikuttavat niiden imagoon, tuottavuuteen ja kestävyyteen, 2) mitä työkaluja ja menetelmiä voidaan käyttää turvaamaan arvojen jatkuvuus, ja 3) mitkä tekijät tulee ottaa huomioon, kun päätetään, että vaihdetaanko vai pidetäänkö arvot ennallaan.
Käytetty tutkimusmenetelmä on kvalitatiivinen, koska se palvelee tutkimuksen tarkoitusta parhaiten. Arvot ovat paremmin selitettävissä sanoilla, kuin numeroilla. Kvalitatiivinen tutkimus toteutetaan haastattelemalla kahdeksaa perheyritystä, jotka eroavat ikänsä, kokonsa ja teollisuutensa puolesta.
Tutkimuksen tulokset on analysoitu teemoittain. Johtopäätöksissä ilmeni, että perheyrityksen arvoilla on merkittävä merkitys imagoon, tuottavuuteen ja kestävyyteen. Ilmeni, että perheyrityksillä on paljon yhteistä riippumatta vaihtelevuuksista niiden iän, alan ja koon suhteen. The importance of values meaning and their effect on the image of an enterprise, its profitability and sustainability has increased. Family enterprises are important to the Finnish economy and that is why this research was aimed at that type of enterprises. Continuity of values in family enterprises was also analyzed because generation change is a crucial stage in an enterprise’s life cycle.
The research aimed to answer to three main research questions: 1) How much do values in family enterprises affect their image, profitability and sustainability, 2) What are the tools and methods to secure the continuity of values, and 3) What factors should be considered when deciding if values should be changed or held the same?
The implemented research method was qualitative because it served the purpose of this research the best. Values are best to explain in words rather than in solid numbers. Qualitative research was conducted by interviewing eight family enterprises which differ in the age, size and industry.
The research results were analyzed by using themes. In conclusion it appeared that the values of family companies have a significant impact on image, profitability and sustainability. It appeared that family companies have a lot in common despite variation in age, industry and size.
Tutkimus pyrkii vastaamaan kolmeen tutkimus kysymykseen: 1) kuinka paljon arvot perheyrityksissä vaikuttavat niiden imagoon, tuottavuuteen ja kestävyyteen, 2) mitä työkaluja ja menetelmiä voidaan käyttää turvaamaan arvojen jatkuvuus, ja 3) mitkä tekijät tulee ottaa huomioon, kun päätetään, että vaihdetaanko vai pidetäänkö arvot ennallaan.
Käytetty tutkimusmenetelmä on kvalitatiivinen, koska se palvelee tutkimuksen tarkoitusta parhaiten. Arvot ovat paremmin selitettävissä sanoilla, kuin numeroilla. Kvalitatiivinen tutkimus toteutetaan haastattelemalla kahdeksaa perheyritystä, jotka eroavat ikänsä, kokonsa ja teollisuutensa puolesta.
Tutkimuksen tulokset on analysoitu teemoittain. Johtopäätöksissä ilmeni, että perheyrityksen arvoilla on merkittävä merkitys imagoon, tuottavuuteen ja kestävyyteen. Ilmeni, että perheyrityksillä on paljon yhteistä riippumatta vaihtelevuuksista niiden iän, alan ja koon suhteen.
The research aimed to answer to three main research questions: 1) How much do values in family enterprises affect their image, profitability and sustainability, 2) What are the tools and methods to secure the continuity of values, and 3) What factors should be considered when deciding if values should be changed or held the same?
The implemented research method was qualitative because it served the purpose of this research the best. Values are best to explain in words rather than in solid numbers. Qualitative research was conducted by interviewing eight family enterprises which differ in the age, size and industry.
The research results were analyzed by using themes. In conclusion it appeared that the values of family companies have a significant impact on image, profitability and sustainability. It appeared that family companies have a lot in common despite variation in age, industry and size.