Asiantuntijaorganisaation sisäisen viestinnän kehittäminen : Henkilöstöpalvelualan yrityksen sisäisen viestinnän kehittämiskohteiden kartoittaminen leanin avulla henkilöstön työhyvinvoinnin lisäämiseksi
Pyhäjärvi, Salla (2019)
Pyhäjärvi, Salla
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112722959
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112722959
Tiivistelmä
Hyvinvoiva työyhteisö on asiantuntijaorganisaation menestyksen edellytys. Työhyvinvointi koostuu useista osa-alueista ja vaikka organisaation henkilöstön työhyvinvointi olisi yleisesti hyvä, voidaan siinä silti tunnistaa kehitettäviä osa-alueita. Henkilöstön työhyvinvointia kehittämällä mahdollistetaan organisaation henkilöstön potentiaalin mahdollisimman kattava käyttö, joka on sekä yksilön että organisaation näkökulmasta tavoiteltava tila.
Jatkuvasti muuttuvassa toimintaympäristössä tarve henkilöstön työhyvinvoinnin tarkastelulle voi syntyä useista mahdollisista syistä. Tämän tutkimuksen kohdeorganisaationa on asiantuntijaorganisaatio, joka toimii henkilöstöpalvelualalla. Organisaatiossa vaihtunut tietojärjestelmä ja tapahtuneet henkilöstömuutokset antoivat aihetta tarkastella organisaation henkilöstön työhyvinvoinnin tilaa sekä kartoittaa keinoja sen kehittämiseksi. Tutkimuksen edetessä tarkastelu keskittyi erityisesti organisaation sisäisen viestinnän kehittämiskohteisiin.
Sisäisen viestinnän kehittämiskohtia kartoitetaan tässä tutkimuksessa osallistamalla henkilöstöä oman työn ja työyhteisön toiminnan tarkasteluun teemahaastatteluiden ja kyselyn avulla. Viestintäkanavissa ja -tavoissa ilmeneviä kehittämiskohtia kartoitetaan leanin hukkatekijöitä tunnistamalla. Tutkimuksen tavoitteena on tuottaa kohdeorganisaatiolle tietoa henkilöstön kokemuksista omasta työhyvinvoinnin tilasta ja sen sekä organisaation sisäisen viestinnän kehittämiskohteista sekä teoriatietoa henkilöstön työhyvinvoinnin ja toimivan sisäisen viestinnän merkityksestä organisaatiolle.
Tutkimuksen tuloksena on tunnistettu tärkeimpiä kehittämiskohteita kohdeorganisaation sisäisessä viestinnässä sekä leanin hukkatekijöitä, joita korjaamalla organisaatio kykenee tehostamaan sisäistä viestintää ja henkilöstön työhyvinvointia. Tutkimustulosten on tarkoitus toimia kohdeorganisaation sisäisen viestinnän kehittämisen apuna, mutta ovat yleistettävissä myös laajemmalti asiantuntijaorganisaatioiden sisäisen viestinnän ja työhyvinvoinnin kehittämisen tueksi.
Jatkuvasti muuttuvassa toimintaympäristössä tarve henkilöstön työhyvinvoinnin tarkastelulle voi syntyä useista mahdollisista syistä. Tämän tutkimuksen kohdeorganisaationa on asiantuntijaorganisaatio, joka toimii henkilöstöpalvelualalla. Organisaatiossa vaihtunut tietojärjestelmä ja tapahtuneet henkilöstömuutokset antoivat aihetta tarkastella organisaation henkilöstön työhyvinvoinnin tilaa sekä kartoittaa keinoja sen kehittämiseksi. Tutkimuksen edetessä tarkastelu keskittyi erityisesti organisaation sisäisen viestinnän kehittämiskohteisiin.
Sisäisen viestinnän kehittämiskohtia kartoitetaan tässä tutkimuksessa osallistamalla henkilöstöä oman työn ja työyhteisön toiminnan tarkasteluun teemahaastatteluiden ja kyselyn avulla. Viestintäkanavissa ja -tavoissa ilmeneviä kehittämiskohtia kartoitetaan leanin hukkatekijöitä tunnistamalla. Tutkimuksen tavoitteena on tuottaa kohdeorganisaatiolle tietoa henkilöstön kokemuksista omasta työhyvinvoinnin tilasta ja sen sekä organisaation sisäisen viestinnän kehittämiskohteista sekä teoriatietoa henkilöstön työhyvinvoinnin ja toimivan sisäisen viestinnän merkityksestä organisaatiolle.
Tutkimuksen tuloksena on tunnistettu tärkeimpiä kehittämiskohteita kohdeorganisaation sisäisessä viestinnässä sekä leanin hukkatekijöitä, joita korjaamalla organisaatio kykenee tehostamaan sisäistä viestintää ja henkilöstön työhyvinvointia. Tutkimustulosten on tarkoitus toimia kohdeorganisaation sisäisen viestinnän kehittämisen apuna, mutta ovat yleistettävissä myös laajemmalti asiantuntijaorganisaatioiden sisäisen viestinnän ja työhyvinvoinnin kehittämisen tueksi.