Työnantajamielikuvan merkitys IT-alan rekrytointiviestinnässä
Savolainen, Titta (2019)
Savolainen, Titta
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112823118
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112823118
Tiivistelmä
IT-alalla on kasvava tarve osaajille ja yritykset kilpailevat houkutellakseen parhaita osaajia yrityksiinsä töihin. Kilpailutekijöinä korostuvat yritysten vahva brändi ja työnantajamielikuva. Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, mikä merkitys IT-alan yritysten työnantajamielikuvalla on rekrytointiviestinnässä ja mitkä koetaan tällä hetkellä rekrytointiviestinnässä parhaiksi kilpailukeinoiksi ja kanaviksi.
Tutkimuksen aineisto koostui teoriaosuudesta ja teemahaastatteluista. Tutkimuksessa tarkasteltiin IT-alan yrityksissä rekrytoinnista vastaavien henkilöiden näkemyksiä alan tämänhetkisistä rekrytoinnin haasteista, näkyvyydestä työnantajamarkkinoilla sekä toimiviksi koetuista kilpailukeinoista ja rekrytointikanavista.
Tutkimuksen mukaan työnantajamielikuva koetaan yhä tärkeänä osana rekrytointiviestintää. IT-yrityksille on tarpeellista saada viestittyä läpinäkyvästi ja mahdollisimman rehellisesti, millainen paikka yritys on tehdä töitä ja luoda uraa. Yritykset kokevat tärkeäksi, että onnistuneen rekrytointiviestinnän avulla löytyvät yrityksen kulttuuriin ja arvoihin sopivat henkilöt.
Rekrytointiviestinnässä kilpailukeinoja ovat nopeus ja avoimuus viestinnässä ja rekrytointiprosessissa, avoin ja rehellinen viestintä yrityksestä ja organisaatiokulttuurista sekä ihmisten ja arjen esille tuominen rekrytointikanavissa. Rekrytointikanavista tärkeimmiksi nousivat LinkedIn ja työntekijöiden verkostot.
IT-alan yritysten on panostettava suunnitelmalliseen työnantajamielikuvan ja organisaatiokulttuurin rakentamiseen ja kehittämiseen. Ne ovat edellytys, jos yritys haluaa pärjätä kilpailussa alan osaajista. Rekrytointiviestinnän kautta on arvokasta luoda hakijoille kokemus työn merkityksellisyydestä. Verkostojen ja suositusten merkitys rekrytoinnissa tulee kasvamaan. Kasvavana rekrytointiviestinnän kanavana nähdään yritysten oman henkilökunnan aktiivisuus sosiaalisen median verkostoitumispalveluissa kuten LinkedInissä.
Tutkimuksen aineisto koostui teoriaosuudesta ja teemahaastatteluista. Tutkimuksessa tarkasteltiin IT-alan yrityksissä rekrytoinnista vastaavien henkilöiden näkemyksiä alan tämänhetkisistä rekrytoinnin haasteista, näkyvyydestä työnantajamarkkinoilla sekä toimiviksi koetuista kilpailukeinoista ja rekrytointikanavista.
Tutkimuksen mukaan työnantajamielikuva koetaan yhä tärkeänä osana rekrytointiviestintää. IT-yrityksille on tarpeellista saada viestittyä läpinäkyvästi ja mahdollisimman rehellisesti, millainen paikka yritys on tehdä töitä ja luoda uraa. Yritykset kokevat tärkeäksi, että onnistuneen rekrytointiviestinnän avulla löytyvät yrityksen kulttuuriin ja arvoihin sopivat henkilöt.
Rekrytointiviestinnässä kilpailukeinoja ovat nopeus ja avoimuus viestinnässä ja rekrytointiprosessissa, avoin ja rehellinen viestintä yrityksestä ja organisaatiokulttuurista sekä ihmisten ja arjen esille tuominen rekrytointikanavissa. Rekrytointikanavista tärkeimmiksi nousivat LinkedIn ja työntekijöiden verkostot.
IT-alan yritysten on panostettava suunnitelmalliseen työnantajamielikuvan ja organisaatiokulttuurin rakentamiseen ja kehittämiseen. Ne ovat edellytys, jos yritys haluaa pärjätä kilpailussa alan osaajista. Rekrytointiviestinnän kautta on arvokasta luoda hakijoille kokemus työn merkityksellisyydestä. Verkostojen ja suositusten merkitys rekrytoinnissa tulee kasvamaan. Kasvavana rekrytointiviestinnän kanavana nähdään yritysten oman henkilökunnan aktiivisuus sosiaalisen median verkostoitumispalveluissa kuten LinkedInissä.