Talousvaikuttavuustutkimus - Power Cup Kuopio 2018
Arkko, Janita; Rummukainen, Minna (2019)
Arkko, Janita
Rummukainen, Minna
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112722932
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019112722932
Tiivistelmä
Power Cup on maailman suurin lasten ja nuorten lentopalloturnaus, joka järjestetään Suomessa vuosittain eri kaupungeissa. Tapahtumana turnaus kestää neljä päivää ja se järjestetään aina kesäkuun ensimmäisenä viikonloppuna. Tapahtuman järjestäjänä toimii järjestäjäkaupungin lisäksi Suomen Lentopalloliitto ry, joka toimi myös tämän opinnäytetyön toimeksiantajana. Vuonna 2018 Power Cup järjestettiin Kuopiossa. Tämän tutkimuksen tavoitteena oli tutkia tapahtuman talousvaikuttavuutta, eli kuinka paljon rahaa tapahtuma tuotti järjestäjäkaupungille, tässä tapauksessa Kuopiolle.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena 9.-14. kesäkuuta 2018. Aineisto kerättiin tapahtumaan osallistuneilta täysin sähköisiä menetelmiä käyttäen. Kyselyä markkinoitiin ennen tapahtuman alkua Power Cupin tiedotteessa, sekä myöhemmin tapahtuman eri viestintäkanavissa, kuten Facebookissa ja verkkosivuilla. Kyselyn päätarkoituksena oli selvittää mihin ja miten paljon turnaukseen osallistujat käyttivät rahaa vierailunsa aikana. Tapahtumassa oli arviolta kaiken kaikkiaan 12 000 osallistujaa. Kyselyyn vastanneita oli 269, jolloin vastausprosentti arvioidusta kävijämäärästä oli 2,29 %.
Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä perehdytään tapahtumamatkailuun, sekä talousvaikuttavuuteen. Tapahtumamatkailulla ja sitä kautta turismilla, on suuri merkitys matkailun kohdealueiden talouteen, sillä matkailijoiden kulutus tuo tuloa alueen yrityksille, työllistää paikallisia ja kasvattaa verotuloja. Teoriaosuudessa perehdytään tarkemmin myös Pohjois-Savon matkailuun ja sen tulevaisuuden näkymiin, sekä Pohjoismaiseen malliin, jota hyödynnettiin tässä tutkimuksessa taloudellisten vaikutusten mittaamiseen.
Kyselyyn vastanneet käyttivät turnauksen aikana kaiken kaikkiaan 50 136 € erilaisiin hyödykkeisiin ja palveluihin. Eniten rahaa turnauksen aikana käyttivät vanhemmat sekä huoltajat ja vähiten pelaajat. Eniten rahaa käytettiin majoitukseen, esimerkiksi hotellissa yöpymiseen ja toiseksi eniten ruokailuun, kuten ravintoloihin. Vähiten rahaa käytettiin erilaisiin kulttuuripalveluihin, kuten kaupungin nähtävyyksiin. Power Cup is the world’s largest junior volleyball tournament, which is organized annually in different cities in Finland. The tournament takes place on the first weekend of June and it lasts for four days. The organizers of the tournament are the host city and Suomen Lentopalloliitto ry, which also was the client organisation of this thesis. In 2018 Power Cup took place in Kuopio. The goal of this survey was to research the economic impacts of the event in the host city, in other words, how much the event generated profit to Kuopio.
The survey was conducted as a quantitative study on 9-14 June 2018. The data was collected from event participants by using digital channels. The survey was promoted in the Power Cup’s announcement before the start of the event, and later in different information channels of the tournament such as Facebook and the event’s website. The main purpose of the survey was to find out how much money the participants spent during their stay and on which goods and services. Overall there were approximately 12 000 participants during the event. The survey got 269 answers and the response rate was 2.29%.
The theoretical framework of this thesis consists of event tourism and economic impacts. Event traveling and tourism have a large impact on the economy of the receiving areas, since the travellers’ consumption brings income to businesses, creates jobs for the local and increases tax revenue. The theoretical framework examines the tourism in the North Savo region and its future as well as the Northern research model, which was used in this study to measure the economic impacts.
The respondents spent overall 50,136 € on different goods and services during their stay. The parents and the guardians spent the most during the event whereas the players spent the least. The biggest part of consumption was focused on accommodation such as hotels and the second biggest expenditure was focused on meals for example in restaurants. The least consumption was focused on cultural services such as city sights.
Tutkimus toteutettiin kvantitatiivisena kyselytutkimuksena 9.-14. kesäkuuta 2018. Aineisto kerättiin tapahtumaan osallistuneilta täysin sähköisiä menetelmiä käyttäen. Kyselyä markkinoitiin ennen tapahtuman alkua Power Cupin tiedotteessa, sekä myöhemmin tapahtuman eri viestintäkanavissa, kuten Facebookissa ja verkkosivuilla. Kyselyn päätarkoituksena oli selvittää mihin ja miten paljon turnaukseen osallistujat käyttivät rahaa vierailunsa aikana. Tapahtumassa oli arviolta kaiken kaikkiaan 12 000 osallistujaa. Kyselyyn vastanneita oli 269, jolloin vastausprosentti arvioidusta kävijämäärästä oli 2,29 %.
Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä perehdytään tapahtumamatkailuun, sekä talousvaikuttavuuteen. Tapahtumamatkailulla ja sitä kautta turismilla, on suuri merkitys matkailun kohdealueiden talouteen, sillä matkailijoiden kulutus tuo tuloa alueen yrityksille, työllistää paikallisia ja kasvattaa verotuloja. Teoriaosuudessa perehdytään tarkemmin myös Pohjois-Savon matkailuun ja sen tulevaisuuden näkymiin, sekä Pohjoismaiseen malliin, jota hyödynnettiin tässä tutkimuksessa taloudellisten vaikutusten mittaamiseen.
Kyselyyn vastanneet käyttivät turnauksen aikana kaiken kaikkiaan 50 136 € erilaisiin hyödykkeisiin ja palveluihin. Eniten rahaa turnauksen aikana käyttivät vanhemmat sekä huoltajat ja vähiten pelaajat. Eniten rahaa käytettiin majoitukseen, esimerkiksi hotellissa yöpymiseen ja toiseksi eniten ruokailuun, kuten ravintoloihin. Vähiten rahaa käytettiin erilaisiin kulttuuripalveluihin, kuten kaupungin nähtävyyksiin.
The survey was conducted as a quantitative study on 9-14 June 2018. The data was collected from event participants by using digital channels. The survey was promoted in the Power Cup’s announcement before the start of the event, and later in different information channels of the tournament such as Facebook and the event’s website. The main purpose of the survey was to find out how much money the participants spent during their stay and on which goods and services. Overall there were approximately 12 000 participants during the event. The survey got 269 answers and the response rate was 2.29%.
The theoretical framework of this thesis consists of event tourism and economic impacts. Event traveling and tourism have a large impact on the economy of the receiving areas, since the travellers’ consumption brings income to businesses, creates jobs for the local and increases tax revenue. The theoretical framework examines the tourism in the North Savo region and its future as well as the Northern research model, which was used in this study to measure the economic impacts.
The respondents spent overall 50,136 € on different goods and services during their stay. The parents and the guardians spent the most during the event whereas the players spent the least. The biggest part of consumption was focused on accommodation such as hotels and the second biggest expenditure was focused on meals for example in restaurants. The least consumption was focused on cultural services such as city sights.