NEET-nuorten kohtaaminen etsivässä nuorisotyössä
Riivari, Aleksanteri; Koponen, Jere (2019)
Riivari, Aleksanteri
Koponen, Jere
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112823101
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112823101
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on laadullinen tutkimus, jonka tilaajana toimii Nuorisoalan osaamis- ja kehittämiskeskus Juvenia. Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia NEET-nuorten kohtaamista etsivän nuorisotyön prosessin eri vaiheissa ja kartoittaa siihen liittyviä haasteita. NEET- nuorella (Not in Employment, Education or Training) tarkoitetaan nuorta, joka on syystä tai toisesta työelämän, koulutuksen, tai asevelvollisuuden suorittamisen ulkopuolella. Tutkimuksessa tarkasteltuja ilmiöitä ovat NEET-nuoret ja etsivä nuorisotyö. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat etsivät nuorisotyöntekijät.
Haastattelut toteutettiin maaliskuun ja huhtikuun aikana keväällä 2019, ja niitä tehtiin yhteensä kuusi kappaletta. Haastatteluja kerättiin eri kuntien etsiviltä nuorisotyöntekijöiltä. Etsiviä nuorisotyöntekijöitä haastateltiin neljästä eri kunnasta. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina. Haastatteluista kaksi toteutettiin kasvotusten, ja neljä puhelimen välityksellä. Aineistonkeruumenetelmänä toimi kvalitatiivista tutkimusta tukeva puolistrukturoitu teemahaastattelu. Haastatteluaineisto analysoitiin laadullisen tutkimuksen sisältöanalyysin keinoin. Kaikki haastattelut äänitettiin ja litteroitiin.
Tutkimusaineiston perusteella NEET-nuoret miellettiin haastateltavien keskuudessa tyypilliseksi etsivän nuorisotyön kohderyhmäksi. Osa haastateltavista oli sitä mieltä, että NEETnuorten kanssa työskentely eroaa muun etsivän nuorisotyön kohderyhmän kanssa työskentelystä, kun osan mielestä taas työskentely ei eroa kohderyhmästä riippuen. Eroavaisuudet työskentelyssä liittyivät asiakassuhteiden kestoon ja konkreettisen työskentelyn tavoitteisiin. NEET-nuorten kanssa työskentelyn kerrotaan keskittyvän muuta etsivän nuorisotyön kohderyhmää enemmän arjenhallintaan ja muihin itsenäisen elämän peruselementteihin. Kohtaaminen etsivässä nuorisotyössä koettiin yksimielisesti työn ytimeksi, ja sen kuvattiin olevan keskiössä koko etsivän nuorisotyön prosessin ajan. Haasteiksi työskentelyprosessissa koettiin NEET-nuorten tavoittaminen, motivaation ylläpito pitkäaikaisissa asiakassuhteissa, resurssien puute arjen tukemisessa sekä asiakassuhteen päättämiseen liittyvät ristiriidat.
Haastattelut toteutettiin maaliskuun ja huhtikuun aikana keväällä 2019, ja niitä tehtiin yhteensä kuusi kappaletta. Haastatteluja kerättiin eri kuntien etsiviltä nuorisotyöntekijöiltä. Etsiviä nuorisotyöntekijöitä haastateltiin neljästä eri kunnasta. Haastattelut toteutettiin yksilöhaastatteluina. Haastatteluista kaksi toteutettiin kasvotusten, ja neljä puhelimen välityksellä. Aineistonkeruumenetelmänä toimi kvalitatiivista tutkimusta tukeva puolistrukturoitu teemahaastattelu. Haastatteluaineisto analysoitiin laadullisen tutkimuksen sisältöanalyysin keinoin. Kaikki haastattelut äänitettiin ja litteroitiin.
Tutkimusaineiston perusteella NEET-nuoret miellettiin haastateltavien keskuudessa tyypilliseksi etsivän nuorisotyön kohderyhmäksi. Osa haastateltavista oli sitä mieltä, että NEETnuorten kanssa työskentely eroaa muun etsivän nuorisotyön kohderyhmän kanssa työskentelystä, kun osan mielestä taas työskentely ei eroa kohderyhmästä riippuen. Eroavaisuudet työskentelyssä liittyivät asiakassuhteiden kestoon ja konkreettisen työskentelyn tavoitteisiin. NEET-nuorten kanssa työskentelyn kerrotaan keskittyvän muuta etsivän nuorisotyön kohderyhmää enemmän arjenhallintaan ja muihin itsenäisen elämän peruselementteihin. Kohtaaminen etsivässä nuorisotyössä koettiin yksimielisesti työn ytimeksi, ja sen kuvattiin olevan keskiössä koko etsivän nuorisotyön prosessin ajan. Haasteiksi työskentelyprosessissa koettiin NEET-nuorten tavoittaminen, motivaation ylläpito pitkäaikaisissa asiakassuhteissa, resurssien puute arjen tukemisessa sekä asiakassuhteen päättämiseen liittyvät ristiriidat.