Ruokapalvelun sisäisen tilaus-toimitusprosessin kehittäminen
Kallio, Veera (2019)
Kallio, Veera
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112823147
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112823147
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Ylöjärven kaupungin ruokapalveluyksikön, Kalliorinteen päiväkodin valmistuskeittiön ja sen palvelukeittiöiden välistä tilaus-toimitusprosessia. Tarkoituksena oli tutustua nykytilaan ja sen haasteisiin. Näiden perusteella pohdittiin, miten toimintaa voitiin parhaiten kehittää. Toiminnan kehittämisessä otettiin huomioon myös tuotannonohjausjärjestelmä Jamix ja se, kuinka sitä nykytilassa hyödynnettiin ja mitkä olivat mahdollisuudet käytön tehostamiseen tulevaisuudessa.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistutkimuksena ja lähestymistapana käytettiin tapaustutkimusta. Menetelminä käytettiin havainnointia, asiantuntijakeskusteluita ja haastattelua nykytilan kartoittamiseen, haastattelua kehittämisideoiden saamiseen ja benchmarkingia Jamixin kokonaisvaltaisen käyttöönoton mahdollisuuksien selvittämiseen. Benchmarking toteutettiin tutkimuksessa haastattelulla ja kohteeksi valittiin Kangasalan kaupungin ateriapalvelut. Teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin ruokapalveluita, niiden tuottamisen prosesseja ja tilaus-toimitusketjua sekä Jamixin ominaisuuksia. Lisäksi teoreettisessa viitekehyksessä nostettiin esiin henkilöstöjohtaminen ja sitä kautta muutosjohtaminen, ikäjohtaminen ja hiljainen tieto, sillä nämä kaikki tuli ottaa huomioon kehittämistyössä.
Tutkimuksen perusteella ilmeni, että Kalliorinteen päiväkodin valmistuskeittiön ja sen palvelukeittiöiden välinen tilaus-toimitusprosessi oli monimuotoinen. Suurimpia haasteita olivat eriävät toimintatavat palvelukeittiöiden kanssa sekä yhteneväisen seurannan puute. Tulosten perusteella luotiin kehittämisehdotuksena toimintamalli, jonka avulla toimintaa sekä tiedonkulkua saatiin yhtenäistettyä ja sitä kautta tehostettua. Benchmarkingin tuloksista kävi ilmi, mitä Kangasalan kaupungilla oltiin Jamixin kokonaisvaltaisella käyttöönotolla tavoiteltu, miten nämä tavoitteet olivat toteutuneet ja mitä resursseja se vaati. Näistä tuloksista ei päästy suoraan vastaukseen siitä, onko toimeksiantajan kannattavaa panostaa Jamixin kokonaisvaltaiseen käyttöönottoon. Tulosten perusteella Kangasalan kaupungin ateriapalveluissa kuitenkin koettiin, että Jamixin kokonaisvaltaisen käyttöönoton prosessi oli ollut organisaatiossa onnistunut. Tulokset antavat toimeksiantajalle näkökulmaa siitä, mitä Jamixin käytön tehostamisella voidaan organisaatiossa saavuttaa.
Opinnäytetyö toteutettiin kehittämistutkimuksena ja lähestymistapana käytettiin tapaustutkimusta. Menetelminä käytettiin havainnointia, asiantuntijakeskusteluita ja haastattelua nykytilan kartoittamiseen, haastattelua kehittämisideoiden saamiseen ja benchmarkingia Jamixin kokonaisvaltaisen käyttöönoton mahdollisuuksien selvittämiseen. Benchmarking toteutettiin tutkimuksessa haastattelulla ja kohteeksi valittiin Kangasalan kaupungin ateriapalvelut. Teoreettisessa viitekehyksessä käsiteltiin ruokapalveluita, niiden tuottamisen prosesseja ja tilaus-toimitusketjua sekä Jamixin ominaisuuksia. Lisäksi teoreettisessa viitekehyksessä nostettiin esiin henkilöstöjohtaminen ja sitä kautta muutosjohtaminen, ikäjohtaminen ja hiljainen tieto, sillä nämä kaikki tuli ottaa huomioon kehittämistyössä.
Tutkimuksen perusteella ilmeni, että Kalliorinteen päiväkodin valmistuskeittiön ja sen palvelukeittiöiden välinen tilaus-toimitusprosessi oli monimuotoinen. Suurimpia haasteita olivat eriävät toimintatavat palvelukeittiöiden kanssa sekä yhteneväisen seurannan puute. Tulosten perusteella luotiin kehittämisehdotuksena toimintamalli, jonka avulla toimintaa sekä tiedonkulkua saatiin yhtenäistettyä ja sitä kautta tehostettua. Benchmarkingin tuloksista kävi ilmi, mitä Kangasalan kaupungilla oltiin Jamixin kokonaisvaltaisella käyttöönotolla tavoiteltu, miten nämä tavoitteet olivat toteutuneet ja mitä resursseja se vaati. Näistä tuloksista ei päästy suoraan vastaukseen siitä, onko toimeksiantajan kannattavaa panostaa Jamixin kokonaisvaltaiseen käyttöönottoon. Tulosten perusteella Kangasalan kaupungin ateriapalveluissa kuitenkin koettiin, että Jamixin kokonaisvaltaisen käyttöönoton prosessi oli ollut organisaatiossa onnistunut. Tulokset antavat toimeksiantajalle näkökulmaa siitä, mitä Jamixin käytön tehostamisella voidaan organisaatiossa saavuttaa.